Ställa in förgasare

Majsvaffla

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2021
Hoj
2019 Orion agb 37
Köpte en fiddy här om dagen billigt, den baksmäller ibland och behöver en förgasar justering. Men iallafall så sitter luftskruven nedåt mot cylinder. Så den går ju inte att skruva på om man inte skruvar bort den från insuget men iallafall, Hur ska man kunna ställa in luftskruven rätt när man inte kan ha fiddyn igång medans. Finns det något generellt mått för hur den ska skruvas t.ex ett varv ut från helt inskruvat läge?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om den baksmäller på gasavslag är det inget du ska bry dig om. Baksmällar den vid all annan typ av körning är det man ska bry sig om. Du får gärna utveckla vad det är du vill åstadkomma och tror eller upplever är ett problem.
 

Majsvaffla

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2021
Hoj
2019 Orion agb 37
Om den baksmäller på gasavslag är det inget du ska bry dig om. Baksmällar den vid all annan typ av körning är det man ska bry sig om. Du får gärna utveckla vad det är du vill åstadkomma och tror eller upplever är ett problem.
Baksmäller efter gaspådrag och ibland baksmäll bara ändå. Har även ingen tomgång om man inte höjer den till 2-3000. Men iallafall hur ska man ställa in luftskruven när man inte kan skruva på den medans motorn är igång.
 

Bifogat

  • BB1B2C71-C1E1-422B-95D2-9600FAD16C34.jpeg
    BB1B2C71-C1E1-422B-95D2-9600FAD16C34.jpeg
    574.5 KB · Visningar: 39

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Luftskruven för tomgången är åtkomlig både avstängd och med motorn igång dvs den som det står "mixing chamber" på bilden. För de flesta förgasare brukar det normalt vara 1-1/2 varv ut från lätt bottnat. Har du justerat lite ovarsamt kan det hända att nålspetsen gått av och helt blockerar passagen även om du skruvar på justeringen. Skruva ur befintlig "mixing chamber" ställskruv och verifiera att den är hel och inte har gått av pga någon varit valhänt/ovarsam.

 

Majsvaffla

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2021
Hoj
2019 Orion agb 37
Luftskruven för tomgången är åtkomlig både avstängd och med motorn igång dvs den som det står "mixing chamber" på bilden. För de flesta förgasare brukar det normalt vara 1-1/2 varv ut från lätt bottnat. Har du justerat lite ovarsamt kan det hända att nålspetsen gått av och helt blockerar passagen även om du skruvar på justeringen. Skruva ur befintlig "mixing chamber" ställskruv och verifiera att den är hel och inte har gått av pga någon varit valhänt/ovarsam.

Jag kommer inte åt skruven med Flatmejsel och skruva underifrån. Det låter konstigt men det är bara 3-5cm mellan flotörhusets botten och cylindern/vevhuset. Dock så kommer jag ju åt den med tång från sidan men själva ytan på luftskruven är ju slät på sidorna, och jag såg att man kunde köpa likadan luftskruv men med lite mönster på sidorna så jag kan skruva den med tång ska prova det. Men 1-1/2 varv tack för den informationen ?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Baksmäller efter gaspådrag och ibland baksmäll bara ändå. Har även ingen tomgång om man inte höjer den till 2-3000. Men iallafall hur ska man ställa in luftskruven när man inte kan skruva på den medans motorn är igång.

Jag fick en AGB 37 efter att några killar på fordonslinjen misslyckats med att få den att gå. Det tog mig trettio minuter att rengöra förgasaren ordentligt sen gick den bra.

Avgassmällar på en Fiddy beror oftast på igensatta munstycken i olika grad. Blir kröken ruskigt varm på kort tid?

Rengör förgasaren och sätt nålen i mitten, justerskruven 1-1,5 varv ut och testa igen.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det låter konstigt men det är bara 3-5cm mellan flotörhusets botten och cylindern/vevhuset.?
Jag har specialtillverkat en liten 3 cm lång mejsel för den typen av justering. Som du såg på bilden finns det även räfflade justerskruvar att köpa. Man gör blipp-testet på gasrullen för att få rätt tomgångblandning. Fullt uppvärmd motor. Hänger det höga varvtalet kvar innan det sänks efter ett par sekunder är det för klen blandning. Sjunker varvtalet så att den stannar eller nästan stannar på tomgång är blandningen lite för fet.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har specialtillverkat en liten 3 cm lång mejsel för den typen av justering. Som du såg på bilden finns det även räfflade justerskruvar att köpa. Man gör blipp-testet på gasrullen för att få rätt tomgångblandning. Fullt uppvärmd motor. Hänger det höga varvtalet kvar innan det sänks efter ett par sekunder är det för klen blandning. Sjunker varvtalet så att den stannar eller nästan stannar på tomgång är blandningen lite för fet.
Bliptestet ska jag prova någon gång. Jag brukar justera blandskruven för högsta varvtal när den går på tomgång. Med varm motor såklart. Brukar de olika metoderna innebära stor skillnad i justeringen?
 

Majsvaffla

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2021
Hoj
2019 Orion agb 37
96F5B2C9-559F-4BE5-A1C9-71F1FDFB32DA.jpegJag har en likadan förgasare. Läste att luftskruven brukar sitta på samma sida som tomgångskruven. Men på den här förgasaren sitter ju inte det någon luftskruv där så jag antar att luftskruven sitter där nere vid flotörhuset. Så är luft och blandningskruv samma skruv? Är inte så bra på det här:)
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
När den sitter på motorsidan (efter venturi)är det en bränsleblandningsskruv. Det finns vinkelmejslar man kan ha för att justera denna skruv. Samma situation på min Bandit.98107944-origpic-c474c3.png
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Så en del förgasare i det här fallet min har ingen luftskruv utan bara tomgång och blandningskruv?
Korrekt. Luftskruv är normalt belägna närmare luftburken. Blandskruv närmare insuget.
Om du skruvar ut en luftskruv blir blandningen magrare. Om du skruvar ut en blandskruv blir blandningen fetare.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Så en del förgasare i det här fallet min har ingen luftskruv utan bara tomgång och blandningskruv?
På din förgasare sitter det två skruvar som går att justera något med.

1) Höjden på trotteln vid tomgång.
2) Luftskruv/blandskruv för tomgång. Det är insugsvakumet som drar upp bensin från flottörhuset via en luftkrets som styrs av luftskruvens/blandskruvens nålspets.
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Hej, gå in på den här sidan så kan du säkert få hjälp och svar på det mesta. Klicka på felsökning nedan.

 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top