Ställa in förgasare

Majsvaffla

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2021
Hoj
2019 Orion agb 37
Köpte en fiddy här om dagen billigt, den baksmäller ibland och behöver en förgasar justering. Men iallafall så sitter luftskruven nedåt mot cylinder. Så den går ju inte att skruva på om man inte skruvar bort den från insuget men iallafall, Hur ska man kunna ställa in luftskruven rätt när man inte kan ha fiddyn igång medans. Finns det något generellt mått för hur den ska skruvas t.ex ett varv ut från helt inskruvat läge?
 
Om den baksmäller på gasavslag är det inget du ska bry dig om. Baksmällar den vid all annan typ av körning är det man ska bry sig om. Du får gärna utveckla vad det är du vill åstadkomma och tror eller upplever är ett problem.
 
Om den baksmäller på gasavslag är det inget du ska bry dig om. Baksmällar den vid all annan typ av körning är det man ska bry sig om. Du får gärna utveckla vad det är du vill åstadkomma och tror eller upplever är ett problem.
Baksmäller efter gaspådrag och ibland baksmäll bara ändå. Har även ingen tomgång om man inte höjer den till 2-3000. Men iallafall hur ska man ställa in luftskruven när man inte kan skruva på den medans motorn är igång.
 

Bifogat

  • BB1B2C71-C1E1-422B-95D2-9600FAD16C34.jpeg
    BB1B2C71-C1E1-422B-95D2-9600FAD16C34.jpeg
    574.5 KB · Visningar: 40
Luftskruven för tomgången är åtkomlig både avstängd och med motorn igång dvs den som det står "mixing chamber" på bilden. För de flesta förgasare brukar det normalt vara 1-1/2 varv ut från lätt bottnat. Har du justerat lite ovarsamt kan det hända att nålspetsen gått av och helt blockerar passagen även om du skruvar på justeringen. Skruva ur befintlig "mixing chamber" ställskruv och verifiera att den är hel och inte har gått av pga någon varit valhänt/ovarsam.

 
Luftskruven för tomgången är åtkomlig både avstängd och med motorn igång dvs den som det står "mixing chamber" på bilden. För de flesta förgasare brukar det normalt vara 1-1/2 varv ut från lätt bottnat. Har du justerat lite ovarsamt kan det hända att nålspetsen gått av och helt blockerar passagen även om du skruvar på justeringen. Skruva ur befintlig "mixing chamber" ställskruv och verifiera att den är hel och inte har gått av pga någon varit valhänt/ovarsam.

Jag kommer inte åt skruven med Flatmejsel och skruva underifrån. Det låter konstigt men det är bara 3-5cm mellan flotörhusets botten och cylindern/vevhuset. Dock så kommer jag ju åt den med tång från sidan men själva ytan på luftskruven är ju slät på sidorna, och jag såg att man kunde köpa likadan luftskruv men med lite mönster på sidorna så jag kan skruva den med tång ska prova det. Men 1-1/2 varv tack för den informationen ?
 
Baksmäller efter gaspådrag och ibland baksmäll bara ändå. Har även ingen tomgång om man inte höjer den till 2-3000. Men iallafall hur ska man ställa in luftskruven när man inte kan skruva på den medans motorn är igång.

Jag fick en AGB 37 efter att några killar på fordonslinjen misslyckats med att få den att gå. Det tog mig trettio minuter att rengöra förgasaren ordentligt sen gick den bra.

Avgassmällar på en Fiddy beror oftast på igensatta munstycken i olika grad. Blir kröken ruskigt varm på kort tid?

Rengör förgasaren och sätt nålen i mitten, justerskruven 1-1,5 varv ut och testa igen.
 
Det låter konstigt men det är bara 3-5cm mellan flotörhusets botten och cylindern/vevhuset.?
Jag har specialtillverkat en liten 3 cm lång mejsel för den typen av justering. Som du såg på bilden finns det även räfflade justerskruvar att köpa. Man gör blipp-testet på gasrullen för att få rätt tomgångblandning. Fullt uppvärmd motor. Hänger det höga varvtalet kvar innan det sänks efter ett par sekunder är det för klen blandning. Sjunker varvtalet så att den stannar eller nästan stannar på tomgång är blandningen lite för fet.
 
Jag har specialtillverkat en liten 3 cm lång mejsel för den typen av justering. Som du såg på bilden finns det även räfflade justerskruvar att köpa. Man gör blipp-testet på gasrullen för att få rätt tomgångblandning. Fullt uppvärmd motor. Hänger det höga varvtalet kvar innan det sänks efter ett par sekunder är det för klen blandning. Sjunker varvtalet så att den stannar eller nästan stannar på tomgång är blandningen lite för fet.
Bliptestet ska jag prova någon gång. Jag brukar justera blandskruven för högsta varvtal när den går på tomgång. Med varm motor såklart. Brukar de olika metoderna innebära stor skillnad i justeringen?
 
96F5B2C9-559F-4BE5-A1C9-71F1FDFB32DA.jpegJag har en likadan förgasare. Läste att luftskruven brukar sitta på samma sida som tomgångskruven. Men på den här förgasaren sitter ju inte det någon luftskruv där så jag antar att luftskruven sitter där nere vid flotörhuset. Så är luft och blandningskruv samma skruv? Är inte så bra på det här:)
 
När den sitter på motorsidan (efter venturi)är det en bränsleblandningsskruv. Det finns vinkelmejslar man kan ha för att justera denna skruv. Samma situation på min Bandit.98107944-origpic-c474c3.png
 
Så en del förgasare i det här fallet min har ingen luftskruv utan bara tomgång och blandningskruv?
Korrekt. Luftskruv är normalt belägna närmare luftburken. Blandskruv närmare insuget.
Om du skruvar ut en luftskruv blir blandningen magrare. Om du skruvar ut en blandskruv blir blandningen fetare.
 
Så en del förgasare i det här fallet min har ingen luftskruv utan bara tomgång och blandningskruv?
På din förgasare sitter det två skruvar som går att justera något med.

1) Höjden på trotteln vid tomgång.
2) Luftskruv/blandskruv för tomgång. Det är insugsvakumet som drar upp bensin från flottörhuset via en luftkrets som styrs av luftskruvens/blandskruvens nålspets.
 
Hej, gå in på den här sidan så kan du säkert få hjälp och svar på det mesta. Klicka på felsökning nedan.

 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top