Ställa hojjen på nån annan?

Status
Ej öppen för fler svar.

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
2010, KTM 690 SMR
jag säger ointe att jag ska det.. utan undrar bara vad som gäller..

vad händer om jag ställer tex en R1 på morsan istället för mig..
o så händer nått me hojjen. när jag kör.. eller blir stulen.. osv osv

jag e 21 år..

aGGeLiTO skrev:

jag e 21 år..

Kan ju itne svara på vad ditt försäkrings bolag säger, men jag vet att om nått händer min hoj så åker jag på dubbel självrisk nu när den itne står på mig.

mange86 skrev:
Kan ju itne svara på vad ditt försäkrings bolag säger, men jag vet att om nått händer min hoj så åker jag på dubbel självrisk nu när den itne står på mig.

ok hur mkt är det då???

vilket bolag?

Fråga det försäkringsbolag du tänkt försäkra motorcykeln hos hur de ser på frågan. Du kan också anlita en jurist och be honom ge sin syn för säkerhets skull innan du tecknar försäkringen. Jag vet ärligt talat inte vad som händer om du försäkrar motorcykeln på din mamma. Det är möjligt att försäkringen täcker ändå fast med en högre självrisk. Det är också möjligt att försäkringsbolaget nekar. Då återstår en rättegång mot ett försäkringsbolag. Är det värt att utsätta sig för det?

Det enda rätta tycker jag är att du tecknar den på dig själv. Det är ju du som ska använda den inte din mamma inte sant? Då slipper du spydiga inlägg liknande de du förhoppningsvis kommer att få eller redan fått under tiden jag skrivit detta inlägg.

Last edited:
tänk på att personen som står för hojen ska va i fullgott skick ???? så står det i mina

Jag frågade IF det när jag började övningsköra, om jag kunde ha den stående på min far, eftersom det ändå är han som är ansvarig.
Då sa de att det var inga problem, för jag lånade ju bara cykeln av honom, och låna får man alltid, MEN, om de kan bevisa att det inte är han som vanligtvis kör cykeln, så får jag inte ut en slant.

Den som har det ekonomiska intresset i hojen ska stå för försäkringen!

D.v.s har du betalat så ska du försäkra, har mamma betalat ska mamma försäkra.

aGGeLiTO skrev:

jag e 21 år..

Köp en hoj du har råd att försäkra.Det kan/kommer skita sig rejält den dagen det händer nåt.Försbolaget kan snabbt luska ut vem som har det ekonomiska intresset i hojen.Dom har blivit hårdare på det där,Finns exempel på folk som blivit utan en enda krona.Om bolaget tvivlar på att det är "mamman" som äger och kör R1:an så kan dom begära ett körprov.Åker man dit så är man stekt,och slutar sina dagar med skulder.

aGGeLiTO skrev:

jag e 21 år..
Trafikdelen gäller, inget annat. Krascha den eller få den stulen så får du inte en spänn om det kommer till försäkringsbolagets kännedom att det är du som är den egentlige ägaren och inte försäkringstagaren. Gäller även mange86.

Det beror på att man, enligt lag, inte kan försäkra någon annans egendom.

spaceman skrev:
...för jag lånade ju bara cykeln av honom, och låna får man alltid, MEN, om de kan bevisa att det inte är han som vanligtvis kör cykeln, så får jag inte ut en slant.
Nä, vem som kör den spelar i princip ingen roll. Det är ägarskapet som är avgörande. Sök på "försäkrat intresse" för mer info.

Bilsport & MC och TH tillåter i alla fall att jag har hojen stående på farsan om vi bor på samma adress, och farsan formellt sett äger hojen. Kan dock hända att självrisken är lite högre om jag är under 24 eller nåt sånt.

det vanligaste FB brukar göra är att
1. höja eller fördubbla (minst) självrisken.
2. utesluta ersättning (förutom trafikförsäkringen).

En kille på 21 som undrar vad som händer om han smäller en skenförsäkrad R1...

Ursäkta mig om jag inte är förvånad...

Smäller du och den står på morsan så är chansen MYCKET god för att du inte får ut ett ruttet öre.

[personlig reflektion] Det skall man f*n inte ha heller om man skenförsäkrar [personlig reflektion]

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti