Stånkatrimning, kamtider, portning mm...

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Spenaten
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
Tänkte sätta lite fart på min 660 yamaha (5-ventilad). Så här låter receptet komp 11:1 (std9,2:1), kam in 254°, ut 246°, lobe separation 106°. Hittills har jag bara gjort en "heavy clean-up" i toppen (mkt gjutskägg!!), men har börjat fundera på en portning ala Motoman - epoxy alltså. Har nån provat det på sin stånka? Tändningen slår ifrån vid 7250rpm och det hade jag tänkt behålla så för att få lite livslängd på spisen. Borr och slag 100x84mm. Tyvärr sitter yamahas idiot-förgasar arrangemang på dvs en liten "riktig förgasare och en större CV, mkt svårjusterat.... Finns det anledning att gå ifrån 65% regeln vad gäller porthöjd med ledning av ovannämnda data? Det jag är ute efter är inte de absolut sista hästarna på toppvarv, snarare att den ska dra ordentligt på mellanvarv (och sedan inte tappa andan helt på höga varav alltså....) det är ju där man inleder sladdar och annat livat.
Var det nån som fattade vad jag frågade efter?
Jo, en sak till: finns det några tråkiga side effects av att slipa ned ventilstyrningar? (insug naturligtvis)
Kör så det ryker
/660
 
Varför inte bara sparka av skiten med dubbelförgasare det är ingen som kan övertyga mig om att det är så hemskt bra.

Klart att det finns en nackdel med att kapa av ventilstyrningen den finns där inte för att de japanska teknikerna är så dumma.
Med en kortare ventilstyrning slits återstoden mer och ventilen riskerar att inte täta då styrningen ej kan hålla kvar den i rätt läge. Dessutom så slits ventilskaftet mer vilket kan resultera i andra hemskheter.
Detta lär dock inte vara nått problem för dig då du inte skall varva långt, använda alltför extrema kammar osv......
 
Plasta toppen bör du helst göra på någon annans motor än din egen, iaf första gången. :D

Träna på ett avdankat topplock innan du ger dig på ditt eget. Kontrollera hållfastheten på epoxyt genom att lägga det i ugnen på 150 grader i 30 minuter och sen låt det svalna av. Ta sen en skruvmejsel och hammare och försök knacka bort epoxyn från insuget. Får du bort det i en stor klump har du gjort fel. Får du bara bort småflisor (men lämnar rester kvar på toppen) har du gjort hyffsat rätt.

Kapa styrningarna ska man inte göra på en gathoj. Sidokraften som vipparmen och kamloben överför till ventilskaftet gör att ventilen behöver allt stöd den kan få. På racemaskiner tar man sig råd att byta styrningar väldigt ofta. På avgassidan brukar man inte montera ventiltätningarna för att få extrasmörjning, mestadels på racemotorer då man kan leva med lite extra blås i vevhusventilationen. På insugssidan är inte det att rekommendera då den annars drar i sig olja via ventilskaftet.
 
andersbrink skrev:
Plasta toppen bör du helst göra på någon annans motor än din egen, iaf första gången. :D

Vilken tur då att man är med i en klubb där folk åker Guzzi och HD; det ligger ju fullt med skit i verkstan, säkert ingen som märker om det skulle saknas en topp :tummenupp .
Fortfarande Plastic Paddings kemiska metall som rekommenderas? måste man borra för att få det att fästa? räcker det inte att fräsa spår med Dremeln?
Har ett par tuber av Biltemas "Steel epoxy" liggande som jag tänkte testa i ugnen. Biltema brukar ju kunna ge grått hår och utslag över hela kroppen, men man vet ju aldrig, jag menar JB Weld verkar ju inte heller vara nåt High-tech stuff direkt.
De andra produkterna som nämnts här, Eple å Splash vad dom nu hette kommer man väl knappast över annat än på helfat, eller?
Vad rekommenderar ni förresten för inkörning av ny kolv och kam? Fisåka eller slå på hårt?
/660
 
660 skrev:
Fortfarande Plastic Paddings kemiska metall som rekommenderas? måste man borra för att få det att fästa? räcker det inte att fräsa spår med Dremeln?
Har ett par tuber av Biltemas "Steel epoxy" liggande som jag tänkte testa i ugnen. Biltema brukar ju kunna ge grått hår och utslag över hela kroppen, men man vet ju aldrig, jag menar JB Weld verkar ju inte heller vara nåt High-tech stuff direkt.
De andra produkterna som nämnts här, Eple å Splash vad dom nu hette kommer man väl knappast över annat än på helfat, eller?
Vad rekommenderar ni förresten för inkörning av ny kolv och kam? Fisåka eller slå på hårt?
/660

Plastic Paddings kemiska metall ska inte användas i några tjocka tjok, det spricker isf. JB-Weld? Var hittar man det i Sverige? Jag använde upp det sista igår kväll. Det funkar väldigt bra. Är nog det jag kommer att använda framledes. Epple som bl.a. Appelgren säljer var slut, kommer in en ny laddning andra veckan i December.

Devcon F från Höjstrup i Danmark borde funka. Har dock inte hittat det i Sverige än.

Inkörning av kamaxel ska inte ske under 2000 varv. Ut och kör som en buse utan att övervarva. Nyttja hela motorns varvtalsområde så länge du håller dig över 2000 varv. ABSOLUT ingen tomgångskörning = döden för kammen och de nya kolvringarna. Det är inte kolven du kör in utan kolvringarna. Ska belastas med varierat gastryck, dvs ett pass på en RR-bana vore absolut bäst - med mycket växlande och varierat gaspådrag.
 
andersbrink skrev:
Devcon F från Höjstrup i Danmark borde funka. Har dock inte hittat det i Sverige än.
Hittar någon det i Sverige så säg till! Det ska tydligen vara guld när det gäller kanalerna på tvåtaktare, och såna håller jag på en hel del med. Har letat ett antal år...
 
Vad för hoj ?

Tjena hur ser en tzr 660 ut ?
Har aldrig sett någon, själv har jag en szr 660, om det nu skulle vara en okänd modell kan dom ha samma motor ?
//D
 
yamahatzr skrev:
Tjena hur ser en tzr 660 ut ?
Har aldrig sett någon, själv har jag en szr 660, om det nu skulle vara en okänd modell kan dom ha samma motor ?
//D
Yamaha har inte direkt byggt några TZR660, men det har jag gjort...
TZR250 chassi, XTZ-motor, TZ250 kåpor, Öhlinare mm. Jag har klämt lite på SZR oxå, tyckte dock den var lite tung och klumpig ( för dyr för mig oxå; man är ju snål..) och bygger man själv kan man ju få det lite som man vill!
/660
 
Bild ?

660 skrev:
Yamaha har inte direkt byggt några TZR660, men det har jag gjort...
TZR250 chassi, XTZ-motor, TZ250 kåpor, Öhlinare mm. Jag har klämt lite på SZR oxå, tyckte dock den var lite tung och klumpig ( för dyr för mig oxå; man är ju snål..) och bygger man själv kan man ju få det lite som man vill!
/660

Har du nån bild på den ?
//D
 
Out_Spinner skrev:
Bilder och bilder..... jag ä ju inte så uppdaterad att jag har digitalkamera... ska försöka fixa nåt..hör av mig när jag får tummen ur.
/660
 
Tackar! :tummenupp Säg till när du har fått svar, så slipper jag störa dom med att fråga samma sak... :)
 
From: tommy.zackrisson@gleitmo.se
Subject: SV: Devcon F

Art.nr. D10711,Devcon F2,flytande aluminium
kostar 729,75:-/0,5kg +frakt.

<edit> ska tilläggas att Devcon finns även som "pasta" (ungefär som Plastic Paddings kemiska metall), dvs vanliga "Devcon F" </edit>
 
Last edited:
dubbelförgasararrangemanget är för att stånkor med enkelförgasare kan gå väldigt ryckigt på låga varv och låg växel.
Det kan man nog kassera om det är en gathoj man har.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top