Stängt på Helgen, Under högsäsongen???

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Hoppade på ett lite säsongsinriktat jobb för några månader sen.
Semester under sommaren:glömdet
Vara ledig mer än varannan helg:glömdet
Lunch/rast vid ev kundkontakt:glömdet
Lite så det funkar om man vill ha hyfsad vinst.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jag var inne o köpte ett par blinkers på Br.Hörberg i Löddeköpinge igår. Dem hade öppet 10:00-14:00.:tummenupp
 

moddlaren

Guest
ÖPPET ELLER STÄNGT

Det är inte bättre att ha öppet o inte visa intresse för kunden när kunden är där,

Var på Elgiganten i Uddevalla och skulle ha lite vitvaror, traskade in o tittade lite en stund då står en försäljare o slösurfar vid sin dator jag går fram och tittar vänligt och får bara en blick.

Står kvar med med mobilen i handen surfar in på Elgigantens hemsida och väljer dom saker jag skulle ha,
loggar in på tel och går till kassan på Egigantens internet butik väljer betala, Nu påpekar jag för försäljaren att han skall titta:tungan

Ställer frågan ser du vad jag gör? sedan betalar jag ex antal tusenlappar rakt framför näsan på försäljaren o butiken i Uddevalla tjänar inte en krona försäljaren får ingen sälj avans och jag får dessutom fri frakt hem den dagen jag vill ha sakerna samt inbärning.

tror o hoppas att den försäljaren kommer ihåg mej, 10 minuter av mitt liv i den butiken var allt som behövdes för att förlora mej som kund:mad:.

mvh
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Är det fack eller kollektivavtal som hindrar de eller vad är det som gör att de inte fattar att vardagar 11-20, lördagar 10-16 och söndagar 10-15 är lämpligt under sommaren om man ska konkurrera med andra försäljningsmedier. Sedan kan de väl stänga hela januari om de tycker det är så stressigt i mc-bransen att de måste ha mycket semester.

Meckarna kan ju köra vardagar 7-16 eller vad de nu kör som vanligt så länge jag kan lämna och hämta hojen under butikstiderna.

Var det inte tidningen Bike som tidigare hade semesterstängt och inte gav ut något juli-nummer? Jag undrar hur lösnummerförsäljningen ser ut juli vs januari...
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Det är nog en skön mix av kollektivavtal och att ägaren vill vara ledig på sommaren. Dock tror han att firman kommer falla ihop fullständigt om han inte är där så då är det bättre att stänga hela bygget.

Men det här gäller ju fler branscher. Jag har inga barn själv, men jävlar vad folk måste gå tidigare från jobbet för att hämta ungar på dagis. Hur mycket förlorar Sverige AB på att kommunals personal vägrar ha tvåskift inom dagisverksamheten?
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Eller så frågar man om hjälp? Testa det nästa gång

ÖPPET ELLER STÄNGT

Det är inte bättre att ha öppet o inte visa intresse för kunden när kunden är där,

Var på Elgiganten i Uddevalla och skulle ha lite vitvaror, traskade in o tittade lite en stund då står en försäljare o slösurfar vid sin dator jag går fram och tittar vänligt och får bara en blick.

Står kvar med med mobilen i handen surfar in på Elgigantens hemsida och väljer dom saker jag skulle ha,
loggar in på tel och går till kassan på Egigantens internet butik väljer betala, Nu påpekar jag för försäljaren att han skall titta:tungan

Ställer frågan ser du vad jag gör? sedan betalar jag ex antal tusenlappar rakt framför näsan på försäljaren o butiken i Uddevalla tjänar inte en krona försäljaren får ingen sälj avans och jag får dessutom fri frakt hem den dagen jag vill ha sakerna samt inbärning.

tror o hoppas att den försäljaren kommer ihåg mej, 10 minuter av mitt liv i den butiken var allt som behövdes för att förlora mej som kund:mad:.

mvh
 

moddlaren

Guest
noppe inte en janne att JAG som är kund och JAG som har kulorna tigger om hjälp när det finns personal som uppbär lön för att enbart serva kunder skiter i det.


sedan är just jag som person en sådan som alltid vet exakt vad jag vill ha och vad jag skall ha ett besök i butik tar sällan mer än 5-10 min, har lixom annat för mej än o stå i butik,, EX åka mc:banana.

så vitvaror på nätet denna helgen och en hel del annat också för den delen.

allt från min sköna stol förutom besöket på elgiganten.

mvh


Eller så frågar man om hjälp? Testa det nästa gång
 

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Hyperstrada
Samtidigt, hur många hör man inte sitta och svära över alla påflugna säljare? Kan inte vara lätt att ha ett säljjobb där vissa blir rosenrasande om du är "på" och försöker sälja och andra blir förbenade ifall du låter dem titta själv i lugn och ro. Tur man inte är säljare :D
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Hepp...bli sur i onödan då för att du med kulorna minsann inte kan öppna munnen o ställa en fråga.
Blir lika förvånad varenda gång jag hör om detta märkliga fenomen.

Undrar jag om något i en butik stannar jag en försäljare o ställer min fråga. Inte står jag 3 meter ifrån o försöker med någon form av talande blick ställa en fråga. Ni kan inte få mycket gjort här i livet med den inställningen



noppe inte en janne att JAG som är kund och JAG som har kulorna tigger om hjälp när det finns personal som uppbär lön för att enbart serva kunder skiter i det.


sedan är just jag som person en sådan som alltid vet exakt vad jag vill ha och vad jag skall ha ett besök i butik tar sällan mer än 5-10 min, har lixom annat för mej än o stå i butik,, EX åka mc:banana.

så vitvaror på nätet denna helgen och en hel del annat också för den delen.

allt från min sköna stol förutom besöket på elgiganten.

mvh
 
Last edited:

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
Samtidigt, hur många hör man inte sitta och svära över alla påflugna säljare? Kan inte vara lätt att ha ett säljjobb där vissa blir rosenrasande om du är "på" och försöker sälja och andra blir förbenade ifall du låter dem titta själv i lugn och ro. Tur man inte är säljare :D

Fast det där är ju inte särdeles svårt, kommer det in en kund i butiken så går man och frågar om kunden behöver hjälp med något, säger kunden nej så säger man att det är bara att säga till när denne hittar något den gillar, sedan låter man kunden titta runt och håller sig uppmärksam på om den försöker få kontakt.

Då har man visat sig och upplyst kunden om att hjälp finns nära till hands, och sedan är det upp till kunden att välja att ta kontakt vid eventuella frågor.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Jo du "Bl@ck" ... handeln i bla Sverige är mer än lovligt egendomlig ibland.Antingen har man inte öppet alls, eller så säljer man varor som man inte har hemma, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?264239-Ny-hj%E4lm-men-via-EBAY-tyv%E4rr eller så har man öppet på så egendomliga tider så en alien kan fundera över den mänskliga intelligensen där jag var inne på ICA Maxi häromkvällen kl 21:50 !! där dom stänger 22:00 och skulle stoppa tillbaka min hyrfilm i boxen.

Jo denna mataffär har faktiskt öppet då.Det var faktiskt en lite kuslig känsla för jag såg inte en enda människa i denna stora affär så jag började ju snabbt fundera på om jag gjort olaga intrång.Nä, det är mycket som är egendomligt ibland och man undrar ju även vid dessa tillfällen över vem som kom på den briljanta ideen att ha en STOR mataffär öppen trots avsaknad av kunder vid ca 22:00 tiden.LOL. :crash

Men det är väl lätt så det blir när allt ska vara tillgängligt dygnet runt där tyvärr personal får finna sig att ha arbetspass från helvetet mellan varven om de vill ha kvar sina arbeten, tråkigt för dessa stackars anställda. :fakta
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
VAFFN !!!! Behövde öl, åkte till bolaget för att handla....det var STÄNGT!??!! 1! 1 helvetes, nu måste jag tJöPa öl från tyskland :4skrika
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
det sämsta med butikerna förutom då öppettiderna för er som jobbar dagtid, själv jobbar man kväll så I win :p men som sagt det sämsta e ju att de inte har några slitdelar till någon av mina hojar som är de absolut vanligaste på marknaden. Ex: inga bromsklossar, hur fan kan man driva en affär utan att ha sådant på lager? varje gång får jag höra att de gärna beställer åt mig.... fuck youuu, köper brembo på nätet istället fack you very much...
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Jag handlar det mesta till hojen på det alldeles utmärkta eBay, men i veckan kände jag behovet att skruva på mina nya coola miniblinkers. Solen sken och jag var ledig, vilket faktiskt möjliggjorde att jag kunde handla på MC-varuhuset. Tyvärr var dock 399kr för ett fjuttigt blinkersrelä lite väl saftigt. Varken öppettider eller priser är något de verkar kunna konkurrera med.. Supertråkigt!
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
VAFFN !!!! Behövde öl, åkte till bolaget för att handla....det var STÄNGT!??!! 1! 1 helvetes, nu måste jag tJöPa öl från tyskland :4skrika

Rätt kul att du nämner Systembolaget. Min närmaste har öppet 10-20 på vardagar och 10-15 på lördagar. Systembolagets mål är att jag helst inte ska handla, men om jag ska handla ska jag handla måttligt.

Om en MC-butik har öppet till 18 på vardagar under högsäsong och stängt på lördagen... vad är deras mål? Att vi öht inte ska handla MC-delar eftersom det leder till MC-döden? Kanske ska vi vara tacksamma för att handlarna avstår vinst för att rädda våra liv?
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Fast det där är ju inte särdeles svårt, kommer det in en kund i butiken så går man och frågar om kunden behöver hjälp med något, säger kunden nej så säger man att det är bara att säga till när denne hittar något den gillar, sedan låter man kunden titta runt och håller sig uppmärksam på om den försöker få kontakt.

Då har man visat sig och upplyst kunden om att hjälp finns nära till hands, och sedan är det upp till kunden att välja att ta kontakt vid eventuella frågor.

Sådana butiker går bort för många. Man ska väl för bövelen kunna få gå in i en butik utan att en säljare springer på en och frågar om man vill ha hjälp? Dessutom känslan över att en säljare bevakar en för att så första möjlighet att gå fram och försöka kränga på en något. Då blir det tack och hej då för vissa.

Som sagt... inte lätt att vara säljare :rofl.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det är nog en skön mix av kollektivavtal och att ägaren vill vara ledig på sommaren. Dock tror han att firman kommer falla ihop fullständigt om han inte är där så då är det bättre att stänga hela bygget.

Men det här gäller ju fler branscher. Jag har inga barn själv, men jävlar vad folk måste gå tidigare från jobbet för att hämta ungar på dagis. Hur mycket förlorar Sverige AB på att kommunals personal vägrar ha tvåskift inom dagisverksamheten?

Vill man vara ledig på sommaren kanske man ska syssla med att sälja skidor, skotrar eller annan vinteraktivitet istället? Att sälja hojgrejer och ha sommarstängt är ju som att sälja leksaker och ha stängt i december för att ha julledigt.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Detta händer sällan ifall man inte befinner sig i en lokal med få kunder o dyra varor.
O det kan jag förstå.
Du säger att det inte är så svårt...absolut inte. Som kund säger jag det är onödigt...jag går själv fram o säger till om jag behöver hjälp.

Fast det där är ju inte särdeles svårt, kommer det in en kund i butiken så går man och frågar om kunden behöver hjälp med något, säger kunden nej så säger man att det är bara att säga till när denne hittar något den gillar, sedan låter man kunden titta runt och håller sig uppmärksam på om den försöker få kontakt.

Då har man visat sig och upplyst kunden om att hjälp finns nära till hands, och sedan är det upp till kunden att välja att ta kontakt vid eventuella frågor.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Var inne o kolla på evo 9 (bil) i USA..o träffade på den värsta försäljaren i universum (dock vanliga där borta).
Han var på som en jävla igel o skulle ge mig massa broschyrer..ställde frågor om NÄR jag kunde tänkas köpa bilen.
Fick en hel jävla handskriven lista med alla hans nummer och mailadresser. Han envisades med att han skulle ha mitt nummer, mail o adress. Helvete vilket as. Vem tycker sånt är trevligt. Gav han ett påhittat nummer o tro fan att han försökte ringa samma dag för att kolla intresset.
Samma story när jag kolla in på yamaha butiken.

En gång fick en säljare psykbryt när jag smått fräste att jag inte behövde hjälp utan bara kolla. Då glodde han på mig o vräkte ur sig att det här var minsann inget museum.
Hatar säljare o de ska hålla sig borta tills jag frågar om något


Sådana butiker går bort för många. Man ska väl för bövelen kunna få gå in i en butik utan att en säljare springer på en och frågar om man vill ha hjälp? Dessutom känslan över att en säljare bevakar en för att så första möjlighet att gå fram och försöka kränga på en något. Då blir det tack och hej då för vissa.

Som sagt... inte lätt att vara säljare :rofl.
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
ja en variabel kan ju vara att folk som jobbar med sånt är ganska intresserade av att själva köra hoj, och när kan man göra det???
fast på helgerna lär det ju gå att fixa öppet, precis som alla andra butiker...
här på kusten har ju de flesta butiker förlängd öppettid över sommaren..
sedan på semestertid så har väl handelsavtalet en semestertjofräs som säger att man har rätt till 4 v sammanhängande semester under sommarperioden (kommer inte ihåg när det är exakt)..
sen hur väl det följs vet jag inte. :p
rätta mig gärna om jag har fel..
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top