Står i valet & kvalet hjälp mig

Eller så skriver du över hojen på någon annan över vintern, så slipper du "årsförsäkring"..

Vad finns det för vettiga försäkringsbolag till dessa hojjar är det bilsport & mc som gäller ? gillar dock inte att det är års försäkring vilket jag förstått innebär att jag inte kan ställa av den under vintern. ?

Försäkringspremien är väldigt individuell. Enda sättet att at reda på hur mycket det kostar är att ringa runt. Och förbered dig på att det kommer bli dyrt att försäkra dom hojarna du funderar på oavsett bolag. Alternativt kan du ju ställa den på nån annan, men då kan det strula till sig med vagnskadan, trafikdelen gäller dock alltid.
lycka till!

Vad finns det för vettiga försäkringsbolag till dessa hojjar är det bilsport & mc som gäller ? gillar dock inte att det är års försäkring vilket jag förstått innebär att jag inte kan ställa av den under vintern. ?

Visst kan man se det som en nackdel att det är årsförsäkring men det är å andra sidan så att dom försäkringar som är årsförsäkringar inte blir så mycket dyrare per år om man jämför med dom försäkringar som går att ställa av.
Jag jämförde lite när jag köpte min TDM och kom fram till att det helt enkelt inte gick att försvara en avställbar försäkring rent ekonomiskt. För mig kostade Bilsport & MC drygt 4600 hel/hel. Ville jag ha en avställbar försäkring så skulle det kosta i storleksordningen närmare 15000 enligt dom bolag som jag kollade med och det blir ju drygt 7000 om man har den påställd halva året vilket är dyrare.

Dessutom är det ju en viss fördel att när våren kommer och det börjar torka upp så måste du inte fundera över försäkringen när du ska ta generalturen. Det är bara att kolla oljan och resten av hojen och sätta sig på och dra iväg. För mig är det värt ganska mycket att slippa hålla på och fundera över påställning och aktivering av försäkringen så jag skulle nog välja en helårsförsäkring även om den vore något dyrare än en avställbar. Men det är klart. Vissa hojar kan man säkert spara tusenlappar på rätt försäkring och då kanske det är värt trubblet.

Jag å andra sidan fick ett pris på avställbar försäkring på 12000 kronor, och icke avställningsbar 8000 kr.

Detta innebär att om jag har hojen påställd i 6 månader med avställningsbarförsäkring, så sparar jag in ungefär 2000 kronor.

Det är inte helt lätt, att hitta rätt i försäkringsdjungeln. :rolleyes:

Kollade nyss folksam dom ville ha 17000 för z750 medans bilsport & mc vill ha 8000 då blir valet rätt enkelt..hojjen får byta ägare till hösten =)

Bilsport Mc är bra! De har inga larviga restriktioner heller vad gäller körning på racer-bana. Är det ingen tidsträning eller körning med oregistrerade hojar så gäller försäkringen.

De verkar även vara bra att ha att göra med om man behöver utnyttja försäkringen. Många andra bolag är bara bra på att ta betalt sen strular de satan när olyckan är framme.

// Johan

CB1000R är aptråkig att köra om man jämför med speed triplen! Den känns menlös på något sätt.

Ja jag är partisk men det är fakta! :tummenupp

// Johan

Skulle faktiskt kunna tänka mig det det är den i gänget jag inte har testat tyvärr.
Har bara provat Street Tripple mindre motor och den var riktigt skoj att köra så större motor = mer skoj antar jag :D
Dock kändes Streeten väldigt liten för mig även om jag inte är så jättestor 187cm 98kg + att den skulle kännas jobbig på längre sträckor..
Är speeden samma hoj med större motor bara eller ett eget chassi?

Skulle faktiskt kunna tänka mig det det är den i gänget jag inte har testat tyvärr.
Har bara provat Street Tripple mindre motor och den var riktigt skoj att köra så större motor = mer skoj antar jag :D
Dock kändes Streeten väldigt liten för mig även om jag inte är så jättestor 187cm 98kg + att den skulle kännas jobbig på längre sträckor..

Speed Tripple är större på alla håll, helt annat chassi.

Speed Tripple är större på alla håll, helt annat chassi.

S3an har samma motor som i sprinten men andra kammar va?

Hur är det med chassiet, har det något gemensant med sprinten?

// Johan

Shooter här på forumet är 2 m lång. Han kör speed triple. :)

Last edited:
S3an har samma motor som i sprinten men andra kammar va?

Hur är det med chassiet, har det något gemensant med sprinten?

// Johan

Yup, samma motor, är inte säker om det är andra kammar eller om det bara är i datorn det skiljer lite men det är lite skillnad i karaktär mellan sprinten och speeden, underbar motor dock och mycket slitstark.
Det är samma enkelsving på båda men där slutar likheterna, tror t.o.m. det är annan bakstötdämpare på speeden.

Ska kika närmre på speed triple 05- är väl sväng radien där som man hört av er inte är den bästa

Sen ska jag kika på Kawasaki z750 runt 08 nån nackdel med den ?

Ska kika närmre på speed triple 05- är väl sväng radien där som man hört av er inte är den bästa

Sen ska jag kika på Kawasaki z750 runt 08 nån nackdel med den ?

Kollar du på speed triples 05-06 så se till att bromsen (fram) är fixad! Det är vanligt att de är väldigt svampiga om de inte gjorts i ordning. Vanlig luftning brukar inte hjälpa. Man måste byta bromskolvar i oken. Det var en garantireparation för de som klagade i tid.

Lycka till! :tummenupp

Back