Ställa av hojen

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tjaa! Har försäkring som inte går att ställa av. Ska dock bort nu över sommaren och vill inte pröjsa 1200kr/mån för en hoj som står längst in i garaget därhemma.
När jag "säljer" hojen, är det bara att fylla i på ägarbytespappret att den ska ställas av i samband med ägarbytet, och sedan ringa ett försäkringsbolag och skaffa en försäkring för avställd hoj? Ungefär, mellan tummen och pekfingret, skulle en sådan försäkring kosta i månaden om helförsäkring skulle kosta typ 600kr/mån?

Hel hel 11 XXX
Garaget 600-700kr halvåret (har för mig 95% att de var halvår), de var/är mina priser!

- - - Updated - - -

Ring FB och ställ av skiten bara, kostnad = Hur långt är ett snöre?

Det är inte alla det går med.. Jag fick göra ett ägar byte för att bryta min..

Om du ska "sälja" motorcykeln så se till så att det inte blir ett glapp mellan försäkringsperioderna mellan dig och din köpare. Om inte hojjen är försäkrad kommer krav från Trafikförsäkringsföreningen om ~300kr per dag utan försäkring.

Exempelvis kan det ske genom att skicka in via post och skriva överskrivningsdatumet samma dag som brevet postas samtidigt som du vill ställa av den i samband med bytet.

Bytet sker tydligen efter datum på lappen men inte avställningen som startar när de har fått lappen.
I mina ögon är det en teknikalitet som utnyttjas av myndigheterna. Det medför att nya ägaren äger motoryckeln påställd i x antal dagar under postgången tills de fått in lappen.

Jag var lite pillemarisk och ville få se poststämpeln för det ska inte ta sju dagar för post att gå Sthlm-Örebro. Det är en offentlig handling men de skickade en inscannad del av sidan utan portot, förmodligen bara för att jävlas (som vanligt). Sedan orkade jag inte traggla mer med det. Men men, man lär sig...

2 dagar utan försäkring, fine, men inte 7.

Bästa är helt enkelt att göra det via nätet. Då sker det direkt.

Last edited:
Tjaa! Har försäkring som inte går att ställa av. Ska dock bort nu över sommaren och vill inte pröjsa 1200kr/mån för en hoj som står längst in i garaget därhemma.
När jag "säljer" hojen, är det bara att fylla i på ägarbytespappret att den ska ställas av i samband med ägarbytet, och sedan ringa ett försäkringsbolag och skaffa en försäkring för avställd hoj? Ungefär, mellan tummen och pekfingret, skulle en sådan försäkring kosta i månaden om helförsäkring skulle kosta typ 600kr/mån?

Avställningsförsäkringen för min zx6 kostar strax under 500/månaden, halvförsäkringen går på 2400 för samma period. Det är ganska godtyckligt vad försäkringsbolagen tar så även när det gäller avställningsförsäkring kan det vara värt att ringa runt (if ville ha 1100/månad avställd...)
Kryssar du i att den ska ställas av i samband med ägarbyte så ställs den av från det datum ni angett att ägarbytet sker. Då behövs ingen trafikförsäkring efter det datumet och det är bara att börja ringa runt o jaga avställningsförsäkring. Ni behöver inte oroa er för något glapp i försäkringen förutom för just stöldskyddet (glömmer man ringa kan man ju ge sig fan på att någon kommer o snor hojen just den natten...). Säg inte upp nuvarande försäkring, det sker automatiskt, du kan dock kontakta bolaget och bestämma hur de ska skicka tillbaka pengarna till dig.

Om du ska "sälja" motorcykeln så se till så att det inte blir ett glapp mellan försäkringsperioderna mellan dig och din köpare. Om inte hojjen är försäkrad kommer krav från Trafikförsäkringsföreningen om ~300kr per dag utan försäkring.

Exempelvis kan det ske genom att skicka in via post och skriva överskrivningsdatumet samma dag som brevet postas samtidigt som du vill ställa av den i samband med bytet.

Bytet sker tydligen inte rent formellt innan Transportstyrelsen fått lappen och för mig tog det sju dagar en gång. Jag var lite pillemarisk och ville få se poststämpeln för det ska inte ta sju dagar för post att gå Sthlm-Örebro. Men men, man lär sig...

2 dagar utan försäkring, fine, men inte 7.

Bästa är helt enkelt att göra det via nätet. Då sker det direkt.

Den behöver inte vara trafikförsäkrad när den är avställd. 300kr/dag? det lät ganska billigt. Bytet sker när det står att det sker på lappen, om det inte är mer än 14 dagar innan transportstyrelsen fått brevet. Man undviker enkelt trassel med att ha oförsäkrad påställd hoj genom att inte säga upp försäkringen då det sker automatiskt. Skulle det dessutom vara så att trafikförsäkringen skickar brev hem till en ändå för att man klantat till något och det tog tid innan transportstyrelsen fick brevet så är det ju bara att ringa och berätta för dem att deras krav är bullshit och be dem kika när ägarbytet gjordes.

Ni vet om att det finns en app som löser problemet blixtsnabbt? Ladda ner "Mina fordon", skanna in OCR-koden på registreringsbeviset så kan ni ställa av och på hojen när ni vill - direkt..... utan porto och fördröjningar.

Tack för tipsen! Ska använda appen för ägarbytet. Men är väl iofs ändå ingen risk att behöva betala straffavgift till trafikförsäkringsföreningen för att hojen är oförsäkrad, eftersom jag ställer av den i och med ägarbytet? En avställd hoj behöver väl egentligen inte vara försäkrad alls?

Tack för tipsen! Ska använda appen för ägarbytet. Men är väl iofs ändå ingen risk att behöva betala straffavgift till trafikförsäkringsföreningen för att hojen är oförsäkrad, eftersom jag ställer av den i och med ägarbytet? En avställd hoj behöver väl egentligen inte vara försäkrad alls?

Som jag skrev ovanför, nej. den behöver inte vara försäkrad när den är avställd.

Jag hade kontaktat bolaget och sagt mitt ärende och sett vad de har att säga. Det borde finnas ett "smidigare" sätt att bryta försäkringen kan man tycka än att hålla på med ägarbyten. Vad händer om man t ex låter bli att betala försäkringen samtidigt som man ställer av hojen via transportstyrelsen? Bolaget lär ju knappast vara intresserad av att försäkra något som man inte betalar premien för. Efter en månad eller två lär bolaget säga upp din försäkring.

Ställ av hojen först och sen om det behövs ett ägarbyte. 911kr/helår betalar jag för garageförsäkring.

Jag hade kontaktat bolaget och sagt mitt ärende och sett vad de har att säga. Det borde finnas ett "smidigare" sätt att bryta försäkringen kan man tycka än att hålla på med ägarbyten. Vad händer om man t ex låter bli att betala försäkringen samtidigt som man ställer av hojen via transportstyrelsen? Bolaget lär ju knappast vara intresserad av att försäkra något som man inte betalar premien för. Efter en månad eller två lär bolaget säga upp din försäkring.

Skulle gissa att man får med kronofogden att göra om man slutar betala för den tjänst man skrivit avtal för.

Ställ av hojen först och sen om det behövs ett ägarbyte. 911kr/helår betalar jag för garageförsäkring.

Jag tecknade ju dock när jag köpte hojen en försäkring som inte var avställningsbar, och istället lite billigare helårskostnad eftersom jag i princip kör året runt ändå (förutom på sommaren uppenbarligen :dummer ). Det skulle ju falla lite på sin egen orimlighet att jag då skulle få ställa av den trots att jag valde försäkringsalternativet utan den möjligheten.

Skulle gissa att man får med kronofogden att göra om man slutar betala för den tjänst man skrivit avtal för.

Jag är inte säker på att man skulle driva det så lång. Jag kom bara på att tänka när jag själv missade att betala en räkning på bilförsäkringen av någon anledning och fick en påminnelse där det framgick att man sade upp försäkringen om man inte betalade in. Det borde fungera på samma sätt med en årsförsäkring. Man ska givetvis göra rätt för sig. Bäst av allt är ju om man låter bli att teckna årsförsäkringar på den typen av fordon som används sällan om premierna är höga. Vet inte hur många trådar man sett genom åren där det sker ägarbyten via familj och vänner för att slippa fortsätta betala över vinterhalvåret och dylikt. Tycker det är helt snett att folk håller på så. Går man in i det med öppna ögon då får man gott stå sitt kast. Ska man dock resa bort som antyds i tråden över sommaren. Då tycker jag att det ska finnas sätt att frysa försäkringen alternativt att bolaget släpper kunden. Personligen tror jag att det går att krångla sig ur en årsförsäkring utan att ett ägarbyte måste ske. Det är lite den problematiken jag ville påpeka.

På en av och påställningsbar försäkring är det inga problem att byta försäkringen innan årsförfallodagen. Bara att ställa av och kontakta det nya bolaget. Det är inget som bolagen själva knystar med då de raggar kunder mellan varandra genom att förslå just det själva.

Det är inte så att vi pratar om hyran till bostaden nu där man riskerar att bli vräkt.

Antingen gör du som jag skrev eller så står du ditt kast och betalar. Det är pga ägarbytesfusk som man bara kan köpa T.ex aprilias märkesförsäkring via handlare, så kryphålsjagande snåljåpar som du har totalförstört begagnatmarknaden för en hel hög hojar. Som exempel kostar min hoj omkring 70-80 hos handlare men 55-70 hos privatperson. Märkesförsäkring kostar 8 men billigaste "vanliga" försäkringen kostar 15. Så för att du och många andra inte vill stå ert kast utan fula er för att spara en tusenlapp eller 2 så får vi andra välja om vi ska bli rövknullade med en jävla lastbilsdildo av försäkringsbolaget eller av hojhandlaren. Tack för den! :machinegun

Jag tecknade ju dock när jag köpte hojen en försäkring som inte var avställningsbar, och istället lite billigare helårskostnad eftersom jag i princip kör året runt ändå (förutom på sommaren uppenbarligen :dummer ). Det skulle ju falla lite på sin egen orimlighet att jag då skulle få ställa av den trots att jag valde försäkringsalternativet utan den möjligheten.

Du har alltid rätten att ställa av ditt fordon, det har inte försäkringsbolaget med att göra öht. Du har däremot ett avtal med försäkringsbolaget som ger dig samma premie oavsett.

Jag kom en gång ur en sån försäkring med lent snack om att hojen var ute för försäljning och att jag inte använde den, därav avställd. Istället försäkrade jag min nyinköpta bil hos försäkringsbolaget. Jag var helkund med hem, båt, två bilar och personförsäkringar och använde det som påtryckningsmedel. Dom strök den direkt utan snack.

Kolla om det går att växla över till avställningsbar försäkring eller tala om att du är nöjd med försäkringen men kommer att vara borta över högsäsong och vill göra ett uppehåll men sen återuppta samma försäkring igen. Det vanligaste är ju att man försöker komma ur försäkringen på höst/vinter och inte sommaren. Är dom normalt funtade så kanske det funkar.

Du har alltid rätten att ställa av ditt fordon, det har inte försäkringsbolaget med att göra öht. Du har däremot ett avtal med försäkringsbolaget som ger dig samma premie oavsett.

Jag kom en gång ur en sån försäkring med lent snack om att hojen var ute för försäljning och att jag inte använde den, därav avställd. Istället försäkrade jag min nyinköpta bil hos försäkringsbolaget. Jag var helkund med hem, båt, två bilar och personförsäkringar och använde det som påtryckningsmedel. Dom strök den direkt utan snack.

Kolla om det går att växla över till avställningsbar försäkring eller tala om att du är nöjd med försäkringen men kommer att vara borta över högsäsong och vill göra ett uppehåll men sen återuppta samma försäkring igen. Det vanligaste är ju att man försöker komma ur försäkringen på höst/vinter och inte sommaren. Är dom normalt funtade så kanske det funkar.

Ska faktiskt ringa och höra ifall det går att lösa på något vis! Om jag säger att jag annars är tvungen att sälja hojen och då tappar de mig som kund helt och hållet, så kanske de är mer sugna på att låta mig ställa av den ett par månader.

Ursäkta om jag hoggar tråden med en sidofråga. Jag letar själv Aprilia just nu och har inte tänkt på detta. Erbjuder alla handlare den här typen av försäkring eller är det bara utvalda speciella Aprilia-återförsäljare? Vet du/nån det? Känns ju klart attraktivt i såna fall att gå via firma.

Alla handlare som har avtal med svedea ska kunna lösa det, enklast är att ringa o fråga.

Antingen gör du som jag skrev eller så står du ditt kast och betalar. Det är pga ägarbytesfusk som man bara kan köpa T.ex aprilias märkesförsäkring via handlare, så kryphålsjagande snåljåpar som du har totalförstört begagnatmarknaden för en hel hög hojar. Som exempel kostar min hoj omkring 70-80 hos handlare men 55-70 hos privatperson. Märkesförsäkring kostar 8 men billigaste "vanliga" försäkringen kostar 15. Så för att du och många andra inte vill stå ert kast utan fula er för att spara en tusenlapp eller 2 så får vi andra välja om vi ska bli rövknullade med en jävla lastbilsdildo av försäkringsbolaget eller av hojhandlaren. Tack för den! :machinegun

Jag ser det inte som fusk.
Det finns helt enkelt inget annat sätt, tyvärr.

Jag ser det inte som fusk.
Det finns helt enkelt inget annat sätt, tyvärr.

Ingår du ett avtal om en helårsförsäkring så betalar du för helårsförsäkring? Har du inte råd att ha hoj? Sälj den o var utan då, hoj är ingen mänsklig rättighet.

Du kan dessutom skaffa avställningsbar försäkring o ställa av hojen när den inte används.

Vill för övrigt förtydliga att detta inte är något personligt, jag är bara jävligt less på att få ta skiten o betala en massa extrapengar för att andra tycker att de är så jävla viktiga o har någon slags rätt att jaga kryphål så att jag ska betala åt dem.

Last edited:
Man är så illa tvungen enligt lag att ha en försäkring.
Vill man inte ha det längre, oavsett orsak så är det upp till kunden om man inte vill betala den mer imo.
Det gäller vilken annan försäkring som helst (?).

Om du tar en livsförsäkring så är det ingen som muppar om att man ska betala den tills man är 65.
Det är en haltande liknelse men enligt din logik tämligen relevant.

Däremot håller jag med dig angående kostnad och mänsklig rättighet att köra hoj.

Skulle det dessutom vara så att trafikförsäkringen skickar brev hem till en ändå för att man klantat till något och det tog tid innan transportstyrelsen fick brevet så är det ju bara att ringa och berätta för dem att deras krav är bullshit och be dem kika när ägarbytet gjordes.

Försöka kan man :-) men sen kommer man inte så mycket längre.
De är benhårda. Världens förmodligen mest hatade myndighet.

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...