Stämmer detta?

Samtidigt motsägs det resonemanget en aning av att steget upp från en trafikförsäkring till en helförsäkring är rejält stort.
TF täcker ju invaliditet mm på samma vis som en HF.
//Droopfy
Sant, men bara om motparten är vållande och dom flesta olyckorna på MC är singelolyckor. Så har man bara TF på sin hoj och smäller så är man shit out of luck som dom säger.
 
Droopfy skrev:
Samtidigt motsägs det resonemanget en aning av att steget upp från en trafikförsäkring till en helförsäkring är rejält stort.
TF täcker ju invaliditet mm på samma vis som en HF.
//Droopfy
Sant, men bara om motparten är vållande och dom flesta olyckorna på MC är singelolyckor. Så har man bara TF på sin hoj och smäller så är man shit out of luck som dom säger.

Tror du [Jimmy] på fullaste allvar att det är så :confused:
 
I stand corrected :Bugar Då har jag haft en separat olycksfallsförsäkring i onödan dom gånger man bara kört trafikfärsäkrat:huvet Skönt att man lär sig något nytt om inte annat. Var helt övertygad om att TF bara försäkrade motparten. Isåfall håller det ju heller inte att premierna är dyra pga invaliditetsersättning :va

Från TS hemsida
Vad är en trafikförsäkring?
Trafikförsäkringen är en obligatorisk försäkring som ger ersättning vid vissa typer av skador i trafiken. Några exempel:
Alla personer som skadas vid en olycka med det försäkrade fordonet får ersättning för skada på person. Det gäller både förare och passagerare
 
Bara ett annat ex. som visar hur sverige är påväg åt helvete genom att vi bara knyter näven i fikan och inte kräver en översyn på den situation vi blir tvingade till.

Borde finnas fler alternativ......men men det är väl bara hålla käften och ställa sig i ledet.
 
Men hojarna går inte till skrot, dom lagas upp till halvrisigt skick och säljs av samma MC firma som dömt ut dom som "skrot, inte lönt att laga".

Det kostar hojägarna multum i fördyrade försäkringar.

En skrotad mc går ej att ha i trafik.
Men dom kan säljas som racehojar..
 
Bara ett annat ex. som visar hur sverige är påväg åt helvete genom att vi bara knyter näven i fikan och inte kräver en översyn på den situation vi blir tvingade till.

Borde finnas fler alternativ......men men det är väl bara hålla käften och ställa sig i ledet.

finns fler alternativ - trafikförsäkring och laga allt själv. tror aldrig jag behövt köpa grejjer för mer än 1500:- vid de värsta vurporna jag har gjort. (bortsett från ett motorbyte)
kan inte i min vildaste fantasi förstå varför folk fortfarande betalar helförsäkring.
 
En skrotad mc går ej att ha i trafik.
Men dom kan säljas som racehojar..

Skrotad = ej i trafik nånsin igen, precis som du säger.
MEN. Oftast köps objekten upp av firman och lagar upp hojen (bilen) och sen säljs den igen. Innan den går till skrot men efter den blivit inlöst alltså.
Försäkringsbolagen har t.o.m hemsidor där repfirmor kan köpa inlösta objekt. Inlöst != skrot.

Hur kan det funka så tänker den uppmärksamme då. Jo, genom att en stor del av skadekostnaden ofta är reptiden. Men om en anställd på en firma lagar den på sin fritid går det ofta att räkna hem. Då kan man ju även välja att inte lägga lika fin lack eller använda mer beggade delar eller ... eller ...
 
Säljer försäkringsbolaget dem automatiskt till firman som ger offerten för reparationen :confused:

Vid min krasch så såldes hojen av försäkringsbolaget till högsbjudande verkstad för att maxa in sina pengar.

När min bror krashade sin hoj så var det som nån löjlig parodi. Den som gjorde värderingen tog verkligen med varje "flugskit" för att räkna upp skadekostnaden. De löste in den och fick reparera den utan någon konkurrerande upphandling.

Olika försäkringsbolag, olika policy.
 
Last edited:
Hade det inte varit smart med en helförsökring som baar täcker att hojjen inte ska vara ramsne osv, alltså att den ska vara i körbart skick o sen skita i att det blivit repor osv. Alltså något typ av mellanting mellan hel o halv kanske.

Det är väl tanken bakom märkesförsäkringarna med 25k självrisk. Dels skall dom väl uppmuntra till att man fixar mer eller mindre kosmetiska saker själv, samt att någon kanske håller igen lite på favoritvägen.
Så länge man själv inte är vållande täcks ju ens egen självrisk upp av motpartens försäkring.
 
Det är klart som fan att dom gärna lämnar överpris på enkla reparationer och sedan köper den av försäkringsbolaget och lagar den för en bråkdel av kosnaden.

Exakt, detta är problemet. Jävla ruffel och båg som bidrar till högre premier. Försäkringsbolagen skulle ha egna skadereglerare som kan hojar istället.

Sen tycker jag, när vi ändå pratar försäkringar, att bonussystemen skulle få premierna att skifta mer. Vissa som klotar eller "råkar bli av med" en ny hoj varje år borde få betala mycket mer än de som i åratal kör utan att utnyttja försäkringen. Jag vet att det skiljer nu med, men det är för lite.

Vid min krasch så såldes hojen av försäkringsbolaget till högsbjudande verkstad för att maxa in sina pengar.

När min bror krashade sin hoj så var det som nån löjlig parodi. Den som gjorde värderingen tog verkligen med varje "flugskit" för att räkna upp skadekostnaden. De fick reparera den utan någon upphandling.

Olika försäkringsbolag, olika policy.

Som sagt. Parodi. :rolleyes:
 
Last edited:
Jo, men sen gnäller ägaren om att de fått sin hoj reparerad med eventuellt beggade kåpor från ebay.
Och även om hojen var skräpig innan klotningen så ska man promt ha nya delar på den när försäkringsbolaget pröjsar.
Jag har hört om en som välte sin hoj och fick svingen utbytt pga att den blev repig.
Är det sunt på en hoj från -01?
Edit; Nu var det här ju för två år sen men ändå...

Ja absolut.. det jag menade med mitt inlägg var egentligen bara att ifrågasätta om den nya plasten verkligen är så dyr?

Lär ju snarare vara så att den blir dyr när det är ett försäkringsbolag som betalar.
 
Säljer försäkringsbolaget dem automatiskt till firman som ger offerten för reparationen :confused:
Inte mc men så här va min a4a på väg att sluta efter att jag repat upp sidan mot ett räcke.

Lämnar in den på en verkstad som först å främst värderar den till 25 000 istället för ett marknadsvärde på på 45-55 (köpte den en dag innan olyckan för 45 000 av en vän som köpt den av sitt jobb (stor auktoriserad audi firma) för 50 000 med personalrabatten men som blivigt arbetslös och behövde pengar snabbt)

Sen ansåg dom att dörrar, fram och bakskärm (bakskärmen går upp på taket å hela vägen till a stolpen) skulle bytas. och sen om lackering detta blir såklart mer än 25k så den skulle skrottas.

Efter ett 20 tal samtal fick jag försäkringsbolaget att skicka ut nån att titta på bilen, han konstatera snabbt att den hade varigt i ny skick och en väldigt ovanlig orginalkulör och utrustad med orginal sportpaket. Han värderade bilen till 46 000

Men skadorna va fortfarande för dyra, men efter yttligare 10 samtal så fick jag köpa ut bilen för samma pris som firman skulle fått betala, 10 000.

Hittade en plåtslagare som drog rätt bakskärmen och dörrarna och passade in en ny framskärm, allt tenspacklades sedan och lackerades till en toatal kostnad av 25 000

Så mao hade firman, som hade både plåtslagare och lackerare i huset gjort en ganska duktig vinst på bilen om jag kunde känna 11000 på det.

Sålde för övrigt bilen ett år, 5000 mil två parkeringsskador (dörr uppslag och tuchning på kofångarn) och en utbytt motor (kamrems hopp 700 mil efter bytte..) senare på halv kassa däck för 36 000 så nog va det medvetet som dom undervärdera den.


Märks det föresten att jag blev arbetslös ungefär samtidigt och hade alldeles för mkt tid att bråka med atava? :hihi

Så om dom gör så på bilar vad kan dom inte göra med mc som fb inte har så bra koll på?
 
Det är så jävla mycket bluff och båg inom fordonsmarknaden, särskilt inom begagnatmarknaden på bilsidan, jag har själv jobbat 2 år på bilfirma (auktoriserad ett visst märke) där det på varje begagnad bil skulle fuskas (servicebok skulle stämplas, fel skulle "glömmas bort" osv). Jag har dock aldrig fått in en bil som varit krockad och "död" på marknaden. Tar man in skrotade fordon som företag är man fan ganska kokt i skit.

hej å hå. allt från mig (jag är "hultqvist", sitter på brorsans konto nu)
 
Last edited:
Skrotning i mc-världen innebär att varenda skruv och del säljs i någon form. Helt eller i delar.

aha, det lät på honom som att dom typ mosar hojen, nej men att dom inte tar till vara på delarna.. alltid bra om dom kommer till användning iaf. Jag kan bara likna skrotning av mobiler/datorer på mitt jobb, där dom väljer att smälta skiten efter att det stämplats med skrotning eftersom ingen får tjäna på den delen, annars skulle varje dator och telefon skrotas och sen säljas vidare...men jag tycker man missar det viktigaste: att producera och sedan låta kunden vänta 1 månad innan något görs för att produkten ska skrotas, tar båda två onödigt mycket tid, varför då bara skrota det efteråt?
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top