Stävja rattfylla ?

Jag tycker ändå att man bankar lite på fel dörr.

När man börjat fånga in de 15'000 som kör fulla idag med 0.2 gränsen tycker jag att man kan börja diskutera en sänkning till 0.1 eller 0.0.

Men att sänka från 0.2 till 0.0 utan att införa fler kontroller skulle troligen bara resultera i att fler kör rattfulla eftersom dom sänkt gränsvärdet.

Fram för fler onykterhetskontroller och behåll 0.2 gränser säger jag. För hur många av de nämnda 15'000 ligger på prick 0.2? Troligen ligger flertalet på 0.5 och uppåt i alla fall. Så man attackerar fel målgrupp i mina ögon. De som tagit ett glas vin till maten åker fast, men de som drog i sig ett helrör kör ju vidare i alla fall.

My 2 kronor
/SSB

Hur lång tid tar det innan man är helt helt fri från alkohol i kroppen?

HanneZ skrev:
Hur lång tid tar det innan man är helt helt fri från alkohol i kroppen?

Det beror (självklart) på hur mycket du har druckit. En förbränning på 2cl sprit per timma brukar användas som riktvärde har jag för mig. För kvinnor går det långsammare.

En halvliter starköl motsvarar ungefär 7cl sprit.

Det är rätt många som åker fast i kontrollerna "dagen efter".

Helt rätt av VV. Det finns så många människor i det här landet som har dålig eller ingen verklighetsuppfattning alls. Vissa tror på fullt allvar att man kan hälla sig "några starköl" utan att komma över 0.2 promille. Dessutom tror jag att det inte skulle vara helt fel att beslagta bilen för folk som blir av med körkortet, eller göra den okörbar tills dom har fått tillbaka körkortet. Annars kör folk iallafall.

Exaktemundo. Problemet är inte att folk kör med 0,2 promille. Problemet är att de inte får stopp på de som upprepat kör med 1,5+.

Tills de löst det verkliga problemet är det rätt meningslöst att ändra på det som inte är problemet.

Hur många som utgjorde en fara för andra kommer de att kunna få bort från vägarna med en sänkt gräns jämfört med den gräns vi har idag?

Personligen dricker jag inte ens en folköl om jag skall köra bil, men att avstå från folköl hindrar mig inte från att använda mitt sunda förnuft... eh... Hur blev den meningen egentligen? :rolleyes:

Edit: De gjorde en underbar sak på en av sjuttiosträckorna på E4 hemmavid dagen efter Valborg. De plockade in alla som höll laglig hastighet! Andelen som hade förhöjd alkoholhalt var flera gånger den bland ett slumpmässigt urval. :D

Sorry, de va lite hur långt är ett snöre fråga. Menade typ hur länge extra man måste vänta för att gå från 0.2 till 0.0

ft skrev:
Edit: De gjorde en underbar sak på en av sjuttiosträckorna på E4 hemmavid dagen efter Valborg. De plockade in alla som höll laglig hastighet! Andelen som hade förhöjd alkoholhalt var flera gånger den bland ett slumpmässigt urval. :D

Jag tror det där är välkänt, saktkörarna nattetid blir inplockade. Slutsatsen man kan dra av det är således att om man mot förmodan kör bil efter att ha druckit så ska man köra för fort också. :gnissla

Skulle behövas något bättre än bara promille alkohol i kroppen att mäta. Det finns de med knark eller mediciner i kroppen, som inte är lämpliga förare. Sådana som är trötta eller helt enkelt jävligt pissiga förare i största allmänhet. Ett snabbt och enkelt lämplighetstest som kanske gör att helnykteristen och pingstvännen Gustav 55 år i sin fina Volvo 940 får lämna in lappen för att han inte sovit ordentligt och är kass på att köra när det snöat. Samtidigt får värmlänningen Berra 25 år fortsätta köra sin fina Ford Mustang med två starköl innanför västen - han har druckit förut och är säker och skärpt även i slirigt format. :fyllisar

För att raljera lite dårå... :) Allt är inte svart eller vitt - vi har alla olika förutsättningar.

HanneZ skrev:
Sorry, de va lite hur långt är ett snöre fråga. Menade typ hur länge extra man måste vänta för att gå från 0.2 till 0.0

Det tar cirka 1,5-3 timmar att förbränna 0.2 promille. Alla förbränner som sagt inte alkohol i samma takt. Och det är det här som är det jag förstår med deras argument. Med nolltolerans är det inget snack om man kan ta en öl eller ett glas vin på restaurangen och sedan köra hem.

Men tycker som sagt ändå att det är att satsa resurser på fel sak.

/SSB

ft skrev:
Exaktemundo. Problemet är inte att folk kör med 0,2 promille. Problemet är att de inte får stopp på de som upprepat kör med 1,5+.

Jag tycker som skrivet att det borde vara nolltolerans, allt för å få bort de eviga resonemanget "dricker jag bara en folköl är det lugnt, då kan jag köra" utan att istället resonera, dricker jag alkohol kan jag INTE köra oavsett mängd/alkoholhalt. Det är helt enkelt inte synonymt med bilkörning.

Håller dock med dig att vi förmodligen inte kommer åt de som återkommande kör bil ordentligt berusade. Lösningen på det "verkliga" problemet tror jag kommer bli i form av alkolås i bilarna. Ganska skrämmande att det måste in sånt i bilarna för å få folk å fatta detta :(

Jaså det är de som har mellan 0 och 0.2 promille i blodet som är problemet? Ok ja då så, jag trodde det var de som körde fulla.....

Visst kan de sänka gränsen men det kommer inte att lösa eller förbättra ett skit.

Säger såhär:
Om promillegränsen är 0,0 så kommer folk inte att ta dendär andra ölen på restaurangen samt se till att de verkligen är i körskick dagen efter.
Klart att det inte påverkar de med alkoholproblem men om folk vet att det är 0,0 så kanske det smittar av sig till nästa generation och så vet de att... ja ni förstår?

Tror jag försöker säga att med en sånhär gräns skulle man på längre sikt få bort de som chansar och därmed minska olyckor.

Problemet är väl om man gillar likörkonfekt.. Kommer att bli många onödiga blodprover tagna :)

Säger som många andra.... 0.0-0.2 är det verkligen de som är viktigast att få fast?

Ungefär lika effektivt som fartkameror som nitar alla som kör 5-10km/h för fort...

vägverket...helt fel ute som vanligt....

man blir ju gråtfärdig...

zoddri skrev:
Säger såhär:
Om promillegränsen är 0,0 så kommer folk inte att ta dendär andra ölen på restaurangen samt se till att de verkligen är i körskick dagen efter.
Klart att det inte påverkar de med alkoholproblem men om folk vet att det är 0,0 så kanske det smittar av sig till nästa generation och så vet de att... ja ni förstår?

Tror jag försöker säga att med en sånhär gräns skulle man på längre sikt få bort de som chansar och därmed minska olyckor.

Problemet är väl om man gillar likörkonfekt.. Kommer att bli många onödiga blodprover tagna :)

Men hur många fler olyckor orsakar de med 0.0-0.2 jämfört med de helt nyktra?
Det hade varit intressant att få ta del av den statistiken.

Chris Ash skrev:
Men hur många fler olyckor orsakar de med 0.0-0.2 jämfört med de helt nyktra?
Det hade varit intressant att få ta del av den statistiken.

Tror inte man hittar sån statistik.. :)
Fast de som är trötta p.g.a. bakfylla eller bara varit ute länge och inte druckit såå många öl kan ju falla inom 0,0-0,2. Och en trött förare är inte en säker förare.
Så folk skulle antagligen inte chansa nåt då.

jag tycker det är löjligt. Man kommer ju knappt kunna ta bilen till jobbet på måndan efter att ha festat lördan. Tycker inte om våran förmyndarstat

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT