Säljer försäkringsbolaget dem automatiskt till firman som ger offerten för reparationen
Inte mc men så här va min a4a på väg att sluta efter att jag repat upp sidan mot ett räcke.
Lämnar in den på en verkstad som först å främst värderar den till 25 000 istället för ett marknadsvärde på på 45-55 (köpte den en dag innan olyckan för 45 000 av en vän som köpt den av sitt jobb (stor auktoriserad audi firma) för 50 000 med personalrabatten men som blivigt arbetslös och behövde pengar snabbt)
Sen ansåg dom att dörrar, fram och bakskärm (bakskärmen går upp på taket å hela vägen till a stolpen) skulle bytas. och sen om lackering detta blir såklart mer än 25k så den skulle skrottas.
Efter ett 20 tal samtal fick jag försäkringsbolaget att skicka ut nån att titta på bilen, han konstatera snabbt att den hade varigt i ny skick och en väldigt ovanlig orginalkulör och utrustad med orginal sportpaket. Han värderade bilen till 46 000
Men skadorna va fortfarande för dyra, men efter yttligare 10 samtal så fick jag köpa ut bilen för samma pris som firman skulle fått betala, 10 000.
Hittade en plåtslagare som drog rätt bakskärmen och dörrarna och passade in en ny framskärm, allt tenspacklades sedan och lackerades till en toatal kostnad av 25 000
Så mao hade firman, som hade både plåtslagare och lackerare i huset gjort en ganska duktig vinst på bilen om jag kunde känna 11000 på det.
Sålde för övrigt bilen ett år, 5000 mil två parkeringsskador (dörr uppslag och tuchning på kofångarn) och en utbytt motor (kamrems hopp 700 mil efter bytte..) senare på halv kassa däck för 36 000 så nog va det medvetet som dom undervärdera den.
Märks det föresten att jag blev arbetslös ungefär samtidigt och hade alldeles för mkt tid att bråka med atava?
Så om dom gör så på bilar vad kan dom inte göra med mc som fb inte har så bra koll på?