Stänga/avaktivera ABS på en fireblade 2010?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En ABS-varningslampa är tillräckligt för att få en 2:a och ombesiktning. De behöver inte testa funktionen i det fallet. Sedan är det ju ganska lätt att bromsa så ABSen griper in på asfalt. Har en polare som brukar gnälla på att ABSen går in hela tiden. :gnissla

Förviso sant. Å andra sidan är det ju rätt enkelt om man nu tar sig omaket att bygga bort ABS systemet inklusive Combined att också se till att ta bort ABS lampan eller klippa kablarna till den så det inte lyser något. Eller koppla ihop den med oljelampan så får man en lampa som tänds när man slår på tändningen och sedan slocknar.

Jag vet att det är väldigt enkelt att bromsa så att ABS griper in. Jag har själv gjort det för att känna hur det känns. Men jag tror inte att dom bromsar så hårt på besiktningen.
Såvitt jag förstått det så kollar dom inte maxkapaciteten utan dom testar så att bromsarna verkar fungera som dom ska genom en hyfsat bestämd inbromsning och sedan skriver man i protokollet att bromsförmågan är bedömd till ca 6 m/s2. Det är ju en medioker inbromsning då en modern hoj utan vidare grejar i storleksordningen 11 m/s2. (Baserat på att inbromsning från 100 grejas på ca 40 meter). Och den begränsningen sitter inte i bromsarnas kapacitet utan snarare är hojens geometri och däckens friktion. Du slår ju över eller låser hjulen innan bromsarna inte längre orkar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förviso sant. Å andra sidan är det ju rätt enkelt om man nu tar sig omaket att bygga bort ABS systemet inklusive Combined att också se till att ta bort ABS lampan eller klippa kablarna till den så det inte lyser något. Eller koppla ihop den med oljelampan så får man en lampa som tänds när man slår på tändningen och sedan slocknar.

Jag vet att det är väldigt enkelt att bromsa så att ABS griper in. Jag har själv gjort det för att känna hur det känns. Men jag tror inte att dom bromsar så hårt på besiktningen.
Såvitt jag förstått det så kollar dom inte maxkapaciteten utan dom testar så att bromsarna verkar fungera som dom ska genom en hyfsat bestämd inbromsning och sedan skriver man i protokollet att bromsförmågan är bedömd till ca 6 m/s2. Det är ju en medioker inbromsning då en modern hoj utan vidare grejar i storleksordningen 11 m/s2. (Baserat på att inbromsning från 100 grejas på ca 40 meter). Och den begränsningen sitter inte i bromsarnas kapacitet utan snarare är hojens geometri och däckens friktion. Du slår ju över eller låser hjulen innan bromsarna inte längre orkar.

Jo, det går ju. Fulkopplade ABS-varningslampan på en 850 så. :hihi
Nej, så jäkla noga är de inte med bromsarna, min brorsa har en zx9r som gick igenom besiktningen med frambroms som var i så dåligt skick att jag inte ville ta en provtur på hojen.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Orka köpa en hoj med ABS för att skruva bort systemet. Måste ju finnas +500 sporthojar till salu utan ABS.

Har man en Fireblade 2010 med drygt 100 mil på mätaren som står och dammar i pappas garage och får den för ett bra pris... ja då skiter man i om den har ABS.

EDIT: RIKTIGT bra pris.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top