Stående / sittande wheelie

Själv tycker jag att både ståendes och sittandes var svårt i början. Jag körde ståendes med ena benet på sadeln. Dumt nog högerbenet så jag hade ingen bakbroms. :näsblod

Samma här, har fortfarande inte lärt mig använda fotbromsen (kommer väl efter första vurpan antar jag..) :tungan

Stå upp på fotpinnarna föredrar jag inte någonstans då det blir som redan sagt belastning på armarna osv.
Det gör man bara när man vill showa lite grann en kort bit. :arsele
Däremot sittandes med ett knä på sadeln är rätt bekvämt och man har inga problem att burka och hålla på.
Jag sitter dock med höger foten på pedalen och ingen annanstan, det
är bland annat för att jag lärt mig köra på bakhjulet med 2-taktare, som inte har speciellt mycket motorbroms att hurra för.:gnissla
Sen gillar jag även att ha fotbromsen som säkerhet, sen får man en hel annan höjd tycker jag.:yoparty

Men en snygg sittande wheelie är snyggast tycker jag.
En stilren ska det vara ;)

Samma här, har fortfarande inte lärt mig använda fotbromsen (kommer väl efter första vurpan antar jag..) :tungan

Vart med om några överslag och har fortfarande inte lärt mig. :va Frågan är som någon skrev här innan, istället för fotbroms kan man använda växeln som broms genom att peta ner en växel och på så vis få en djurisk motorbroms istället? :confused: Rätt skönt att kunna växla på bakan och med vänsterbenet på dynan går det inte så värst stabilt för lille mig. :)
En grej jag inte fattar, sabbat 2 sadelöverdrag väldigt snabbt av att slanga. Plockade stålhetterna på stöveln och köpte nytt överdrag men blev likadant igen!. :gnissla
Här har ni 2 bilder på hur jag lyckas sabba överdraget. Drar jag sönder det med spännerna eller på vägen upp med sulan tros. :va
PICT3523.jpg

PICT2985.JPG

Sen tänkte jag att jag kunde passa på att lägga upp en fin samling på bilder från skador orsakade vid SAMMA vurpa. Se och njut, med risk för att se bilder på Sveriges mest misshandlade/misskötta? Husaberg. :näsblod

Kan ju börja med ett fint bidrag på en framskärm skrapad på översidan. ;)
PICT3381.JPG

PICT3382.JPG

PICT3383.JPG

PICT3384.JPG

PICT3385.JPG

PICT3387.JPG

Instrumenteringen rök åt pipan den också men jag har tyvär inga bilder på den då jag fick plocka delarna ute på gatan.

Last edited:
Avslagen fotpinne. :tummenupp
PICT3388.JPG

Såhär såg lycktkåpan ut. Gick inte montera tillbaks pga några trasiga fästen, men men.. Glaset fick jag inga bilder på men det gick faktiskt att limma ihop.
PICT3426.JPG

De lösa poppnitarna i avgassystemet gav upp vid smällen men det var på tiden att de trillade dän i vilket fall. Räknas väl inte men får väl ha med dem som en bonus.
PICT3377.JPG

Baklycktan, som träffade backen först såg ut såhär, tur att det är billiga.
PICT3368.JPG

Såg ut såhär där undertill, pajade en skiftnykel när jag försökte räta ut dock.
PICT3372.JPG

Liten insyn i hur motardfälgarna såg ut, lyckades på något vis skrapa dem på båda sidor, bak som fram. Hjulbultarna fick sig lite stryk också då jag saknar krashpuckar. Kanske är dags att införskaffa. :va
Och en helbild på hojen vid tillfället.
PICT3389.JPG

+ lite andra skador som orsakats vid andra tillfällen.
PICT1027b.jpg

PICT3465.JPG

Men man är ju inte sämre än att man ger hojen en ny chans. :)
PICT3511b.jpg

Last edited:
Många livsfarliga tips som vanligt när det gäller sporthoj.

Ha foteln på sadeln finns det många anledningar att låta bli, men främst för att det ser riktigt illa ut.

Kan inte påstå att en moped går under kategorin "riktig hoj" sorry grappen:tummenupp

Ähhh, vafan, nu förstörde du min livssyn... :huvet

philsson: Din hoj ser verkligen våldtagen ut på dom där bilderna, men bättre att verkligen använda den än att den bara står i garaget :tummenupp

Last edited:

philsson: Din hoj ser verkligen våldtagen ut på dom där bilderna, men bättre att verkligen använda den än att den bara står i garaget :tummenupp

Jo... våldtagen är nog mer rätt ord.. :hihi
Men är det inte sådär en motard SKA se ut. :va
Funderade ett tag på att byta hoj, men när jag räknade lite på andrahandsvärdet så ångrade jag mig lite :näsblod

Hehe. tom robertzons husa ser ju skitfin ut i gämförelse med din:D

Dock är det som sagt bra att den används flitigt. bakom varje repa ligger det en munter min:tungan

Minus den svartmålade plasten isåfall.Finns det nåt som ser risigare ut:confused:

Såg faktiskt fint ut!. :7peta ......... i 2 timmar.. :gråta
Tur att jag inte visade er korten på sprickorna i bakramen. Gick tom igenom besiktningen med en slangklämma lite diskret klämd över sprickan. :tuttar :yoparty

Som trådens rubrik lyder.
Vad föredrar ni?
Vad lärde ni er först?

Dela med er era erfarenheter! :hoppa

Sitta, testade stå men stöp direkt, lyckligtvis i gräset. Lärde mig aldrig riktigt sittandes heller men ändå, gav upp efter 2 säsonger :rolleyes:

Jo... våldtagen är nog mer rätt ord.. :hihi
Men är det inte sådär en motard SKA se ut. :va
Funderade ett tag på att byta hoj, men när jag räknade lite på andrahandsvärdet så ångrade jag mig lite :näsblod

Äntligen någon som vet hur en motard ska användas! :D :tummenupp

philsson:
Sköna bilder =) Du ska dock inte lägga in en annons här på sporthoj om du vill ha den såld =)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph