Störst risk för wobbel/styrslag?

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
Har funderat när det är störst risk för styrwobbel efter man har slangat låångt o hjulet slutat snurra.

en del säger att man inte ska ta en mjuk landning för då är det störst risk för wobbel, jag brukar alltid gassa till lite inna nedtaget så det blir hyffsat mjukt. men med min nuvarnade hoj har jag inte fått något slag, har i och för sig styrdämpare ju orginal men med fightern innan (CBR 900) då fick jag ett par st riktigt ovärda.

hur funkar det för er? när kommer era wobbel?

Jag fick styrwobbel en gång men då hade jag släppt styret strax innan 200 blås.

Tja, främst om man kör ner i en grop i vägen eller framhjulet lättar över krön osv.
Jag är ingen bakhjulsfantom med sporthoj så där vet jag inte, den korta bit jag kan köra riskerar man inga vobbel på:lol

När man mesar för mycket och håller för hårt i styret.

Det som funkar bäst för mig är att sätta ner lite bestämt.

Fick ett grymt wobbel just i en utgång av en kurva en gång... Det berodde på att framhjulet gick ner i världens grop :3freak kompisen som körde bakom sa att mitt bakhjul t.o.m hade lättat från marken. Höll mig på hjulen i alla fall, men man fick byta kallingar när man kom hem :tungan

Ibland ska man ha tur... :Bugar

Klart det vobblar och ritar sträck.
Slappna av och vänta på att det ska sluta :)
Styret rakt och hård nersättning då brukar jag aldrig ha vobbel

Favoriten är en lång slangning. Vägen börjar svänga, du börjar svänga på slangen men märker att det inte kommer gå. Man sätter ner lite tvärt gärna med lite vinklat styre. (har lagt ett antal 1-2m ormar på det viset) :banana

Jag fick vobbel en gång i 50Km/h
nu undrar ni hur de gick till...
Jag o en till stod på mcn så ingen höll i styret... och så börja den svänga så jag slängde mig ner o greppa styret han som stod bak på märkte inget :3freak

Du har ju oxå en K3:a

kan man ställa in org stryrdämpare så den blir hårdare på ngt sätt?

Fick några riktigt äckliga innan jag satte styrdämpare på r6:an särsklit när man drog bakhjulet över ett krön...

Motarden tycker jag är skit samma finns ju visseligen att köpa dit med men är bara lite hårt ner som LF sa

Tror inte du kan justera K3:an orginla köp en riktigt iställe typ Ölins lr WP

Den stora anledningen till wobblet är väl att man håller för hårt i styret och att krafterna från nedslaget fortplantas i hela hojen?

Ta en RD500, sätt förspänningen på bakstötdämparen på max.

Sedan räcker det med att släppa styret i 50 km/h så fladdrar hjulet som på en kundvagn.

Som tur är det lätt att hålla emot.

Wobbel!! De e bara o lyfta på röven o ge på fullt så rätar han up sig!! :tummenupp

på något konstigt sätt märker jag när jag kommer att få vobbel.

De gångerna jag fått det är det slangning i hög hastighet & styret inte står exakt rakt.

nu har jag ingen styrdämpare heller, så jag vet inte om det är orsaken.

Min hoj (viffern) får inte styrslag vid slangningar utan vid acceleration med ränder i vägbanan och jag håller för hårt i styret, samt då jag spettar på fullt ut ur kurvor med bra nerlägg, dock minskar problemet ut ur kurvor då jag stödjer mig mer mot tanken och bänder mindre i styret.

sandstream skrev:
Och då spänner du dig ännu mer i armarna?

Lär dig slanga först innan du börjar spekulera i vanlig anda om dyft du inte har den blekaste om.

Tacka f*n för att man håller hårt i styret vid nedslag. Testa utan så får vis se hur bra det går, glöm inte ta bilder efteråt:näsblod

Håller med om att vobbel uppkommer mycket lättare när framhjulet slutat snurra.
Du håller aldrig styret riktigt rakt vid nedsättning, står framhjulet dessutom still och får kontakt i högfart 200+ så tycker iaf jag att det tenderar till en hel del mer vobbel.

Som någon nämnde, ge gas så lugnar det ner sig.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis