Stålomspunna bromsslangar.. ?

JazoR

Some people like me, some people don't.
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Yamaha FZ6 S
Hej, funderar över att skaffa stålomspunna bromsslangar för, att vad jag har förstått så ska dom ge effektivare bromskraft, genom att bromsoljan verkligen trycker på bromsoken utan att någon kraft går ut genom slangen genom att vidga gummislangen..

Min fråga är då om det är stor skillnad mellan original och stålomspunna ?
Pris etc . ?

tack på förhand. /J

Framförallt så blir det mindre svampigt i handtaget när du bromsar.. men vet inte om det ger mer än kännska dock..

Bättre bromsverkan vet jag inte men bättre känsla och mindre "svampiga" bromsar blir det ju. Goodridge gör färdiga satser till de flesta modeller.

Brukar kosta 700-800:- för frambromsarna.

Ok, är det så att slangarna bara sväller när det blir riktigt varmt alltså och därför behövs det inte om man bara kör gata så man förhoppningsvis inte ligger på lika hårt ?
Eller behövs det inte bara för det inte spelar nån roll om man inte har fingertoppskänsla på gata?

Personligen har jag bytt på alla mina hojar, det är bättre känsla även på gata iaf om man jämför med Yammas originalslangar. Gummislangarna flexar alltid. Dock är det ju störst skillnad när man kör bana.

Ok, är det så att slangarna bara sväller när det blir riktigt varmt alltså och därför behövs det inte om man bara kör gata så man förhoppningsvis inte ligger på lika hårt ?
Eller behövs det inte bara för det inte spelar nån roll om man inte har fingertoppskänsla på gata?
Nej, det har ingenting med värmeutvecklingen att göra, det handlar enbart om att slangarna expanderar något av trycket.

Jag har bara fått mina gummislangar att mjukna en gång. Det var på mittsverigebanan. Då körde jag ca 10-15 varv. Ett varv tar 1 minut och det är 5st bromsningar. Varav 2st är riktigt hårda och 1 är stenhård. De två övriga är sådär men mer än du bromsar på gata iaf. dvs det är en bromsning va 12:e sek.
Då fick jag hålla på i 10-15 varv vilket ger ca 50-75st bromsningar var 12e sek.

Då mjuknade gummislangen. Och sen nötte jag på i ca 5 varv till. För det e ju inte så att bromsverkan försvinner utan man får bara krama mer och mer tills man till slut kommer in till handtaget.

Detta var med en R1-00 där det troligen aldrig bytts bromsvätska eller nått annat än bromsbelägg.

Behöver man då stålomspunnet för 800kr på gata? Ja, det beror ju på hur man kör. Jag skulle gissa på att få behöver det.

Nej, det har ingenting med värmeutvecklingen att göra, det handlar enbart om att slangarna expanderar något av trycket.

Slangarna expanderar pga värmeutveklingen. Gummit ger med sig då det blir varmt.

Last edited:
Last edited:
ja nej så häftigt kanske jag inte kör men köpte min hoj förra våren och den har funkat perfekt, enda är att jag har börjat känna att frambromsen blivit lite svampig. Den är inställt på "yttersta läget" om man säger så men jag kan ändå snart nypa in den till hand taget. Byta olja ? eller vad ska jag ta mig till ?

ja nej så häftigt kanske jag inte kör men köpte min hoj förra våren och den har funkat perfekt, enda är att jag har börjat känna att frambromsen blivit lite svampig. Den är inställt på "yttersta läget" om man säger så men jag kan ändå snart nypa in den till hand taget. Byta olja ? eller vad ska jag ta mig till ?

lufta den! jag gjorde det idag med biltemas bromsluftare hur enkelt som helst! o den kosta 39kr =P:tummenupp

måste jag absolut testa, funkar den enkelt eller, hehe..
jag har nämligen opererat axeln så har väl en och en halv hand att arbeta med :P

måste jag absolut testa, funkar den enkelt eller, hehe..
jag har nämligen opererat axeln så har väl en och en halv hand att arbeta med :P

aa skit enkelt =P bara koppla ihop ventilerna på slangen och koppla slangen rakt på nippeln som ska vara utskruvad ett halvt varv.. en sak som jag glömde va att fylla upp flaskan som slangen ska va nedstoppad i med bromsvätska så de tog ett tag innan det funka.. sen va de bara att öppna locket där uppe på behållaren o pumpa o hälla i mer bromsvätska tills man typ fyllt burken och är 100 på att de inte finns nån mer luft i slangen.. bromsluftaren jag syftar på jar art nummer 19-146 på biltema.se

Ja, lufta låter som en bra idé. Man ska även byta bromsoljan helt lite då och då säjer dom som kan. Själv har jag inte bytt nån gång.

Back