Stöldförsök i hägersten.

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
CBR 900 - 99
Satt här igårkväll på sporthoj runt spöktimman, och "för-larmet" gick igång två gånger på hojen. Sprang till fönstret men såg inget. Den har gjort så där lite då och då, och jag har undrat om det är några som tycker att dom vill provsitta, pilla lite, larmet som är cp eller en tjuvajävel.

Idag på morgonen runt halv fem fick jag svaret. För-larmet gick igång igen, men jag tog det lite lungt fram till fönstret, trodde det var falkslarm igen. Men sen drar riktiga larmet igång, och jag springer fram till fönstret. Där vid framhjulet sitter en vit korthårig snubbe. Han pillar lite med den stora saxen arne, och jag sätter fart mot ytterdörren i kallingarna, ser i trappshusfönstret att han redan sprungit därifrån.

När jag kommer fram till cykeln så ser jag att han precis har lyckats klippa loss låset, som bara sitter i den mittersta mjuka metallen i främreskivbromsen.

Inte så mycket att göra, låser fast det igen närmare bromsen. Blir lite svårare att komma åt iallafall. Tjuven måste nog rulla fram cykeln en halvmeter för att komma åt, och då borde larmet sätta igång. Drog över kapellet också, så blir det ännu lite svårare att komma åt.

Får åka och köpa kedja idag, så det går att dra fast den i trafikskyltsstolpen eller något annat fastmonterat utanför. Måste nog också fixa ett nytt skivbromslås också, ett som jag kan dra runt själva skivan. Det jag har passar inte till mina skivor, har för små hål i dom. Och en ny skiva måste också handlas.

Faan, måste ta mig en funderare på om jag ska orka åka bort till gröndal och ställa den i polarens föråd varje natt också. Men då kommer jag ju inte orka ta den till jobbet någe mera. Bara åka på långturer på helgen. Är 10 minuter cykel bort till förådet.

vad e det för en dum jävel som försöker sno den om och om igen när han hör att hojen är larmad.

Han kommer säkert tillbaka. Ta fram en kamera och fota / filma honom i ett par minuter . . .
Eller hämta några polare och vaka :yoparty

Jag kunde ju inte sova mer inatt iallafall, sprungit fram och tillbaka till fönstret. Om han nu kom tillbaka, så sket han nog i det när han såg att jag dragit på kapell, och att jag var hemma å hade åtminstone lite koll.

Men ett litet plus, jag kan komma lite tidigare till jobbet idag, redo att dra nu redan vid sju, istället för halv nio som annars.

Han kommer säkert tillbaka. Ta fram en kamera och fota / filma honom i ett par minuter . . .
Eller hämta några polare och vaka :yoparty

Funderar nästan på att rigga en webkamera mot cykeln =)

Last edited:

Ja varför inte :mad:

Nu har jag iallafall tagit med bladen till jobbet, våga ha den stående hemma när den faan stryker omkring där. Men var lite läbbigt och köra den med lite småtrasig skivbroms. Nojjade att någon av de avklippta bitarna skulle få för sig att böja sig och fastna i bromsen.

Var köper man nya skivor då? Dags att söka lite på nätet innan arbetskamraterna dyker upp =)

Last edited:

Nu har jag iallafall tagit med bladen till jobbet, våga ha den stående hemma när den faan stryker omkring där. Men var lite läbbigt och köra den med lite småtrasig skivbroms. Nojjade att någon av de avklippta bitarna skulle få för sig att böja sig och fastna i bromsen.

Var köper man nya skivor då? Dags att söka lite på nätet innan arbetskamraterna dyker upp =)

http://www.addemoto.se/

köpte jag till min gixxer. gick på 1700 spänn styck eller så, lär vara likartat till din. IOF inte identiska med original så det ser kanske dumt ut om du bara ska byta ena)

Original går väl på det dubbla, ISR på 2500 styck.

Eller ett larm som bond hade i sin lotus?
lotus_2.jpg

Ska också köpa kätting så jag kan låsa mellan stolpe och ramen.:tummenupp

Jag har en riktigt vass kniv samt yxa ligger i under sängen.O dom tvekar jag inte att använda om någon inte låter andras saker vara ifred.:D

Klarar dessa lås bultsaxen:va

Bifogat

• 2889602281.jpg
    2889602281.jpg
    12 KB · Visningar: 37
http://www.addemoto.se/

köpte jag till min gixxer. gick på 1700 spänn styck eller så, lär vara likartat till din. IOF inte identiska med original så det ser kanske dumt ut om du bara ska byta ena)

Original går väl på det dubbla, ISR på 2500 styck.

I sin produktkatalog hade dom inte till min årsmodell (99). Och det fanns inget pris till 98:års modell. Men för 97:an var det typ 1700, men jag får väl slå dom en signal. Hade ju tänkt beställa drivpaket av dom också, så då minskar ju fraktkostnaden lite =)

Vilken sida var det?
Jag har en vänster-skiva liggandes som jag tror är Fireblade.
Kan du kolla mått och bultcirkel isåfall?
Åker nämligen till Stockholm på fredag - söndag

/Tom
0708-273773

Vilken sida var det?
Skit också, det är högerskivan. Men jag får väl sätta låset i vänsterskivan nu då, ifall tjyven tänker komma tillbaka och klippa mera.

Vilken sida var det?

/Tom
0708-273773

är jag helt borta nu men är det inte samma både höger-vänster??

>master po, surt med stöldförsöket!!

Vilken sida var det?

/Tom
0708-273773

Visst att skivan har slitits åt andra hållet men annars kan det väll aldrig spela någon roll?

Som nu när jag sålde mina wawe skivor så märkte jag inte vilken som suttit på höger respektive vänster. Han har då inte ringt och klagat ännu:rolleyes:

Kyl-hålen brukar vara formade som en "haj-fena" bakåt så att säga.

Men visst utöver det spelar det nog ingen roll om du har två vä. skivor på hojen.

Wave-skivor är väl liksidiga så dem ser man ju ingen skillnad på?

Skulle jag gissa iaf....

är jag helt borta nu men är det inte samma både höger-vänster??

>master po, surt med stöldförsöket!!

På min (gixxer750) var det olika. Har ingen aning om vad som skiljer, om det är en offset eller önska rullriktning ... tyckte det såg ut så på dom flesta modeller som addemoto säljer

Förövrigt så ser mina skivor ut så hära. Man kan även se att det är lite fler märken på den trasiga skivan, tidigare ägare hade tydligen glömt sitt skivbromslås och sedan kört iväg. Så på sätt och vis kan jag tacka tjyven att han förstörde skivan så att jag får den bytt, hade nog inte orkat göra det annars.

Funderar nu också på att köpa den här låskättingen,
http://www.brandsakra.se/shop/?ref=kelkoo&artnr=aa5137a

Men dom hade bara internetbutik, och jag nojjar och vill nog ha ett lås ikväll, så det blir nog att åka till mcvaruhuset och betala 300 spänn till för samma lås =)

Bifogat

• DSC00001.JPG
    DSC00001.JPG
    70.2 KB · Visningar: 78
  • DSC00002.JPG
    DSC00002.JPG
    46.1 KB · Visningar: 64
  • DSC00003.JPG
    DSC00003.JPG
    121.1 KB · Visningar: 64
Blev en ABUS 59 Extreme m. kätting på St George home security store i solna.
http://armadillo.e-butik.se/shop/?ref=kelkoo&artnr=Extreme 59

Dom hade ingen hemma där igår, men ska komma in idag. Så inatt fick bladen stå inomhus. Så jag får mig en kvarts cykeltur nu på morgonen innan jag kan åka. Skulle gå fortare att ta tuben till jobbet, men va faan man måste ju åka så mycket man kan.
:hojcbr

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...