Stämpel från serviceverkstad, vad är det värt?

Ja, men man kan ju begära att dom specificerar arbetet.
Jag har faktiskt ingen aning om hur omfattande ett tändstiftsbyte, eller omfettning av styrlager är på denna modell.
Men i #11 så verkar ju priset spegla att det är denna kostnadsbild som gäller.
Båda de momenten kan ta en stund på moderna hojar beroende på hur mycket som sitter i vägen, men några 5 timmar ska det väl inte ta.
 
...några 5 timmar ska det väl inte ta.
När jag bytte luftfilter på min Intruder och bytte styrhöjare tog det ca 16 timmar totalt. Ett satans pill. När en lokal förmåga som också kör en Intruder vill att jag skulle göra samma sak och lite till åt honom sa jag "14000 kostar det att förstöra min helgledighet".
 
En sak man missar om man gör servicen själv är eventuell uppgradering av mjukvaran. Dagens hojar har rätt mycket elektronik, inte lika mycket som dagens bilar men ändå. Hittade på nätet uppgifter om att det fanns en uppgradering av styrenheten till min BMW f650gs 2004 (!), vilken gjorde stor skillnad.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Hittade på nätet uppgifter om att det fanns en uppgradering av styrenheten till min BMW f650gs 2004 (!), vilken gjorde stor skillnad.
Vad var skillnaden då?

Jag gör allt jobb själv utom byta däck för jag är så nojig med fälgarna. Nu har jag inte kommit så lång i mitt motorliv att jag behövt göra nåt med motorn, men det hoppas jag kunna göra själv också, i och med att mina hojar är så lätta ändå.
 
Vad var skillnaden då?

Jag gör allt jobb själv utom byta däck för jag är så nojig med fälgarna. Nu har jag inte kommit så lång i mitt motorliv att jag behövt göra nåt med motorn, men det hoppas jag kunna göra själv också, i och med att mina hojar är så lätta ändå.

Bättre botten och mellanregister. Kan åka på 5:an med 2500 rpm, innan ryckte motorn under 3000. Svarar bättre på gasen.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
En sak man missar om man gör servicen själv är eventuell uppgradering av mjukvaran. Dagens hojar har rätt mycket elektronik, inte lika mycket som dagens bilar men ändå. Hittade på nätet uppgifter om att det fanns en uppgradering av styrenheten till min BMW f650gs 2004 (!), vilken gjorde stor skillnad.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Jag har varit inne me hoj å fått uppdateringar, bara för de utan kostnad..
 
Dum fråga, men gjorde 100 mila servicen förra veckan, nu med tanke på att de blev kallt borde man ha väntat? Eller måste man göra det innan ett år har gått? För nästa år kanske man inte kan åka dit om det är snötäcke. Så kanske borde ha väntat framåt slutet av april med tanke på kylan.
 
Dum fråga, men gjorde 100 mila servicen förra veckan, nu med tanke på att de blev kallt borde man ha väntat? Eller måste man göra det innan ett år har gått? För nästa år kanske man inte kan åka dit om det är snötäcke. Så kanske borde ha väntat framåt slutet av april med tanke på kylan.
Vad skulle vädret veckan efter service ha för inverkan då?
 
Dum fråga, men gjorde 100 mila servicen förra veckan, nu med tanke på att de blev kallt borde man ha väntat? Eller måste man göra det innan ett år har gått? För nästa år kanske man inte kan åka dit om det är snötäcke. Så kanske borde ha väntat framåt slutet av april med tanke på kylan.
Service brukar varar antingen viss mil eller 1 gång per år. Om du skulle lämna den på service om det gått 1 år och 1 mån spelar ingen roll.
 
Du tappar som sagt var den 5-åriga garantin som Yamaha står för.
Men kan du leva med det så kan du serva själv.
I mitt fall så lämnar jag in hojen, jag tycker att den extra garantin som man får kan vara värt en slant.
I ditt fall är det 5 timmars verkstadsjobb, det är 5000kr, och 4500kr skulle vara material om jag förstår det rätt?
Det låter ju mycket med tanke på vad du säger att dom ska göra.
Oljefilter 200kr och olja för ungefär 200kr/liter, det är en tusenlapp till.
Tändstift för under en tusenlapp, så ca 7000kr tycker jag låter rimligt.
Så fungerar det i alla fall på Yamahacenter i Luleå (Heds), där betalar man för prylarna, och timmarna, och får en specad faktura på det.
Så, jag skulle i alla fall ställa frågan.
Just nu lutar det åt att lämna in hojen då jag fått en rimlig offert på 7800:- för samma arbete som första verkstaden, men också inklusive byte av kylarvätska och bromsvätska.
Offerterna tog jag in från tre olika auktoriserade verkstäder i olika städer, i och kring Göteborg.
10995:-
9509:-
7803:- (detta inklusive byte av bromsvätska och kylarvätska)
Materialkostnad för verkstäderna är 1500:- resten är timpeng.
Jag har förstått det som att smörj av styrlager är en tid tjuv då denna specas i offerterna.

Tack för all er input! Det föll på att jag vill behålla Yamagarantin.
 
Lite OT; Behöver man smörja styrlagret om man kör 300 mil om året när det är torrt ute och den alltid står i varmgarage? I min servicebok står det varje 2 år. Jag tänker att jag kan dra i lite fett efter 8 år, tänker jag dumt då?

Åter till ämnet;
Punkterna nedan finns med i serviceprotokollet för min Z800. Finns det någon som följer det här? Om man skall vara korrekt så har väl servicen inte utförts fackmannamässigt om man inte följt serviceprotokollet.

Kylslangar & O-ringar -byt ut 3år
Bränsleslang -byt ut 5år
Kylvätska -byt ut 3år
Bromsslangar, rör, tätningar i huvudcylinder och bromsok -byt ut 4år/4800mil det som kommer först.
 
Lite OT; Behöver man smörja styrlagret om man kör 300 mil om året när det är torrt ute och den alltid står i varmgarage? I min servicebok står det varje 2 år. Jag tänker att jag kan dra i lite fett efter 8 år, tänker jag dumt då?

Åter till ämnet;
Punkterna nedan finns med i serviceprotokollet för min Z800. Finns det någon som följer det här? Om man skall vara korrekt så har väl servicen inte utförts fackmannamässigt om man inte följt serviceprotokollet.

Kylslangar & O-ringar -byt ut 3år
Bränsleslang -byt ut 5år
Kylvätska -byt ut 3år
Bromsslangar, rör, tätningar i huvudcylinder och bromsok -byt ut 4år/4800mil det som kommer först.
Detta var svaret från Yamaha Center kring bromsslangar, vilket enligt handboken skall bytas var fjärde år.
"Vad gäller bromsslangarna så är det en rekommendation från Yamaha som inte är riktigt nödvändig om man inte känner att man har problem med bromstrycket när man klämmer i på handtaget."
 
Va ligger kostnaden att byta däck då??

Jag har aldrig lämnat in för de..
Alltid för mycket. Men var lääänge sedan jag lämnade in. Och när man kör mycket offroadhoj är det bra att öva fortlöpande då det ibland kan bli byte av slang i skogen.
 
Lite OT; Behöver man smörja styrlagret om man kör 300 mil om året när det är torrt ute och den alltid står i varmgarage? I min servicebok står det varje 2 år. Jag tänker att jag kan dra i lite fett efter 8 år, tänker jag dumt då?

Åter till ämnet;
Punkterna nedan finns med i serviceprotokollet för min Z800. Finns det någon som följer det här? Om man skall vara korrekt så har väl servicen inte utförts fackmannamässigt om man inte följt serviceprotokollet.

Kylslangar & O-ringar -byt ut 3år
Bränsleslang -byt ut 5år
Kylvätska -byt ut 3år
Bromsslangar, rör, tätningar i huvudcylinder och bromsok -byt ut 4år/4800mil det som kommer först.
Tycker det låter rimligt. Fettar in styrlagren med 10års intervall vare sig det behövs eller inte. Då tvättar jag inte styrhuvudet med högtryck heller...

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 
Gör servicen själv och spara kvitton. Det finns tillräckligt många köpare som förstår att servicestämplar inte har något mervärde när det är dags att sälja.

Kan tilläga att den senaste beghojen jag köpte hade gått totalt knappa 300 mil under 2 år. Den tidigare ägaren hade servat den 2 ggr på märkesverkstad i stockholm till en kosrnad av knappt 13000kr. En inkörningsservice och en sk "årsservice". Kollade alla vätskor direkt när jag kom hem och oljan nådde inte ens upp till miniminivån. ?

Skulle aldrig lämna någon av mina hojar till dessa skojare.
 
Last edited:
Just nu lutar det åt att lämna in hojen då jag fått en rimlig offert på 7800:- för samma arbete som första verkstaden, men också inklusive byte av kylarvätska och bromsvätska.
Offerterna tog jag in från tre olika auktoriserade verkstäder i olika städer, i och kring Göteborg.
10995:-
9509:-
7803:- (detta inklusive byte av bromsvätska och kylarvätska)
Materialkostnad för verkstäderna är 1500:- resten är timpeng.
Jag har förstått det som att smörj av styrlager är en tid tjuv då denna specas i offerterna.

Tack för all er input! Det föll på att jag vill behålla Yamagarantin.
Kollade du Lugnets i Borås?

Brukar vara enda rimliga Yamahastället förutom CEC i Tibro, i västra Sverige.
Bike och YamahaCenter är ju inte kloka i jämförelse.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top