Ställa in lackspruta?

Hej!

När jag skall lacka ett objekt så tvättar jag alltid av det ordentligt innan jag börjar lacka med något som kallas PK 700 .....eller om det är vattenbaserat med PK 2000, detta är ett rengöringsmedel för att ta bort fett och dylikt.

Finns att köpa på affärer som säljer lackfärger och dylikt, inte så dyrt heller om man vill vara säker på att få en fin yta och lacken fäster bättre också

Jag tvättar bara av objektet innan jag börjar lacka och inte mellan lagerna.

Sedan efter jag tvättat av objektet så använder jag såkallad "klibbduk" och för den över objektet samtidigt som jag blåser luft från pistolen lite nätt mot klibbduken.

Detta gör att eventuella damm rester eller annat åker in i klibbduken så att man får en ordentligt ren yta.

Kommer ihåg en sak när jag var stressad och skulle hjälpa en medarbetare att ta in en huv i lackboxen.
Han hade tvättat av den och allt och bad mig om hjälp att lyfta, utan att tänka på det tog jag utan handskar och när han hade lackat klart huven så sprack färgen där jag hade haft mina händer, så var nogran med rengöringen för ett bra resultat

MVH
Morris
 
Sen när du ställer ut objektet i solen med 30 lager klarlack på så säger det "krack" så spricker klarlacken. :gnissla

Närå, djup ska´re va! Man ska nästan vilja dyka ner i lacken, då är det bra!



Exaktimundo!

Det är dom med erfarenhet som är tha shizzle! Fast i unga dagar (som jag t ex.) så vet man ju allt bäst själv liksom...



Nåja nu tar du väl i iallafall :D vem f*n lägger på 30 lager klarlack... Räcker gått med 5-7 ggr för ett otroligt djup....

Hehe jag är själv glad amatör så jag tar mer en gärna emot tips och ideer av det gamla "Gardet" som vet precis hur man fixar och donar allt till toppresultat.
 
Håller fullständigt med dig Crille.

Det bästa är att prova sig fram och våga göra fel för att lära sig!!

Och 30 lager klarlack är väl att ta i...he he!
 
Håller fullständigt med dig Crille.

Det bästa är att prova sig fram och våga göra fel för att lära sig!!

Och 30 lager klarlack är väl att ta i...he he!


Tackar tackar....

Klart man måste prova sig fram :yoparty fan så mycke jag fått slipa ner och "Gör om och gör rätt" haha men ack jag har lärt mig nått iallafall i slutänden :)
 
Ja jag kommer ihåg i början av utbildningen, man fick slipa och spackla hela dagarna och göra om innan man fick ens gå in i boxen och faktiskt lacka :)

Men sedan när man hadde lackat lite så avanserade man sig uppåt och fick börja lacka riktigt fina bilar och mc till stora kunder som tex corvett och mercedes osv osv, det var då det roliga började....he he

har man bara intresset och tålamodet kan man komma långt :)
 
Kom på en till dum fråga :näsblod
Finns det någon risk att färgen börjar härda i sprutan/behållaren om man t ex råkar vänta lite för länge mellan varven?
 
tänk på att slangen sänker trycket....så sätt tryckregulatorn så nära sprutan som möjligt alternativt kompensera tryckfallet med att sätta ett högre tryck...

...har för mig att t.ex. en 10 meters slang med 5mm diameter typ sänker trycket en bar...

...har lackat en båt där detta visade sig vara felet (fick oxå en del spott)...



ett annat tips är att använda en sk DIN-kopp...det är en kopp med ett hål i bottnen..det ska ta en viss tid för färgen att rinnna igenom...om tiden e för långsam häller man i mer förtunning....dock måste du veta vilken rinntid du ska ha på färgen...
 
Det är lite beroende på hur länge du väntar, men den härdar ju inte så fort jag har haft färg i sprutan upp till en timme utan att det blivit problem, men värre är det med multifiller som härdar rätt snabbt i sprutan.

Men för att vara på den säkra sidan så försök att göra klart objektet så snart du kan och skaka gärna sprutan lite försiktigt då och då, så att färgen blandas.

Var också noga med att tvätta sprutan ordentligt med thinner efter varje avslutat arbete, och speciellt viktigt är att om du använd vattenbaserade färger så häll i lite thinner efter du rengjort sprutan och spruta igenom pistolen ( helst utomhus) för annars finns risken att det börjar rosta.
 
tänk på att slangen sänker trycket....så sätt tryckregulatorn så nära sprutan som möjligt alternativt kompensera tryckfallet med att sätta ett högre tryck...
Där sa du nått. Jag har kompressorn i garaget och en lååång slang ut till "lackboxen". Ska genast shoppa en regulator till sprutan!
 
Ja just det...he he....Maranello har rätt.....en låång slang sänker trycket......säg gärna hur det gick sedan och klistra in en bild så man får se resultatet :)

Lycka till :)

MVH
Morris
 
det roliga är att när man frågade gubbarna på biltema om det skulle bli tryckfall....så svara de att man till 99.9999999 % har samma tryck oavsett slang etc...visar väl lite på deras kompetens o gjorde att ens jobb inte blev så bra som det kunde blivit :mad:
 
He he....ja....men det säger ju sig själv att det blir tryckfall om man har en jäkla lång slang från kompressorn.....OM man inte har en riktigt Värsting kompressor som klarar av det!

Ja man skall inte alltid lita på försäljare :)

Förresten....jag funderar på att sätta ihop ett forum på nätet som enbart handlar om lackering och motivlackering, där läsarna kan sätta in guider och ställa frågor till varandra....tycker ni det är en bra ide?
 
Last edited:
Kom på en till dum fråga :näsblod
Finns det någon risk att färgen börjar härda i sprutan/behållaren om man t ex råkar vänta lite för länge mellan varven?


Så orolig behöver du inte va att det ska börja härda i koppen... Jag lackade kompisens kök med en "Syra Baserad färg" och den torkar på ca: 20min när den är sprutad :D hade den i sprutan typ 40-50 min medans vi torkade av andra luckor och lådor...

Denna färg har man bas + härdare + thinner.... Men jag fuskade och körde med Tvätt thinner som gör att färgen härdar "Lite" snabbare :yoparty men resultatet var detsamma som mina luckor där jag körde med "fin" thinner....
 
Nåja nu tar du väl i iallafall :D vem f*n lägger på 30 lager klarlack... Räcker gått med 5-7 ggr för ett otroligt djup....

Hehe jag är själv glad amatör så jag tar mer en gärna emot tips och ideer av det gamla "Gardet" som vet precis hur man fixar och donar allt till toppresultat.

Har du aldrig läst om hotroddar? :hihi

Läste om en kille som hade en 32a Ford eller liknande. Guld flake var det och nu vågar jag inte säga hur många lager han la på, men det var krafigt överdrivet (ledigt över 10 lager) och resultatet av det blev en totalt sabbad lackbox men en lack som man kunde hoppa i och bada i. :D
 
En bild var det ja. Vi kan ta några stycken när vi ändå håller på.

Den vita kofångaren var till en Caddy, vanlig 2k bara.
Den vinröda var till min Alfa, en röd metallic och klarlack. Lite annan teknik när man ska lägga metallic samt klarlack.
 

Bifogat

  • DSCN2347.JPG
    DSCN2347.JPG
    46.1 KB · Visningar: 112
  • DSCN2351.JPG
    DSCN2351.JPG
    38.4 KB · Visningar: 117
  • DSCN2353.JPG
    DSCN2353.JPG
    35.3 KB · Visningar: 129
  • DSCN0368.JPG
    DSCN0368.JPG
    69.7 KB · Visningar: 121
  • DSCN0345.JPG
    DSCN0345.JPG
    64.1 KB · Visningar: 103
  • DSCN0369.JPG
    DSCN0369.JPG
    82.7 KB · Visningar: 135
Wow! Jag har en del att lära ser jag :)

Närå, hade lite flyt (observera ordvitsen) med den där. Har inte direkt några optimala förutsättningar eftersom det är en mekanisk verkstad som det är gjort i. Dvs, att det är slipdamm/svetsdamm och fan och hans moster överallt.
Men ibland har man lite flax och då kan det bli riktigt hyfsat!
Observera min fullösning med elementet under för bra värme!

:)
 
Har du aldrig läst om hotroddar? :hihi

Läste om en kille som hade en 32a Ford eller liknande. Guld flake var det och nu vågar jag inte säga hur många lager han la på, men det var krafigt överdrivet (ledigt över 10 lager) och resultatet av det blev en totalt sabbad lackbox men en lack som man kunde hoppa i och bada i. :D


Ja du ser inte bra med för mycket....
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top