Stämmer det att.....

Man får alltså köra om i innerfilen om det är 70 eller lägre?

Praktiserar jag jämt (fast eftersom det inte är allmänt känt får man vara på helspänn...), fattar inte varför folk envisas med att köra i mittfilen... Osäker var man skall köra av (högerfilen borde vara bättre val då), rädd för vilda vägrenar eller vad är det? Lite sjukt eftersom det oftast är minst trafik i högerfilen. I tyskland skulle man dö om man inte höll sig i "högraste" filen. Tror lagen ändrades för ett par år sen redan.

Man får inte sicksacka, så har du kört om en på högern, så får du inte ta en till på vänstern och därefter byta till höger och ta en till...

HansJ skrev:
Praktiserar jag jämt (fast eftersom det inte är allmänt känt får man vara på helspänn...), fattar inte varför folk envisas med att köra i mittfilen... Osäker var man skall köra av (högerfilen borde vara bättre val då), rädd för vilda vägrenar eller vad är det? Lite sjukt eftersom det oftast är minst trafik i högerfilen. I tyskland skulle man dö om man inte höll sig i "högraste" filen. Tror lagen ändrades för ett par år sen redan.
Till mitt bostadsområde måste jag köra i vänsterfil på 70-sträcka. Det
är f.bannat irriterande att få någon tätt bakom sig som inte fattar att
dom får köra om till höger :mad: Spec. 45-åringar i saabar :gnissla

Ännu roligare är folk som ligger vänsterfilen 8 km före de skall svänga vänster, i 65 km/h, precis som de håller i högerfilen(jag propp vadå?). Ser det dagligen!

Sen alla idioter som kör i mittenfilen på trefiliga motorvägar. :kocko
Då får man ju inte köra om på högern om det är 90 eller 110. Så då får man köra till den "vänstraste" filen, köra om och sen lägga sig i "högraste"...

Anders R skrev:
Ännu roligare är folk som ligger vänsterfilen 8 km före de skall svänga vänster, i 65 km/h, precis som de håller i högerfilen(jag propp vadå?). Ser det dagligen!

De flesta hastighetsmätare visar lite för mycket. Min tex visar 7km/h för mycket i 50...

BMW R90s skrev:
Till mitt bostadsområde måste jag köra i vänsterfil på 70-sträcka. Det
är f.bannat irriterande att få någon tätt bakom sig som inte fattar att
dom får köra om till höger :mad: Spec. 45-åringar i saabar :gnissla

Vart finns det dubbelfilig 70-väg i Kisa? Inte ens 34:an igenom byn är ju det... :D

Men snälla, bryr ni er i sånt där när ni kör hoj? Det är väl bara att köra om där det finns plats, mittlinjer, högerfiler eller vägren på nån sida var väl skit i samma. En av de största fördelarna med att åka hoj är ju att man slipper bry sig så mycket i övrig trafik och stå och köa. Är ju bara att glida emellan och snabbt å smidigt ta sig fram. :tummenupp :yoparty

Mell skrev:
Då får man ju inte köra om på högern om det är 90 eller 110. Så då får man köra till den "vänstraste" filen, köra om och sen lägga sig i "högraste"...
Precis, visst ar det irriterande! Funderar pa att dra igang nan kampanj... (haller tydligen pa att bli en tjurig gammal gubbe...) Just det fenomenet stor mig oerhort, "jag vet inte var jag ska svanga, sa jag ligger i mitten", "om 2 minuter kommer jag i kapp en lastbil, sa da kan jag ligga kvar i mittfilen for jag vill inte slita pa bilen med filbyte", eller hur tanker de?

Mell skrev:

Det där är avgjort det mest irriterande i trafiken! Man skulle trycka upp streamers... "Håll till höger Svensson!" eller något liknande. Inte för att det skulle hjälpa... Hur är man kopplad om man ständigt ser sig bli omkörd på båda sidor men ändå inte funderar över sin placering?
(Samma typ av människor som kör med torkarna på både fram och bak trots att det inte regnar. Ta körkortet av dem!)

Nå, när jag har bråttom till terminalen på eftermiddagen orkar jag bara inte med dem, kör upp jämsides till vänster och slår på högerblinkers. Med 26 tons totalvikt brukar det få effekt rätt omgående :hihi

hrc skrev:
Nå, när jag har bråttom till terminalen på eftermiddagen orkar jag bara inte med dem, kör upp jämsides till vänster och slår på högerblinkers. Med 26 tons totalvikt brukar det få effekt rätt omgående :hihi
det behövs många flar aav din sort ;)

Anders R skrev:

Det är väl (tyvärr) just det den nya lagen säger att man får göra. Kan inte den exakta formuleringen, men det är väl nåt med att man ska välja det körfält som passar bäst för ens fortsatta färd....eller har jag fel...?

Kreuger skrev:
Men snälla, bryr ni er i sånt där när ni kör hoj? Det är väl bara att köra om där det finns plats, mittlinjer, högerfiler eller vägren på nån sida var väl skit i samma. En av de största fördelarna med att åka hoj är ju att man slipper bry sig så mycket i övrig trafik och stå och köa. Är ju bara att glida emellan och snabbt å smidigt ta sig fram. :tummenupp :yoparty

Jag tänkte mer på bilkörning när jag ställde frågan, just pga alla idioter som kör sakta i vä-filen och leker poliser, hindrar folk från att köra om, köra för fort
Med hoj är det betydligt lättare, även om man ska vara medveten om att om du kör om på hö sida,sicksackar och farbror blå är tjurig så blir det böter på 90 väg. Eller ännu värre om det händer ngt så får du både skadorna och skulden, vilket inte är fallet om du blir rammad av en bil när du är i vä fil.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025