Stålomspunna bromsslangar.. ?

ja nej så häftigt kanske jag inte kör men köpte min hoj förra våren och den har funkat perfekt, enda är att jag har börjat känna att frambromsen blivit lite svampig. Den är inställt på "yttersta läget" om man säger så men jag kan ändå snart nypa in den till hand taget. Byta olja ? eller vad ska jag ta mig till ?

Byt till stålomspunna slangar,som tidigare nämnts får du inte
bättre bromsar av det men du får en distinkt känsla i bromshandtaget
utan "svamp" vare sig bromsarna är kalla eller varma.

Byta olja är ju alltid bra att göra ibland men du lär inte
märka nån skillnad om det är det enda du gör!

Enligt Yamaha skall alla inre tätningar i ok och pump bytas vartannat år och slangar vart 4 för att hålla bromsarna i skick som nya.

Bromsvätskan byter man minst vartannat år för att inte riskera bromsbortfall vid hård inbromsning,kokning då vätskan tar upp vatten ur luften,märker dock ingen skillnad på bromsen förrän det kokar då vatten lixom bromsvätskan inte går att komprimera och har samma egenskaper i bromssystemet.

Använd ny bromsvätska ur obruten förpackning då en flaska som är öppnad tar åt sig vatten lika bra som den vätska som redan finns i systemet,lite ogjort att spara det som blev över vid förra bytet för 2år sen och hälla i det vid nästa byte.

Att du sen slipper rostangrepp i ok och pump är bara en bonus,så,byt vätska i alla fordon efter som längst 2år!

Henrik

Jag har bara fått mina gummislangar att mjukna en gång. Det var på mittsverigebanan. Då körde jag ca 10-15 varv. Ett varv tar 1 minut och det är 5st bromsningar. Varav 2st är riktigt hårda och 1 är stenhård. De två övriga är sådär men mer än du bromsar på gata iaf. dvs det är en bromsning va 12:e sek.
Då fick jag hålla på i 10-15 varv vilket ger ca 50-75st bromsningar var 12e sek.

Då mjuknade gummislangen. Och sen nötte jag på i ca 5 varv till. För det e ju inte så att bromsverkan försvinner utan man får bara krama mer och mer tills man till slut kommer in till handtaget.

Ja, lufta låter som en bra idé. Man ska även byta bromsoljan helt lite då och då säjer dom som kan. Själv har jag inte bytt nån gång.

Jag kan sätta min högra pungkula på att det inte i första hand var slangarna som blev varma och mjuka efter 15 varv på bana utan att antingen bromsvätskan kokade eller att beläggen blev överhettade!
Kör man mycket och hårt på bana behöver man byta vätska flera gånger per säsong för att behålla full bromsverkan med varma bromsar.
Visst även slangarna är bra att byta men inte det som är problemet när det blir svampingt efter 10min bana,
Jag har haft stora problem med bromsarna fast jag har ståromspunna slangar på mina hojar.

Last edited:
Jag kan sätta min högra pungkula på att det inte i första hand var slangarna som blev varma och mjuka efter 15 varv på bana utan att antingen bromsvätskan kokade eller att beläggen blev överhettade!
Kör man mycket och hårt på bana behöver man byta vätska flera gånger per säsong för att behålla full bromsverkan med varma bromsar.
Visst även slangarna är bra att byta men inte det som är problemet när det blir svampingt efter 10min bana,
Jag har haft stora problem med bromsarna fast jag har ståromspunna slangar på mina hojar.

Jasså. En pungkula. Då måste du vara säker på din sak. Det där med kokande bromsolja köper jag. Kanske dax å byta då.

Det stämmer som du säger att välservade bromsar med väl fungerande pump och ok är prio 1. Har man redan detta och vill ha det där sista är det stålomspunnet som är nästa steg.

.

Vi kan ju förtydliga lite.

Som någon innan har varit inne på så drar bromsvätska åt sig vatten och det är vattnet som kokar och bildar ångblåsor i systemet. Ångblåsorna fungerar på samma sätt som luft i systemet, du kan komprimera luft och denna vattenånga. Alltså får du svampiga bromsar eller i värsta fall failout.

Det stämmer som du säger att välservade bromsar med väl fungerande pump och ok är prio 1. Har man redan detta och vill ha det där sista är det stålomspunnet som är nästa steg.

Så är det men det blir ju aldrig ett alternativ till att först renovera bromsarna och byta vätska,skulle förresten tro att en vassare pump är en betydligt bättre investering än stålomspunnet om man vill uppgradera bromsarna men en aning dyrare då.

Henrik

Back