Stämpel från serviceverkstad, vad är det värt?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ja, men man kan ju begära att dom specificerar arbetet.
Jag har faktiskt ingen aning om hur omfattande ett tändstiftsbyte, eller omfettning av styrlager är på denna modell.
Men i #11 så verkar ju priset spegla att det är denna kostnadsbild som gäller.
Båda de momenten kan ta en stund på moderna hojar beroende på hur mycket som sitter i vägen, men några 5 timmar ska det väl inte ta.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...några 5 timmar ska det väl inte ta.
När jag bytte luftfilter på min Intruder och bytte styrhöjare tog det ca 16 timmar totalt. Ett satans pill. När en lokal förmåga som också kör en Intruder vill att jag skulle göra samma sak och lite till åt honom sa jag "14000 kostar det att förstöra min helgledighet".
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
En sak man missar om man gör servicen själv är eventuell uppgradering av mjukvaran. Dagens hojar har rätt mycket elektronik, inte lika mycket som dagens bilar men ändå. Hittade på nätet uppgifter om att det fanns en uppgradering av styrenheten till min BMW f650gs 2004 (!), vilken gjorde stor skillnad.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Hittade på nätet uppgifter om att det fanns en uppgradering av styrenheten till min BMW f650gs 2004 (!), vilken gjorde stor skillnad.
Vad var skillnaden då?

Jag gör allt jobb själv utom byta däck för jag är så nojig med fälgarna. Nu har jag inte kommit så lång i mitt motorliv att jag behövt göra nåt med motorn, men det hoppas jag kunna göra själv också, i och med att mina hojar är så lätta ändå.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Vad var skillnaden då?

Jag gör allt jobb själv utom byta däck för jag är så nojig med fälgarna. Nu har jag inte kommit så lång i mitt motorliv att jag behövt göra nåt med motorn, men det hoppas jag kunna göra själv också, i och med att mina hojar är så lätta ändå.

Bättre botten och mellanregister. Kan åka på 5:an med 2500 rpm, innan ryckte motorn under 3000. Svarar bättre på gasen.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
En sak man missar om man gör servicen själv är eventuell uppgradering av mjukvaran. Dagens hojar har rätt mycket elektronik, inte lika mycket som dagens bilar men ändå. Hittade på nätet uppgifter om att det fanns en uppgradering av styrenheten till min BMW f650gs 2004 (!), vilken gjorde stor skillnad.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Jag har varit inne me hoj å fått uppdateringar, bara för de utan kostnad..
 

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
Dum fråga, men gjorde 100 mila servicen förra veckan, nu med tanke på att de blev kallt borde man ha väntat? Eller måste man göra det innan ett år har gått? För nästa år kanske man inte kan åka dit om det är snötäcke. Så kanske borde ha väntat framåt slutet av april med tanke på kylan.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Dum fråga, men gjorde 100 mila servicen förra veckan, nu med tanke på att de blev kallt borde man ha väntat? Eller måste man göra det innan ett år har gått? För nästa år kanske man inte kan åka dit om det är snötäcke. Så kanske borde ha väntat framåt slutet av april med tanke på kylan.
Vad skulle vädret veckan efter service ha för inverkan då?
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Dum fråga, men gjorde 100 mila servicen förra veckan, nu med tanke på att de blev kallt borde man ha väntat? Eller måste man göra det innan ett år har gått? För nästa år kanske man inte kan åka dit om det är snötäcke. Så kanske borde ha väntat framåt slutet av april med tanke på kylan.
Service brukar varar antingen viss mil eller 1 gång per år. Om du skulle lämna den på service om det gått 1 år och 1 mån spelar ingen roll.
 

Kokosbjornen90

Gasglad
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
2018 Yamayay MT-10
Du tappar som sagt var den 5-åriga garantin som Yamaha står för.
Men kan du leva med det så kan du serva själv.
I mitt fall så lämnar jag in hojen, jag tycker att den extra garantin som man får kan vara värt en slant.
I ditt fall är det 5 timmars verkstadsjobb, det är 5000kr, och 4500kr skulle vara material om jag förstår det rätt?
Det låter ju mycket med tanke på vad du säger att dom ska göra.
Oljefilter 200kr och olja för ungefär 200kr/liter, det är en tusenlapp till.
Tändstift för under en tusenlapp, så ca 7000kr tycker jag låter rimligt.
Så fungerar det i alla fall på Yamahacenter i Luleå (Heds), där betalar man för prylarna, och timmarna, och får en specad faktura på det.
Så, jag skulle i alla fall ställa frågan.
Just nu lutar det åt att lämna in hojen då jag fått en rimlig offert på 7800:- för samma arbete som första verkstaden, men också inklusive byte av kylarvätska och bromsvätska.
Offerterna tog jag in från tre olika auktoriserade verkstäder i olika städer, i och kring Göteborg.
10995:-
9509:-
7803:- (detta inklusive byte av bromsvätska och kylarvätska)
Materialkostnad för verkstäderna är 1500:- resten är timpeng.
Jag har förstått det som att smörj av styrlager är en tid tjuv då denna specas i offerterna.

Tack för all er input! Det föll på att jag vill behålla Yamagarantin.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Lite OT; Behöver man smörja styrlagret om man kör 300 mil om året när det är torrt ute och den alltid står i varmgarage? I min servicebok står det varje 2 år. Jag tänker att jag kan dra i lite fett efter 8 år, tänker jag dumt då?

Åter till ämnet;
Punkterna nedan finns med i serviceprotokollet för min Z800. Finns det någon som följer det här? Om man skall vara korrekt så har väl servicen inte utförts fackmannamässigt om man inte följt serviceprotokollet.

Kylslangar & O-ringar -byt ut 3år
Bränsleslang -byt ut 5år
Kylvätska -byt ut 3år
Bromsslangar, rör, tätningar i huvudcylinder och bromsok -byt ut 4år/4800mil det som kommer först.
 

Kokosbjornen90

Gasglad
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
2018 Yamayay MT-10
Lite OT; Behöver man smörja styrlagret om man kör 300 mil om året när det är torrt ute och den alltid står i varmgarage? I min servicebok står det varje 2 år. Jag tänker att jag kan dra i lite fett efter 8 år, tänker jag dumt då?

Åter till ämnet;
Punkterna nedan finns med i serviceprotokollet för min Z800. Finns det någon som följer det här? Om man skall vara korrekt så har väl servicen inte utförts fackmannamässigt om man inte följt serviceprotokollet.

Kylslangar & O-ringar -byt ut 3år
Bränsleslang -byt ut 5år
Kylvätska -byt ut 3år
Bromsslangar, rör, tätningar i huvudcylinder och bromsok -byt ut 4år/4800mil det som kommer först.
Detta var svaret från Yamaha Center kring bromsslangar, vilket enligt handboken skall bytas var fjärde år.
"Vad gäller bromsslangarna så är det en rekommendation från Yamaha som inte är riktigt nödvändig om man inte känner att man har problem med bromstrycket när man klämmer i på handtaget."
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Va ligger kostnaden att byta däck då??

Jag har aldrig lämnat in för de..
Alltid för mycket. Men var lääänge sedan jag lämnade in. Och när man kör mycket offroadhoj är det bra att öva fortlöpande då det ibland kan bli byte av slang i skogen.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Lite OT; Behöver man smörja styrlagret om man kör 300 mil om året när det är torrt ute och den alltid står i varmgarage? I min servicebok står det varje 2 år. Jag tänker att jag kan dra i lite fett efter 8 år, tänker jag dumt då?

Åter till ämnet;
Punkterna nedan finns med i serviceprotokollet för min Z800. Finns det någon som följer det här? Om man skall vara korrekt så har väl servicen inte utförts fackmannamässigt om man inte följt serviceprotokollet.

Kylslangar & O-ringar -byt ut 3år
Bränsleslang -byt ut 5år
Kylvätska -byt ut 3år
Bromsslangar, rör, tätningar i huvudcylinder och bromsok -byt ut 4år/4800mil det som kommer först.
Tycker det låter rimligt. Fettar in styrlagren med 10års intervall vare sig det behövs eller inte. Då tvättar jag inte styrhuvudet med högtryck heller...

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Gör servicen själv och spara kvitton. Det finns tillräckligt många köpare som förstår att servicestämplar inte har något mervärde när det är dags att sälja.

Kan tilläga att den senaste beghojen jag köpte hade gått totalt knappa 300 mil under 2 år. Den tidigare ägaren hade servat den 2 ggr på märkesverkstad i stockholm till en kosrnad av knappt 13000kr. En inkörningsservice och en sk "årsservice". Kollade alla vätskor direkt när jag kom hem och oljan nådde inte ens upp till miniminivån. ?

Skulle aldrig lämna någon av mina hojar till dessa skojare.
 
Last edited:

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Just nu lutar det åt att lämna in hojen då jag fått en rimlig offert på 7800:- för samma arbete som första verkstaden, men också inklusive byte av kylarvätska och bromsvätska.
Offerterna tog jag in från tre olika auktoriserade verkstäder i olika städer, i och kring Göteborg.
10995:-
9509:-
7803:- (detta inklusive byte av bromsvätska och kylarvätska)
Materialkostnad för verkstäderna är 1500:- resten är timpeng.
Jag har förstått det som att smörj av styrlager är en tid tjuv då denna specas i offerterna.

Tack för all er input! Det föll på att jag vill behålla Yamagarantin.
Kollade du Lugnets i Borås?

Brukar vara enda rimliga Yamahastället förutom CEC i Tibro, i västra Sverige.
Bike och YamahaCenter är ju inte kloka i jämförelse.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top