Ställa cylindrar på Xt660r, svårt?

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Huddinge
Hoj
Xt660
Ställa VENTILER på Xt660r, svårt?

Ja, är det någon som gjort denna service del på egen hand?
Är det mycket krångligt att göra det själv?

Jag har:
verktyg
officiell servicebok
gott om tid
Nivå på mekkunskap = ganska bra, klarar att följa instruktioner utan att tappa tålamodet och göra egna lösningar... Jag har gjort bromsbyte m.m utan att det var problem.

Hojen: Xt660r -04

Alla tips mottages tacksamt!
 
Last edited:
ställer du den på sadeln e det risk att den trillar ner.. dem står defenitivt stadigare på "pakethållaren" lr bakskärmen :tummenupp
 
antar oså ventiler.. cyllar blir svårt med bara en.. säger så här.. prova om du har allt ställt för dig men blir du minsta osäker lämna in så du inte förstör istället.. hade de vart en mindre ny billigare hoj kanske man provat ändå..:)
 
ställer du den på sadeln e det risk att den trillar ner.. dem står defenitivt stadigare på "pakethållaren" lr bakskärmen :tummenupp


Ställa cylindrar.....måste man det? fan då har jag verkligen missat ngt! :)

seså nu pojkar. Inte vara elaka.

Jag tror inte det räcker med en officiell servicebok utan du behöver en verkstadshandbok. Där står ventilspel och hur vevaxeln ska stå när du justerar.
Eftersom det bara är en cylinder så ska kolven stå i toppläge på kompressionstakten.
Lät det krångligt ska du nog lämna in den.
 
Last edited:
Ska dom shimsas eller justeras?
Om det är "vanlig" justering, typ ktm- husaberg, då är det bara att plocka fram bladmåttet. Ställ kolven i Ö.D först!
 
Ta då reda på måttet, typ 010-015.. Pilla in bladmåttet, lossa på låsmutter, å skruva för hand.. med typ en bits, du får absolut inte dra för hårt! Å så gör du så på alla ventiler, snurra motorn några varv, ställ den i Ö.D igan å kontrolera igen!
Busenkelt:tummenupp
 
Ta då reda på måttet, typ 010-015.. Pilla in bladmåttet, lossa på låsmutter, å skruva för hand.. med typ en bits, du får absolut inte dra för hårt! Å så gör du så på alla ventiler, snurra motorn några varv, ställ den i Ö.D igan å kontrolera igen!
Busenkelt:tummenupp

Oki, det verkar ju inte för krångligt.
Tack.:tummenupp
 
Ta då reda på måttet, typ 010-015.. Pilla in bladmåttet, lossa på låsmutter, å skruva för hand.. med typ en bits, du får absolut inte dra för hårt! Å så gör du så på alla ventiler, snurra motorn några varv, ställ den i Ö.D igan å kontrolera igen!
Busenkelt:tummenupp

Det gäller ju att ställa kolven i RÄTT Ö.D! Annars blir det inte bra. Efter man dragit med bitsen ska man ju åxå låsa muttern igen! och då får INTE skruven röra sej för då blir det heller inte bra.
Sen skulle jag nog rekommendera att kolla spelet innan man lossar nåt. Det är ju inte säkert att det behöveer justeras alls.
Busenkelt är allt som man kan.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top