Stänga/avaktivera ABS på en fireblade 2010?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag upplever problemet är framförallt när man lägger på broms och redan har ett visst mått av nerlägg där fattar inte styrenheten vad som händer. Det hände mig upprepade gånger när jag körde en S1000R inspirerat på gata och bana.

Kommer lite snabbt in i en kurva som är lite tvärare än beräknat så precis samtidigt som man börjar vika så lägger man ett finger på bromsen för att få ner farten lite. Vips pulserar det i handtaget trots att det är långt kvar till låsning.

Samma sjuka på bana har jag upplevt med Honda där jag ibland lägger på bakbroms in mot apex om ingångsfarten blev lite högre än väntat och det behöver tightas till. Då kommer pulserandet i pedalen trots mycket blygsam bromsinput.

Jag skulle säga att där finns inget ABS som är i närheten av bra nog för banåka med klistriga däck. Då har jag iof inte provat raceversion av Bosch/BMW.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Uppenbart när man läser #20 och #21 är att ABS-funktionen varierar från hojmodell till hojmodell.
Med samma hojmodell så kan man misstänka att ABS-funktionen också varierar från år till år.
Allteftersom leverantör / tillverkare ändrat mjukvara / hårdvara.
Wallins beskrivning av ABS ZX10R 2011 känner jag igen från en annan förare: Det märks inte att ZX10R 2011 har ABS. Den bromsar precis som vanligt utom att ABSn kan märkas i slutet av inbromsningen.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Skruva bort abs-givarna så är problemet löst. Det finns risk att du torskar hastighetsmätningen samtidigt, men det är ju inte som om du ska hålla värst många hastighetsbegränsningar med den cykeln ändå.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nya slangar från pumpen till oken borde väl lösa problemet, kan enheten pyssla med lite vad den vill medans du bromsar utan att störa. :D
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Nya slangar från pumpen till oken borde väl lösa problemet, kan enheten pyssla med lite vad den vill medans du bromsar utan att störa. :D

Ska testa att köra med ABS först, sen är detta det alternativet som jag funderar på att testa först. Ska ändå ha på stålomspunnet!
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Jag tycker ABS suger på bana. Provat såväl cbr som BMW S1000R med senaste Bosch. Funkar kanon ända tills man börjar vika och bromsa samtidigt. Då pulsar det i handtaget....

Eftersom Hondans Combined ABS är helt servostyrt pulserar det ju ingenting i handtaget. Känns det annorlunda på bana kanske?
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Det fenomenet borde du slippa på honda i och med att dom har sina Combined bromsar där tryck på handbromsen även aktiverar en kolv i bakre oket. Dvs även om du bromsar på såpass att bakhjulet lättar något så kommer inte bakhjulet att spinna vidare fritt utan kommer att bromsas ner. ABS:en kommer då att släppa bromstrycket på bakbromsen något men om det är i luften så ska det inte påverka mycket.

Däremot kommer troligen ABS att slå in om man är på väg att slå över framåt misstänker jag. (Vet inte i detalj vilka input ABS på firebladen har)

Men sen har man ju problemet om man vill bromsa på gränsen till låsning och börja lägga ner och ligga kvar med bromsning på gränsen till låsning. då kommer ju ABS att slå in och pulsera i handtaget och det verkar det vara folk som upplever är jobbigt och obehagligt.

Men jag misstänker att det är förare som är ganska snabba som kan ligga nära gränsen som överhuvudtaget märker av att ABS är där.

Jag skulle troligen inte lida av det eftersom jag med största sannolikhet är för långsam och för feg för att ABS ska aktiveras.

På din VFR bromsar det fram när du lägger på bakrbroms men inte tvärt om. Guldvinge däremot, bromsar både fram och bak oavsätt vilken broms du använder.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Not even close.
Nej, det var helvitte vad mycket galet det blev i en enda post där.


Ledsen "Denåterfödde" - jag gillar inte när en massa gamla feluppfattningar cementeras på forum, så jag måste tyvärr vara en nitpicker och rätta dig lite grann.


ABS kommer från bilar...
Nej, det kommer från flyget, faktiskt. Både mekaniska system (Voisin 1929) och senare elektroniska.

...där uppgiften är att det ska ge maximal bromsverkan vid halt väglag.
Nej, när låsningsfria bromsar började appliceras på bilar så var det för att man ville kunna ge föraren möjlighet att aktivt styra sig ur svårigheter medans man bromsade. Manövrerbarhet på bekostnad av förlängd bromssträcka.
Det är detta som tyvärr faller bort när systemets fördelar diskuteras, och dess nackdelar glöms bort.

I början, när Bosch ABS presenterades för avsalu 1978, så innebar systemet bromsträckeförlängning på de allra flesta underlag - men det maskerades delvis genom att man presenterade jämförelser med helt låsta hjul istället för optimal inbromsning. Mercedes och Bosch ansåg att möjligheten att aktivt fortsätta köra sin bil var viktigare än absolut bromssträcka, och det kan man hålla med om - så länge budskapet att fortsätta köra bil in i det sista kommuniceras tydligt.
På sand, grus, snö, modd och ojämn väg gav dock ABS förlängd bromssträcka, ofta dramatiskt förlängd bromssträcka, och så är det än i dag - även om systemet blivit bättre och mer sofistikerat.

Speciellt det senare införandet av flerkanalsystem gjorde att man kunde hantera split friction på ett mycket bättre sätt, och Bosch ABS gavs ytterligare en fördel - och framtida möjlighet.


Och till personbilar kom ABS från lastvagnar där uppgiften var att bromsa lagom på varje hjul på bil och släp där belastning kan variera från axel till axel beroende på lasten.

Nej, det var två olika spår. Knorr-Bremse är den pneumatiska bromsens skapare, och arbetade parallellt med Bosch på temat låsningsfria bromsar - men på just pneumatiksidan.
För bilar blev det där med att "bromsa lagom" ett eget hjälpsystem för att bättre utnyttja ABS-systemet.
Det är namngivet EBD: Electronic Brakeforce Distribution, och krävde fler kanaler, bättre reglerutrustning och mer processorkraft än vad som fanns tillgängligt när ABS presenterades.
https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_brakeforce_distribution

Dagens bilar har fått det ursprungliga ABS-systemet omgärdat med ett kluster av andra system, som antingen möjliggörs av just ABS-systemet som grund - eller är till för att patcha över bristerna som uppstår i gränssnittet mellan människa/maskin när man inte lyckas kommunicera ut systemets för- och nackdelar.

EBA - Emergency Brake Assist är ett sådant system som tvingats fram eftersom många användare inte förstår vad som händer när ABS-en kickar in utan blir rädda och lyfter av foten från bromsen när det börjar knattra. Då kliver EBA in för att försöka "tolka" vad föraren vill...
https://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_brake_assist


Det finns mer att ranta om, men vi släpper det.
ABS på bilar förkortar generellt INTE bromsträckor, och i de speciella omständigheter det verkligen gör det handlar det om enstaka meter. Förlängningen av bromssträckor däremot kan handla om flera 10-tals meter.

Men, det flesta som är insatta i systemet anser att det är värt det - eftersom bilen går att styra under hela inbromsningen. Med utvecklingen av ABS har även förmågan att hantera split friction tillkommit, och därmed fördelen att bilen möter faran head-on, där den är som starkast och kan skydda sina passagerare bäst. Det finns en obehaglig moralisk knorr dold här, men vi släpper den just nu...

Nyckelordet är dock "manövrerbarhet". Synd att systemet så ofta feltolkas som "bättre bromsar" och man därför glömmer bort att köra när det gäller...

Skall vi kolla på ABS till MC?
Det är mycket enklare!

Här hjälper ABS till att minska risken för att man bromsar omkull sig.
Det är mycket viktigt att kunna sitta kvar på hojen, annars riskerar man att få armar och ben avslitna när man kanar in i Trafikverkets stängselstolpeskog.

Med ABS är chansen mycket större att man istället kan sitta kvar på hojen och smaska in i räcket ovanifrån:


Titta gärna igenom videon igen, och visualisera istället utgången med de räcken vi oftast ser ute på våra vägar. Vilken otur att det inte "fanns resurser" att testa sådana räcken...


Som förhoppningsvis fungerar som tänkt vid bromsning rakt fram.
När det är dåligt väggrepp. tex
vid regn, grus, snö eller is, eller gräs.

Nej, ABS i sin senaste utgåva, för MC fungerar fortfarande fruktansvärt illa på vissa underlag, och speciellt på ojämn väg. Det är helt enkelt fortfarande alltför mycket "förhoppningsvis" i MC-ABS.
Fördelen är att man minskar risken att bromsa omkull sig under de förhållanden de flesta motorcyklister rör sig under.



Skulle montera bort hela originalsystemet och dra nya slangar från handbromsen till framhjuls oken och från fotbromsen till bakhjulsoket.
Och är det några konstigheter, saknas tex bromsvätskebehållare vid bromscylindrarna, nya bromscylindrar / bromsgrepp, ny fotbroms.
Med sedvanliga bromsvätskebehållare.


Ja, där har du rätt!
För att försöka rädda kvar denna bautaposten i teknikforumet så kommer här en redogörelse för Hondas CBS-system på SD-1 Varadero - ett helt decennium äldre än TS-hoj.

CBS på denna hoj "bakifrån och fram" har en huvudcylinder som genom fotpedalen påverkar både bakbroms och, genom reduceringar även en av kolvarna i vänster framok. Inte mycket bromsverkan på det viset, men fullt tillräckligt för att göra hojen vidrigt opålitlig i halka och på grus - och till en riktig äventyrshoj i dieselsmittade rondeller...

"Framifrån och bak" handlar det om återigen vänster bromsok, Här sitter det upphängd på en liten "huvudcylinder" som triggas av att oket "inte sitter fast" utan kickas framåt när handbromsen aktiveras. På så vis aktiveras bakbromsen, återigen i ett reducerat lägen.
Det är sinnrikt hopkommet - och tyvärr återigen alldeles felkommunicerat.
Här har jag mött flera ägare som tror att dom bara behöver "bromsa med foten" för att hojen skall sköta resten.

Detta säger knappast allt om CBS-bromsarna på TS CBR, men det är knappast ett mindre komplicerat system. Hondas CBS-system är inte enkelt att neutralisera utan att förlora i total bromseffekt.



Sorry for ranting, men förståelse för det man kör på tycker jag är viktigt.
Alla dessa feluppfattade och okommunicerade system kan göra skada om man sitter passiv och väntar på kortare bromssträcka som inte finns - när det egentligen är köra man borde göra.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ska testa att köra med ABS först, sen är detta det alternativet som jag funderar på att testa först. Ska ändå ha på stålomspunnet!

Annars funkar det ju att göra de flesta systemen strömlösa för att bara stänga av de, ryck säkringen och testa, då fungerar de som vanliga bromsar bara de inte har servo men det är väl inget som behövs eller används på hoj.

Kan inte förstå varför man skulle vilja ha abs på en banhoj med racedäck, hittar ingen inbromsning jag skulle vilja förlänga bromssträckan efter instyrning, då går man ju av på yttern istället...
Är det sen som Boris JR skriver att man inte kan hämta in fronten i nedlägg med bromsen så går det fetbort, går ju Fort i de böjar man kan behöva göra det och då tar banan slut snabbt.

Mina lowsiders har de allra flesta varit efter bromsen är släppt strax innan eller i apex eller när man flippat hojen i S-böjar utan broms, ingen abs som hjälper då...kommer faktiskt inte på någon i torrt där jag bromsat ikull mig.:va

Är inte original-slangarna av samma typ som stålspunna förresten fast gummiklädda?
Behöver man verkligen byta? Är inte det bara en myt?.....
.....har mina original kvar än sen 2008.......:näsblod
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
På din VFR bromsar det fram när du lägger på bakrbroms men inte tvärt om. Guldvinge däremot, bromsar både fram och bak oavsätt vilken broms du använder.

Nja. så har inte jag förstått det.

Enligt vad jag förstått så påverkar bromshandtaget 5 av 6 kolvar på främre oken (alla utom mittenkolven på vänsteroket fram) samt mittenkolven på bakre oket via en sekundär mastercylinder som är integrerad i vänstra främre oket.

Vid tryck på bromspedalen så aktiveras dom yttre kolvarna på bakre oket och samtidigt avdelar PCV ventilen (Vid högt bromstryck) en del av trycket från bakre mastercylindern till mittenkolven på främre vänstra oket.

Dvs handbromsen lägger på lite bakbroms och fotbromsen lägger på lite frambroms.

Enligt vad jag kunnat läsa så läggs bakbromsen på tillsammans med frambromsen utan fördröjning oavsett bromstryck medans frambromsen läggs på vid tryck på pedalen först vid lite högre bromstryck.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag får tacka notrightrider för ett mycket intressant inlägg även om alla inte håller med om honom att bromsträckan blir längre med ABS
notrightrider skriver
ABS på bilar förkortar generellt INTE bromsträckor, och i de speciella omständigheter det verkligen gör det handlar det om enstaka meter. Förlängningen av bromssträckor däremot kan handla om flera 10-tals meter.
Jämför "Den finska biltidningen Tekniikan Maailma genomförde ett bromstest"
här
https://sv.wikipedia.org/wiki/Antiblockeringssystem

notrightrider skriver
Fördelen är att man minskar risken att bromsa omkull sig under de förhållanden de flesta motorcyklister rör sig under.
här har jag tre frågor
1) Kan du beskriva de förhållanden de flesta motorcyklister rör sig under. ?
Så vi vet när det finns en möjlighet att ABS hjälper.
2) Hur gör man för att bromsa omkull sig under dessa förhållanden ?
3) Vad gör ABSn som hindrar att man bromsar omkull sig under dessa förhållanden ?
4) Vad var orsaken till en dam i Sverige fick en BMW S1000RR över sig ? ABSn hindrade ju inte stoppie.

Det kan var svårt att svara på ovan. Men du kanske kan besvara någon / ett par av frågorna.

För notrightrider skriver
Nej, ABS i sin senaste utgåva, för MC fungerar fortfarande fruktansvärt illa på vissa underlag, och speciellt på ojämn väg. Det är helt enkelt fortfarande alltför mycket "förhoppningsvis" i MC-ABS.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Detta får inte bli ännu en ABS-tråd, och dessutom blandar vi bil och MC så jag skall försöka svara dig så kort det går - ämnet är intressant.
Mod får flytta eller klyva om han finner det lämpligt.

Jag får tacka notrightrider för ett mycket intressant inlägg även om alla inte håller med om honom att bromsträckan blir längre med ABS
notrightrider skriver
ABS på bilar förkortar generellt INTE bromsträckor, och i de speciella omständigheter det verkligen gör det handlar det om enstaka meter. Förlängningen av bromssträckor däremot kan handla om flera 10-tals meter.


Jämför "Den finska biltidningen Tekniikan Maailma genomförde ett bromstest"
här
https://sv.wikipedia.org/wiki/Antiblockeringssystem

Ja, men du missar samma sak som så många andra - jag tar diagrammet i wikilänken och fetar det viktiga:


Bromssträcka från 80-0 km/h:
ABS Låsta hjul
Torrt 32 m 45 m
Snö 53 m 64 m
Is 255 m 404 m

Jämför man ABS mot låsta hjul så får man ett svar - men man måste inte kasa 45 meter med låsta hjul mot asfalten. Med vettig bromsteknik - man behöver inte ens vara provbanemästare, så får man andra siffror.
Det svåra med att bromsa oreglerat på TMs vattnade isexempel är att hålla bilen rak under inbromsning. Där gör ABS en makalöst jobb, men det går fortfarande att kapa massor av meter med helt vanlig aktiv bromsning, gentemot att bara låsa upp hjulen och leta reda på en tidning att läsa.
Jag säger inte att oreglerad bromsning ALLTID är kortare än ABS-dito.
Däremot skall man inte tro på det omvända heller. Jag önskar att vi kunde komma bort från fixering vid bromssträcka och istället fokusera på manövrerbarheten.
Kunna styra undan är alltid bättre än att "ta smällen".

notrightrider skriver
Fördelen är att man minskar risken att bromsa omkull sig under de förhållanden de flesta motorcyklister rör sig under.

här har jag tre frågor
1) Kan du beskriva de förhållanden de flesta motorcyklister rör sig under. ?
Så vi vet när det finns en möjlighet att ABS hjälper.
2) Hur gör man för att bromsa omkull sig under dessa förhållanden ?
3) Vad gör ABSn som hindrar att man bromsar omkull sig under dessa förhållanden ?
4) Vad var orsaken till en dam i Sverige fick en BMW S1000RR över sig ? ABSn hindrade ju inte stoppie.

Det kan var svårt att svara på ovan. Men du kanske kan besvara någon / ett par av frågorna.

För notrightrider skriver
Nej, ABS i sin senaste utgåva, för MC fungerar fortfarande fruktansvärt illa på vissa underlag, och speciellt på ojämn väg. Det är helt enkelt fortfarande alltför mycket "förhoppningsvis" i MC-ABS.


1) De allra flesta motorcyklister kör på asfaltsvägar. Man vill dessutom gärna köra på så släta asfaltsvägar som möjligt.
2) Har man inte grunden för motorcykelkörning klar för sig - korrekt bromsteknik med ansättning, sekvens, dosering så har man lätt att bromsa omkull sig.
3) Förhindrar hjullåsning
4) Ingen aning. Avsaknad av korrekt bromsteknik? Övertro till tekniska system?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Jag får tacka notrightrider för ett mycket intressant inlägg även om alla inte håller med om honom att bromsträckan blir längre med ABS...
För några år se'n; så försökte Toyota sig på att konstruera ett ABS-system som skulle funka för bankörning.
De brände lite över 100 miljoner och efter det hade de skapat ett system som bara 97 % av racerförarna kunde klå.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, men du missar samma sak som så många andra - jag tar diagrammet i wikilänken och fetar det viktiga:

Bromssträcka från 80-0 km/h:
ABS Låsta hjul
Torrt 32 m 45 m
Snö 53 m 64 m
Is 255 m 404 m

Jämför man ABS mot låsta hjul så får man ett svar - men man måste inte kasa 45 meter med låsta hjul mot asfalten.
Kunna styra undan är alltid bättre än att "ta smällen".

1) De allra flesta motorcyklister kör på asfaltsvägar. Man vill dessutom gärna köra på så släta asfaltsvägar som möjligt.
2) Har man inte grunden för motorcykelkörning klar för sig - korrekt bromsteknik med ansättning, sekvens, dosering så har man lätt att bromsa omkull sig.
3) Förhindrar hjullåsning
4) Ingen aning. Avsaknad av korrekt bromsteknik? Övertro till tekniska system?

Vad det gäller det finska exemplet så är det gjort med ett vinterdäck och retardationen är inte imponerande
på torrt underlag med ABS 7,7m/s2 och med låsta hjul 5,5m/s2
Jag kan inte påminna mig att jag någonsin på torrt sommarväglag bromsat så hårt så ABSn märkts i en VW Passat.
Enda gången jag märkt ABSn i VW Passat var en gång vid regn. När jag varit ouppmärksam. På att trafiken framför saktat in.

Utan ABS har jag en gång på en enskild väg i Norrland, vintertid, 1 till 1,5m höga snövallar vid sidorna och vägbana, hårt packad snö, is? bromsat allt vad jag förmått 1980. Jag håller ca 80km/h enligt mätaren när en älg kliver ut helt stilla från höger sida kanske 80 meter framför mig. Jag bromsar allt vad jag förmår, har lundhagskängor på fötterna och trycker ned också gasen med högerfoten. Och så har jag ju tryckt ner kopplingen med vänterfoten.
Så motorn på Volvo 142an låter iiiiiiiIIIIIIIII...
Och när älgen hör iiiiiiiIIIIIIIII... försöker den komma över vägen med halkar mest hela tiden. Men lyckas till slut komma över så mycket åt vänster att jag passerar som jag upplever 1/2 m bakom älgen. Jag upplever att min hastighet minskar obetydligt (låsta hjul, vinterdäck med dubb ?) innan jag passerar bakom den.
Det gick givetvis alldeles för fort. Men det mest intressanta är kanske att jag inte hade en tanke på att väja ut i någon av plogvallarna. Man talar mycket om att man ska väja men hade det varit sommar så hade valen varit skogen på båda sidor av vägen eller sikta på luckan till vänster om älgen. Den lucka dit älgen var på väg. Så jag hade inte väjt sommartid heller.

Dina svar är intressanta
1) Motorcyklister gillar asfalt. Beror nog på vad man har för umgänge. Av fyra jag prata med sista månaden kör två nog mest asfalt, en drar runt med sin enduro och en tvekar inte att köra på grus eller i snö med sin BMW R90S. Sommartid gillar han mest små grusvägar. Han har fått med mig.....
2) Undra hur många som har korrekt bromsteknik klar för sig, dvs använder alltid både bak och frambroms,
enligt mina handböcker till både Suzuki och Triumph. Och på ett utmärkt sätt beskrivet av Bosch.
http://www.bosch-motorcycle.com/en/...abs/tipps_zum_bremsen_1/tips_for_braking.html.
Han med BMW R90S använder aldrig frambromsen under +2C.
3) Det är ju kul ABS ska förhindra hjullåsning men vad hjälper det om man vurpar ändå ? T.ex för man inte bromsar som man ska med ABS enligt Bosch ?
4) Stoppien inträffade om jag minns rätt från tråden under acceleration uppför en backe. Min gissning är att damen körde med två fingrar på bromsen på sin nya S1000RR modell 2011(?) när det hände. ABS systemet på BMWn uppfattade det som att hon ville bromsa och drog åt frambromsen mer och mer. Till slut så blev det med bra däck på torr asfalt en stoppie och volt över framhjulet. Kanske pga av
bromskraftsförstärkning
från
https://sv.wikipedia.org/wiki/Antiblockeringssystem
Pedal-darret, som är helt naturligt blir en felaktig indikation till föraren att lätta på trycket på pedalen och, följaktligen förlängs bromssträckan. På grund av detta faktum har vissa tillverkare utvecklat bromskraftsförstärkning som känner av om föraren försöker sig på ett tvärt stopp. Bromskraften bibehålls då till ett maximum även om föraren reagerar med att släppa på trycket på grund av förvirringen som "pedal-darret" ger.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vi rör oss mot en anekdotisk soppa där bil och mc blandas trots att det sätt ABS påverkar respektive fordon skiljer stort.
Så kan vi inte ha det i teknikforumet.
Jag hoppar av - med en sista kommentar: även Bosch själva, som du länkar till, bidrar till att förvirra begreppen kring konsten att bromsa en motorcykel. Kanske handlar det bara om en dålig översättning, kanske vet dom inte bättre.
Vill du diskutera vidare så lär vi få öppna en ny tråd i annan forumdel, men det funkar lika bra att skicka PM eftersom jag upplever att folk inte är speciellt intresserade av hur man bromsar.




TS frågade efter en eftermarknadslösning för att trolla bort ABS på sin hoj, men själv tror jag inte att bara just ABS-delen kan skiljas ut från integrerat bromssystem utan andra följdproblem.




Ska eventuellt köpa pappas fireblade som ska bli banhoj.

Vill gärna kunna trailbromsa utan att systemet kickar igång. Hondas ABS system kanske funkar tillräckligt bra på bana, eller? Min spontana reaktion är att avaktivera det, men det kanske är fel.

Ja, har du inte testat så vet du inte hur du funkar ihop med systemet.
Det måste ändå vara steg 1: att prova och skaffa egna erfarenheter.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vi rör oss mot en anekdotisk soppa där bil och mc blandas trots att det sätt ABS påverkar respektive fordon skiljer stort.
Så kan vi inte ha det i teknikforumet.
Jag hoppar av - med en sista kommentar: även Bosch själva, som du länkar till, bidrar till att förvirra begreppen kring konsten att bromsa en motorcykel. Kanske handlar det bara om en dålig översättning, kanske vet dom inte bättre.
Vill du diskutera vidare så lär vi få öppna en ny tråd i annan forumdel, men det funkar lika bra att skicka PM eftersom jag upplever att folk inte är speciellt intresserade av hur man bromsar.


TS frågade efter en eftermarknadslösning för att trolla bort ABS på sin hoj, men själv tror jag inte att bara just ABS-delen kan skiljas ut från integrerat bromssystem utan andra följdproblem.


Ja, har du inte testat så vet du inte hur du funkar ihop med systemet.
Det måste ändå vara steg 1: att prova och skaffa egna erfarenheter.

Jag misstänker precis samma sak.

Om man helt sonika kopplar ur ABS så finns risken att det i sin tur påverkar combinedsystemets funktion.
Jag vet exempelvis inte om ABS på något sätt griper in i den bromskraft som den sekundära mastercylindern i vänster främre ok skickar till mittenkolven på bakhjulet. Men jag skulle misstänka att så är fallet då den annars vid hård inbromsning skulle riskera att låsa bakhjulet innan full bromsverkan uppnåtts på framhjulet.
Likaså vet jag inte om ABS på något sätt är inblandat i kontroll av PCV ventilen som skickar en del av trycket från bakre mastercylindern till mittenkolven på vänster främre ok. Den släpper ju inte bara över en del av trycket. Den släpper över olika del av trycket beroende på vilket bromstryck du har på pedalen enligt vad jag förstått.

Så jag misstänker att om man vill ta bort ABS för att köra bana så bör man i så fall bygga bort hela combined systemet. Det blir ju en del jobb i och med att det ser ut som det gör. Det är absolut görbart men det är en del jobb och det blir en del speciallösningar eftersom en enkel inkoppling på vänster framok och bakre oket inte kommer att ta med mittenkolven. Dvs man får försämrad bromsverkan.

Så rekommendationen till TS även från mig är att testa och känn efter om det påverkar körningen.

Jag skulle nog inte störas av det då jag nog inte är tillräckligt snabb på bana för att hämmas av ABS.
En snabb förare påverkas säkerligen en del.

Det kan ju hända att det funkar utmärkt för en nybörjare och efter några år är man så snabb att man blir hämmad av det. Då kan man ju byta hoj.

Och om man då ska byta bort hojen så misstänker jag att det är en fördel att man har kvar ABS systemet. Dom flesta som kör på gata anser att dom vill ha ABS som jag förstått det.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Och om man då ska byta bort hojen så misstänker jag att det är en fördel att man har kvar ABS systemet. Dom flesta som kör på gata anser att dom vill ha ABS som jag förstått det.

Ja, och dessutom är ju en 2010 helfordonsgodkänd, så man är rostat bröd om man dyker upp på besiktningen utan den ABS som satt på från början.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, och dessutom är ju en 2010 helfordonsgodkänd, så man är rostat bröd om man dyker upp på besiktningen utan den ABS som satt på från början.

Det kan ju ligga något i det. I varje fall om dom testar att bromsa så hårt att ABS ska gripa in.
Men mig veterligen så bromsar man aldrig så hårt på besiktningen. Dom klämmer åt hyfsat hårt så dom känner att bromsarna verkar funka som dom ska men jag tror aldrig dom tar den till gränsen för att ABS ska gripa in.

Men det betyder ju inte att det inte kan hända och om det upptäcks så blir det ju ganska jobbigt att bygga tillbaka. Reservdelspriset för ett komplett Combined ABS system är troligen i den storleksordningen att det inte är värt det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det kan ju ligga något i det. I varje fall om dom testar att bromsa så hårt att ABS ska gripa in.
Men mig veterligen så bromsar man aldrig så hårt på besiktningen. Dom klämmer åt hyfsat hårt så dom känner att bromsarna verkar funka som dom ska men jag tror aldrig dom tar den till gränsen för att ABS ska gripa in.

Men det betyder ju inte att det inte kan hända och om det upptäcks så blir det ju ganska jobbigt att bygga tillbaka. Reservdelspriset för ett komplett Combined ABS system är troligen i den storleksordningen att det inte är värt det.

En ABS-varningslampa är tillräckligt för att få en 2:a och ombesiktning. De behöver inte testa funktionen i det fallet. Sedan är det ju ganska lätt att bromsa så ABSen griper in på asfalt. Har en polare som brukar gnälla på att ABSen går in hela tiden. :gnissla
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top