Stålkvalitet i hundben

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
Cbr600rr -06
hej
tänkte göra ett par nya hundben o höja häcken på hojen en smula.
vilken kvalitet på stål bör jag ha?

Du är medveten om vad detta leder till för förändringar i chassieuppträdandet? Där är inte direkt några jättebelastningar i förhållande till mängden material så du lär inte behöva något särledes exotiskt.

Du är medveten om vad detta leder till för förändringar i chassieuppträdandet? Där är inte direkt några jättebelastningar i förhållande till mängden material så du lär inte behöva något särledes exotiskt.

svar ja, det är ju förändringarna i chassiuppförande jag är ute efter... utseendet är extremt sekundärt..
så jag kan välja lite vad som helst av 5 mm plattjärn menar du?

Du kan ju ta typ Weldox700 tex. då har du en hållfasthet på 700MPa (om man ger tusan å sätta svetsen i plattorna).

Är de bara en/två plattor det handlar om så kan du leta upp nån firma i din närhet som har laser alt. vattenskärning. Tala om materialtjocklek, c/c-avstånd mellan hålena och diameter på hålena å en ungefärlig form så ska dom kunna skära ut dessa å med minimalt med bearbetning efteråt.

Om de fungerar bra så kan du ju beställa flera plattor med olika c/c-avstånd för att experimentera vilken höjd som funkar bäst.

Du kan ju ta typ Weldox700 tex. då har du en hållfasthet på 700MPa (om man ger tusan å sätta svetsen i plattorna).

Är de bara en/två plattor det handlar om så kan du leta upp nån firma i din närhet som har laser alt. vattenskärning. Tala om materialtjocklek, c/c-avstånd mellan hålena och diameter på hålena å en ungefärlig form så ska dom kunna skära ut dessa å med minimalt med bearbetning efteråt.

Om de fungerar bra så kan du ju beställa flera plattor med olika c/c-avstånd för att experimentera vilken höjd som funkar bäst.

tack för svaret. har dock tillgång till fräs så jag tänkte snida lite själv..
du säger hållf på 700MPa, vad menar du då? skjuvning, tryck el drag?

tack för svaret. har dock tillgång till fräs så jag tänkte snida lite själv..
du säger hållf på 700MPa, vad menar du då? skjuvning, tryck el drag?

Drag å tryck :tummenupp
skjuvning e ointressant för hundbenen, bara för skruvförbandet, möjligen hålkanttrycket men de ska inte va no problemas här.
Sträckgräns Rel = 700MPa=N/mm2, och brottgräns på 780-930MPa för weldox700
jmf. med bonn-järn 1312 (S235JRG) EN1.0038 som har sträckgräns Rel på ca 220MPa och brottgräns på ca 360MPa.

Gissningsvis har ståldetaljer för typ ramar på äldre hojar en sträckgräns på ca 300 - 400MPa på delar som inte e svetsade.

d.v.s weldox700 är ett rejält over-kill om man jämför med va som ofta används på massproducerade saker.

Jag gjorde mina i 5x30mm platt gärn i vanligt bonnstål.
de behöver ju inte se ut som hundben. jag borra bara hål i de och montera dit.
fast blir ju klart snyggare om man vattenskär.

skulle det gå att göra i duralaluminium?

Last edited:
Vad som helst. Har själv haft ett par i pansar, men det kändes lite overkill.

skjuvning e ointressant för hundbenen, bara för skruvförbandet, möjligen hålkanttrycket men de ska inte va no problemas här.
jmf. med bonn-järn 1312 (S235JRG) EN1.0038 som har sträckgräns Rel på ca 220MPa och brottgräns på ca 360MPa.

Gissningsvis har ståldetaljer för typ ramar på äldre hojar en sträckgräns på ca 300 - 400MPa på delar som inte e svetsade.

d.v.s weldox700 är ett rejält over-kill om man jämför med va som ofta används på massproducerade saker.

tack tack.
( Insåg att det rörde sig om drag och tryck i själva detaljen men ibland får man ju svar på något annat än det man frågar om så tänkte det var bäst o få det förtydligat exakt vad du menade)
då ska jag nog kunna hitta en lämplig järnbit...

tack tack.
( Insåg att det rörde sig om drag och tryck i själva detaljen men ibland får man ju svar på något annat än det man frågar om så tänkte det var bäst o få det förtydligat exakt vad du menade)
då ska jag nog kunna hitta en lämplig järnbit...

Här blir det mera svar än det du frågat om, Varför inte lägga bricka mellan ram o stötdämpare? Fördelen är att inte utväxlingen ändras till stötdämparen,
Yoshimura har ju sådana brickor ,Formade som ett u så man ska slippa losssa hela dämparen vid exprimentering,,

Här blir det mera svar än det du frågat om, Varför inte lägga bricka mellan ram o stötdämpare? Fördelen är att inte utväxlingen ändras till stötdämparen,
Yoshimura har ju sådana brickor ,Formade som ett u så man ska slippa losssa hela dämparen vid exprimentering,,

Anledningen är att det redan sitter ett gäng brickor men jag vill ha upp häcken en liten smula till..

Utmattning då?

Vad som helst. Har själv haft ett par i pansar, men det kändes lite overkill.

Pansar är väl inget material?

skulle det gå att göra i duralaluminium?
Här på skrivbordet så har jag ett hundben från en Suzuki DR 650 SE (vilket är en offroadare, för de som inte visste det). Det är tillverkat av någon slags aluminiumlegering. 7,5mm materialtjocklek.

Iofs så utsätts kanske inte det hundbenet för lika stora belastningar som ett som sitter på en sporthhoj som kör fullt ut på svenska vägar. Men jag kan inte tänka mig att det ska behövas något Weldox700.

Har till och med för mig att jag sett någon här på Sporthoj eller något som körde med en slags vantskruvar istället för hundben. :va Men jag har ingen aning om hur bra det fungerade.

Här på skrivbordet så har jag ett hundben från en Suzuki DR 650 SE (vilket är en offroadare, för de som inte visste det). Det är tillverkat av någon slags aluminiumlegering. 7,5mm materialtjocklek.

Iofs så utsätts kanske inte det hundbenet för lika stora belastningar som ett som sitter på en sporthhoj som kör fullt ut på svenska vägar. Men jag kan inte tänka mig att det ska behövas något Weldox700.

Har till och med för mig att jag sett någon här på Sporthoj eller något som körde med en slags vantskruvar istället för hundben. :va Men jag har ingen aning om hur bra det fungerade.

Titta på hundbenen på en crosshoj de är tunna i alu och de lär ju definitivt utsättas för större belastningar än alla gatmoppar.....

Utmattning då?

Pansar är väl inget material?

Om man som ja antydde tidigare i inlägget ger tusan i att sätta svetsen i materialet så är utmattningen inget problem.
Tar man sedan en platta i samma tjocklek som orginalbenet så kommer du definitivt inte upp i sådana spänningar så det heller e nån fara med dessa "Extra Höghållfasta Stål".
Nu tog ja typ Weldox700 som ett ex. kundelika gärna tagit ett ännu bättre, men 700 e ju redan ett over-kill.

E man nojjig går de ju givetvis att spricktesta med typ penetrant eller dylikt för å få veta om de finns nå större sprickor i bitarna så man får göra en bedöming om när skiten ev. skulle pajja :D

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP