Vad innebär trailbromsning?
Skickat från min A0001 via Tapatalk
Aha, varför skulle det störas av ABS?
Skickat från min A0001 via Tapatalk
Bromsar du så hårt in mot apex att ABS:en skulle gå in så skulle inte jag vilja vara bakom dig. Eller i ett tangerande spår. Du låter som en olycka som väntar på att hända?Ska eventuellt köpa pappas fireblade som ska bli banhoj.
Vill gärna kunna trailbromsa utan att systemet kickar igång. Hondas ABS system kanske funkar tillräckligt bra på bana, eller? Min spontana reaktion är att avaktivera det, men det kanske är fel.
Jag tycker ABS suger på bana. Provat såväl cbr som BMW S1000R med senaste Bosch. Funkar kanon ända tills man börjar vika och bromsa samtidigt. Då pulsar det i handtaget....
Jag antar att jag nog aldrig bromsade tillräckligt hårt tillräckligt länge...Jag tycker ABS suger på bana. Provat såväl cbr som BMW S1000R med senaste Bosch. Funkar kanon ända tills man börjar vika och bromsa samtidigt. Då pulsar det i handtaget....
Detta!
Har själv känt av det.
De flesta modernare sporthojar/sportiga hojar har avstängningsbar ABS. Min Hypermotard 821 hade det bland annat.... tyvärr så har inte Firebladen det. Frågan är hur man på bästa sätt kopplar bort ABS. HRC härva är inte aktuellt nu!
Har bara kört en s1000rr på bana, men då gick det långsamt och absen aktiverades aldrig. Jag har en polare som är rejält vass, han testade en standard zx10r av 2012 års modell med ABS, det var inte alls trevligt inför trösen då den aktiverade ABS, släppte upp bromstrycket fram för att förhindra "låsning" i och med att bakhjulet lättade såpass och spann så mycket snabbare så han fortsatte bara rakt fram in på escapen. Ska du ändå bygga om till banhoj rekommenderar jag du tar bort skiten.
Det fenomenet borde du slippa på honda i och med att dom har sina Combined bromsar där tryck på handbromsen även aktiverar en kolv i bakre oket. Dvs även om du bromsar på såpass att bakhjulet lättar något så kommer inte bakhjulet att spinna vidare fritt utan kommer att bromsas ner. ABS:en kommer då att släppa bromstrycket på bakbromsen något men om det är i luften så ska det inte påverka mycket.
Däremot kommer troligen ABS att slå in om man är på väg att slå över framåt misstänker jag. (Vet inte i detalj vilka input ABS på firebladen har)
Men sen har man ju problemet om man vill bromsa på gränsen till låsning och börja lägga ner och ligga kvar med bromsning på gränsen till låsning. då kommer ju ABS att slå in och pulsera i handtaget och det verkar det vara folk som upplever är jobbigt och obehagligt.
Men jag misstänker att det är förare som är ganska snabba som kan ligga nära gränsen som överhuvudtaget märker av att ABS är där.
Jag skulle troligen inte lida av det eftersom jag med största sannolikhet är för långsam och för feg för att ABS ska aktiveras.
Jag skulle troligen inte lida av det eftersom jag med största sannolikhet är för långsam och för feg för att ABS ska aktiveras.
Boka provkörning under Start2Ride nu
Under helgen arrangerar mot... |
|
Dags för 2024 års Start2Ride
Kommande helg arrangerar mo... |
|
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!
Den traditionsenliga mc-kor... |
|
Eldrivna Oruga Unitrack
Oruga Unitrack, en motorcyk... |
|
Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar
Gran Premi de Catalunya Mot... |
|
Lunchhälsning från Merzouga!
Bästa ökenguiden, Jordi Arc... |
|
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |