Stålomspunnet??

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Hoj
På jakt!
håll i er nu för här kommer en riktig nybörjar fråga!
tänkte på det här med stålomspunnet.
vad är det, är det spnnet stål om bromslang eller? känner mig hel dum :huvet men vore schysst om nån som är duktig på det här kan ge mig en grundlig genomgång :fatta!
sen det här med styrdämpare är det nåt man känner av vid vanlig vardags körning eller är det nåt man bör ha på bana?
tacksam för svar på mina novis frågor/bjork

Bjork skrev:
sen det här med styrdämpare är det nåt man känner av vid vanlig vardags körning eller är det nåt man bör ha på bana?
tacksam för svar på mina novis frågor/bjork

styr dämparen går oftas att ställa i olicka hårdhet. Man kan känna av den när man åker i staden men då skurvar väll folk ner den :va . Väl på bana märks den inte mer än att man oftast slipper styr fladder.

ecce skrev:
styr dämparen går oftas att ställa i olicka hårdhet. Man kan känna av den när man åker i staden men då skurvar väll folk ner den :va . Väl på bana märks den inte mer än att man oftast slipper styr fladder.

är det sån stor skillnad på att köra med vs utan. kanske borde införskaffa en ölinare? kostnad?? :va

Bjork skrev:
är det sån stor skillnad på att köra med vs utan. kanske borde införskaffa en ölinare? kostnad?? :va

Om du inte vet skillnaden, dvs om du inte har lagt märke till styrfladder behöver du inte heller styrdämpare! ta inte på dig den kostnaden i onödan. En öhlinare hamnar väl mellan 4-5k.
MEnar inget illa, försöker ge råd bara!

Bjork skrev:

Känner du att du har behovet nu så köp en och testa. Vet du inte så behöver du inte en.
Det går alltid att sälja den igen.

Stålomspunnen bromsslang hörs nästan på namnet vad det är.
Själva bromsslangen är i nån form av gummi/plast. kompakt lindad med ståltråd så den inte kan expandera typ.

Edit: Jaha, bivven var före.

Bjork skrev:
håll i er nu för här kommer en riktig nybörjar fråga!
tänkte på det här med stålomspunnet.
vad är det, är det spnnet stål om bromslang eller? känner mig hel dum :huvet men vore schysst om nån som är duktig på det här kan ge mig en grundlig genomgång :fatta!

Copy & paste.

Teflonslang med rostfri stålfläta
Vad är fördelen med teflonslang som bromsslang?
Främsta fördelen gentemot gummislang är att slangen inte börjar ”flexa”
vid höga temperaturer vilket ger en distinkt kontakt mellan pedal och
bromsbelägg, teflonslang är diffusionstät.
Gummislang är ej diffusiontät vilket medför att fukten i luften tränger
igenom gummit och blandas med bromsvätskan , det är detta som gör att
man kan få rostskador i bromssystemet.
Teflonslang är åldersbeständig,Gummislangen åldras,gummit torkar ut med tiden.
2807-03

Vikt : 65g/m
Mått : id 3,4mm yd 6,3mm
Arb.tryck : 320 bar (sprängtryck 960 bar)
böjningsradie : 38mm
Temp.område : -60 - +260° C

en styrdämpare behövs bara om du skulle få vobbel..
eftersom man bara (vid lugnt körning) kanske får det en eller två gånger under sin livstid så får man välja.. ingen styrdämpare = 2krascher
eller styrdämpare =0krascher...

UrbanTiger skrev:
Har sökfunktionen gått sönder :va
Förlåt.. jag skulle söka på sånt fett man använder på forum som gör att allt går lättare men knappen hängde sig :4skrika

AleX skrev:
eftersom man bara (vid lugnt körning) kanske får det en eller två gånger under sin livstid så får man välja.. ingen styrdämpare = 2krascher

Ja, det var ju ett jävligt vettigt resonemang...

UrbanTiger skrev:
Har sökfunktionen gått sönder :va

Förmodligen. Men den har å andra sidan varit trasig i långt över ett år i sånna fall.

men är det stor skillnad på livslängden mellan orginal slang vs stålomspunnen slang?
är den lätt att byta själv och köper jag den på vanlig mcservice butik?
är det olika slangar till alla hojar eller funkar det som en universal slang?
tänkte på tryck och temp osv,,
kostanden för slangen?

Bjork skrev:
men är det stor skillnad på livslängden mellan orginal slang vs stålomspunnen slang?
kostanden för slangen?

.....

Bifogat

• Sök.JPG
    Sök.JPG
    91.6 KB · Visningar: 292
Bjork skrev:
kostanden för slangen?
Ovan (Manowars post) stod väl ungefär allt om skillnaden. :7peta Köp ett färdigt kit för din modell så är det lättare att montera, kostar cirka 1000:- fram. Alla mc-handlare kan fixa det, enda som skiljer mellan olika hojar är slanglängderna och gängor på banjobultar t ex. Slangen är alltid densamma.

Fan Victor, jag klickade på din bild ock mitt på "sök" (se pilarna). Men absolut ingenting händer :va Jag har Windows 95 "Home Edition". Det ska väl funka eller?

Last edited:
AleX skrev:

VOBBEL är självsvängningar i ramen, STYRSLAG hjälper en styrdämpare mot.

Bjork skrev:
jag behöver inte se dina fula anvisningar om sökning, du behöver inte läsa. :kocko

Här försöker man vara hjälpsam på ett fåordigt sätt och som tack får man en ":kocko ".
Det var ju snällt av dig.

Victor skrev:
Här försöker man vara hjälpsam på ett fåordigt sätt och som tack får man en ":kocko ".
Det var ju snällt av dig.

Hööru guran!
Tänk om alla skulle söka om allt.. då skulle det va stendött i forumen..
För hur många ggr har inte alla frågor tagits upp ?

Keep on ställa dumma frågor :)

Och sitt still in the båt!

Stålomspunnet har man nästan bara nytta av vid bankörning. Du pressar inte bromsarna så hårt att de känns "matta" på gata.
Samma sak med styrdämparen, vobbel/styrfrossa framkommer sällan på gata, kan ju hända men vanligast på bana. Vid hårda accelerationer ut ur en kurva så blir det lätt styrfrossa när framhjulet lättar lite lätt från asfalten och kommer ned lite snett....
Men men.... har du fet plånbok så kosta på dej... det är ju inte fel att ha grejorna. :)

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...