ställa ventiler på GSXR1000 -03??

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
vad måste göras för att ställa ventiler på en GSXR1000 -03???

mer än att plocka kåpor mm..

tilta motorn?

visst är det 3000-milaservice på dem?
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
börja med att riva av tanken sen luftburkenså ser du ventilkåpan du lär nog riva lite trims krams som är i vägen på 01-02 kan du lirka upp ventilkåpan utan att riva några sidokåpor(har jag för mig) sen är det bara att kontrollera med bladmåttet.
-peter
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Precis som P-nutz säger så får du ta bort tank, luftburk, tändhattarna och lite smått som är i vägen. Sen är det bara att lyfta ventilkåpan och sätta igång.
Smidigast är om du tar bort kåpan på höger sida av motorn också så att du kan vrida på vevaxeln med ett spärrskaft.
Lättast om du tar ur stiften så att motorn går runt lättare.
Sen är det ju bara att vrida tills nocken är som högst och mäta vid den ventilen och nästa och nästa....
Antar att det ska vara samma spel på din som på min -01:
Vid kall motor ska insug vara mellan 0,1-0,2 mm och utblås mellan 0,2-0,3 mm.
 

Falkeman

Medlem
Gick med
1 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
RG 125f
ventiljustering ska göras vid 2400 mila servicen, och man SKA INTE mäta med nocken uppåt, den skall stå 45 grader från topp.
annars har mange rätt :) .
 

Bifogat

  • kam.jpg
    kam.jpg
    20.1 KB · Visningar: 94

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Är det verkligen så? Ska inte kamaxlens topp gå i linje med ventilens? Typ som mellan A och B på din bild?
 

Falkeman

Medlem
Gick med
1 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
RG 125f
om man skall använda suzukis spec på ventilspel alltså in:0,1-0,2 mm och ut:0,2-0,3 mm SKALL detta göras med nockarna med 45 graders tilt.
det är för att underlätta förfarandet och man behöver då bara vrida motorn 2 gånger.
det finns markerningar på insugs-kammens vänsta ände som skall stå upp för att mäta 8 ventiler och ner för att mäta resten av ventilerna.
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
ställ dicg själv frågan om de behöver ställas. låter det inget från toppen så finns inte behovet
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
ventiljustering ska göras vid 2400 mila servicen, och man SKA INTE mäta med nocken uppåt, den skall stå 45 grader från topp.
annars har mange rätt :) .


Så rätt! Jag menar iaf så att det går fritt under, där den lägsta delen av nocken är...
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.


Äääh kan ju inte vara så svårt å ställa, glöm bladmått å TDC å allt sånt skit, jag kommer över och tar med mig en platta fulöl och storsläggan så fixar vi detdär på en kvart, sen kan vi dricka pilsner resten av kvällen :fyllisar

Nöjd med nya hojen då?
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
ställ dicg själv frågan om de behöver ställas. låter det inget från toppen så finns inte behovet
:ajjabajja fel fel.när ventilerna sätter sig i sätena minskar spelet och du bränner ventilerna.mitt råd är att kolla,tar inte mer än ett par timmar ens för en oerfaren. do it!
det där med att nockarna ska stå 45grader är inte ett måste men det underlättar för att du kan kolla fler ventiler utan att vrida motorn så många gånger.
peronligen lägger jag oftast i en hög växel och rullar fram och tillbaka för att få kammen i rätt läge

-peter
 
Last edited:

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
man behöver inte göra allt på en kväll heller. de är bara lägga över en ren trasa över kammarna så det inte kommer in massa skit. sedan kan du fortsätta någon annan kväll:tummenupp. om det är nått man inte ska ha brottom med så är det ventiljusteringen/koll. bara man ta det lungt så kommer de gå fort. :yoparty

lycka till
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Frågan löd ju: Ställa ventiler på GSX-R 1000, det är ju lite mer jobb...
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top