Ställa hjulstorlek på KTM EXC ?

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Har ÄNTLIGEN fått mitt motardkit :)
Har krängt däck o skruvat hela natten....nu står den klar tror jag, så fin :kär

Men nu måste man ju ändra hjulstorleken på instrumenteringen för att hastihetsmätaren ska visa rätt och hur gör man det ?

Det står ju 2205 mm nu när man startar ''färddatorn'' och har för mig jag har läst här att om man har 120/70 17 däck så ska omkretsen vara 1882 mm :rolleyes:

Har kollat i handboken och det finns med en massa om instrumenteringen men det står inget om hur man ändrar hjulstorleken...
 
Sätt i ett batteri i mätaren,CR 2430 heter det.Sen delar du på kontaktstycket med tre kablar.Sen är det bara att gå in i menyn som vanligt så går det att bläddra fram WS också och ändra med +- knapparna.Sen är det bara att trycka ihop kontaktstycket och gasa :tummenupp
 
Last edited:
Busgrabb skrev:
Har ÄNTLIGEN fått mitt motardkit :)
Har krängt däck o skruvat hela natten....nu står den klar tror jag, så fin :kär

Men nu måste man ju ändra hjulstorleken på instrumenteringen för att hastihetsmätaren ska visa rätt och hur gör man det ?

Det står ju 2205 mm nu när man startar ''färddatorn'' och har för mig jag har läst här att om man har 120/70 17 däck så ska omkretsen vara 1882 mm :rolleyes:

Har kollat i handboken och det finns med en massa om instrumenteringen men det står inget om hur man ändrar hjulstorleken...

Jaha, jag fick just veta att mitt kit väntas dyka upp i slutet av juni. :död :(
 
acura skrev:
Jaha, jag fick just veta att mitt kit väntas dyka upp i slutet av juni. :död :(
Hurra... då får du glädjas av att se oss fler gånger vid preem utan att kunna åka med... haha stackare. Å busgrabb ska du med ut och slita av det yttersta gummilagret på dina nya däck?
 
Lycka till!! :tummenupp

Men klipp inte den svarta kabeln, utan ryck bara isär kontakten som går till datorn!
Kolla oxå så att det sitter ett batteri i datorn, funkar inte att ändra hjulstorleken annars!!
 

Bifogat

  • wheelsize.jpg
    wheelsize.jpg
    65.7 KB · Visningar: 150
Busaberg skrev:
Sätt i ett batteri i mätaren,CR 2430 heter det.Sen delar du på kontaktstycket med tre kablar.Sen är det bara att gå in i menyn som vanligt så går det att bläddra fram WS också och ändra med +- knapparna.Sen är det bara att trycka ihop kontaktstycket och gasa :tummenupp

Tackar för det....köppte ett batteri idag och fick ställt in storleken :tungan
 
acura skrev:
Jaha, jag fick just veta att mitt kit väntas dyka upp i slutet av juni. :död :(

Fy fan....tycker synd om dig.

När köppte du bågen ?

Jag köppte min precis i början på Maj och fick kittet nu den 15:e juni....fär jävla segt bara det... :huvet
 
Duke Gollum skrev:
Hurra... då får du glädjas av att se oss fler gånger vid preem utan att kunna åka med... haha stackare. Å busgrabb ska du med ut och slita av det yttersta gummilagret på dina nya däck?

Hehe jadå klart det ska köras....när, var och hur ? :hihi

Edit:
Lägger in nån bild eller 2 på bågen....
 

Bifogat

  • Bygger motard.jpg
    Bygger motard.jpg
    107.7 KB · Visningar: 141
  • KTM 525 EXC Supermotard.jpg
    KTM 525 EXC Supermotard.jpg
    113.7 KB · Visningar: 201
Last edited:
Evil M skrev:
Nu när du har fått svar på din fråga kan ju jag ställa en jag med.

Kan man 0 ställa timmräknaren på mätaren? Om det går hur gör jag då?

Jag vet att det går och att vissa återförsäljare kan det, vet dock inte hur och vad jag hört så är dom inte så pigga på att visa det heller....
 
Busgrabb skrev:
Hehe jadå klart det ska köras....när, var och hur ? :hihi

Det blev bara en liten sväng med ett par dårar igår. Däremot så blir det körning lördag klockan 13 00 vid götaplatsen. Om det är hyggligt väder kommer även jag... :arsele
 
Busgrabb skrev:
Jag vet att det går och att vissa återförsäljare kan det, vet dock inte hur och vad jag hört så är dom inte så pigga på att visa det heller....
Jaha då får jag ringa en ÅF å fråga då. Jag vill 0 ställa min nu när motorn är nyrenoverad, lättare att hålla koll då.
 
Duke Gollum skrev:
Busgrabb skrev:
Hehe jadå klart det ska köras....när, var och hur ? :hihi

Det blev bara en liten sväng med ett par dårar igår. Däremot så blir det körning lördag klockan 13 00 vid götaplatsen. Om det är hyggligt väder kommer även jag... :arsele

Okay :) ...hoppas på bra väder då...ser dock inte så bra ut på prognosen...
 
Lycka till!! :tummenupp

Men klipp inte den svarta kabeln, utan ryck bara isär kontakten som går till datorn!
Kolla oxå så att det sitter ett batteri i datorn, funkar inte att ändra hjulstorleken annars!!

Plockar upp en gammal tråd... :D

Funkar denna metod även på den nya, mindre instrumenteringen som kom -05?
 
Funkade kanon! :tummenupp

Det är märkligt att KTM gjort det så besvärligt att ändra hjulstorlek, varför finns inte det tillgängligt när man har spänningsmatning från hojen? :va Nåja...

En mer detaljerad beskrivning av metoden är:

1) koppla ur spänningsmatningen från hojen till instrumenteringen (kontakten med tre kablar)
2) se till att det sitter ett batteri i instrumenteringen (CR2430), annars funkar den inte...
3) slå på instrumenteringen (tryck på O-knappen) och gå till läget som visar gångtimmar (kanske funkar i andra lägen också, jag provade inte)
4) tryck och håll nere O-knappen i 3 sekunder för att gå till inställningsläget
5) tryck O-knappen upprepade gånger tills du kommer till WS-inställningen
6) tryck +/- för att ställa in rätt hjulstorlek
7) tryck och håll nere O-knappen i 3 sekunder, så hoppar den ut i normalläge igen
8) anslut kontakten med spänningsmatning från hojen som du kopplade ur i steg 1.

Färdigt!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top