Ställ eller inte under kanon varma dgr

Teke

Member
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Blade
Nu när det nästan är olidligt varmt ute ser man ganska så
många som åker bara med vanliga kläder, t.o.m t-tröja
och shorts... vad tycker ni rätt eller fel?
själv åker jag aldrig utan ställ om jag vet att jag ska köra lite fortare
men ska jag bar åka i stan med max 50 blås är det ok.
annars svimmar man av värme slag :squid

till tvätthallen eller badstranden kan jag tänka mig att åka utan helställ av praktiska skäl, men aldrig i shorts + tshirt. Det minsta jag har på mig är jacka + handskar + jeans + hjälm. Varför ska man åka i stan i 50 när det finns finfina vägar utanför stan :confused:

För mig beror de lite på vad jag ska göra.. ska jag åka kortare sträckor till en kompis eller för att bada brukar jag aldrig kasta på mig hela stället.. Möjligen jackan.
Men senaste veckorna så har de blivit shorts och t-shirt till sommarstugan för att bada nästan varje dag :D

Litar Ni så mycket på andra i trafiken ?

Jag litar inte ett dugg på dem, så det blir helställ jämt..

Håller med om att det är olidligt varmt, men men....

Åker alltid med full mundering, dvs hjälm, skinnställ, ryggskydd, stövlar o handskar.

Köra o posera i stan e juh inte nån höjdare, bara jobbigt

Teke skrev:
Nu när det nästan är olidligt varmt ute ser man ganska så
många som åker bara med vanliga kläder, t.o.m t-tröja
och shorts... vad tycker ni rätt eller fel?
själv åker jag aldrig utan ställ om jag vet att jag ska köra lite fortare
men ska jag bar åka i stan med max 50 blås är det ok.
annars svimmar man av värme slag :squid

Jag åker nästan alltid i kortbrallor och bankirsjorta(som roller säger) På bana har jag varm, skön, tjock, svart goretex.

Vad som är rätt? Det finns väl inget rätt? Om det fanns, skulle man ju inte köra överhuvud taget.

Håkan

Jag kom hem från Barcelona för ett par dagar sedan. Där är det väldigt många som kör MC och scooter. Tror inte jag såg en enda som hade skinnställ och alla kör som galningar. Men ändå såg vi inte en enda olycka.

Är det svenskar som kör så jäkla illa eller varför är MC-åkare här hemma livrädda för att åka utan ställ och ingen törs lita på sina medtrafikanter?

Bara en fundering!

Själv åker jag nästan alltid med skinnställ. Ibland blir det bara med jacka.

Jämfört med spanjorer kör svenskar inte speciellt illa, nej. Istället för att titta på gatorna så skulle jag föreslå studiebesök på ett sjukhus, alternativt lite statistikläsande.

DET är inte alltid så kul. Jag åkte och svettades i ett skinnställ i nästan en månad i baskien, pyrenéerna och längs medelhavskusten. Den dagen det kom en fransman i en liten renault och körde rakt ut från en parkering och rakt in i mig var jag ganska nöjd med att vara svettig istället för blodig. Som det var nu tog det bara en dag att skruva ihop hojen och kunna köra hem. Hade jag inte haft ställ.........

Tja, kör jag under en kanon en varm dag så har jag alltid hela stället, men kör jag endast i sta'n o. dyl. så kan det bli att man tar jeans istället för byxor av skinn - man vill ju inte få nå't slag som heter värme ;)

/F.

Kör inte en meter utan att ha fullt ställ.

ALLTID Full mundering.
INGET SNACK. Även om man själv har koll :rolleyes: Så finns det ju en massa andra idioter i trafiken. Jagh höll på bli klämd idag! En gubbe som bara fick för sig att vända från HÖGERFILEN! Tur att tutan satt direkt, annars letar man ju efter den ibland.

Jag kan tänka mig att åka i gortexkläder, men det är så lågnt som jag sträcker mig.

Efter att ha ramlat i trafiken och insett hur dödlig man är och att man faktiskt kan minska riskerna för kroppsskador då man bär alla skydd så kör jag inte en meter utan allting på.
Oavsett om det är varmt såsom idag, men jag står hellre o svettas än glider på asfalt utan skinn/goretex

Det är kvinnligt att svettas. Basta.

Jag vågar knappt köra i trafiken. Att köra utan skydd vore väl rätt dumt tycker jag. Nästan varje gång jag är ute och kör blir det minst en tvärnit framför bilar.... Jag som inte ens brukar köra för fort. :(

Hur många av er som åker utan ställ, handskar osv har någon gång klotat ordentligt?

Kan bara för min egen del säga att hade jag inte haft mitt ställ på mig när jag krashade hade jag inte suttit här just nu och gjort detta inlägg.

Argument som att om jag kör i stan och det inte går fortare än 50 så är det ingen fara håller inte! Testa att trampa upp trampcykeln i 50 och fundera på hur det skulle kännas att kasa omkring på torr asfalt!

Nä använd alltid full mundering är mitt råd!

har hänt att man kört utan men fy vilken mesförare man blir
och då kan man lika gärna skita i å köra.
nä,, full mundering är det som gäller.
sen tycker jag det ser fånigt ut med kortbrallor och en stor
intergralhjälm som skyddar ett korkat huvud.
men men, lagen är ju sån.

Jag fuskade lite i början och körde "ofta" med bara jacka, jeans och jumpadojjor, men efter ett tag (bla det som skrivs på detta forum) fick jag för mig att det nog är bäst att ha extra allt på.

De ggr man nu kör utan känner man sig ruggigt naken och det känns verkligen som om man ska klota... :eek:

..och med proppar och väl ditsatt buf är det så underbart att köra... :rock

När det är så varmt som det vart ett tag, så blir gummit på bakdäcket så hett, så det har vart fullt ställ, ofta riktiga bredställ....

:p

Skämt åsido. Eftersom hojjen inte står där jag bor, har det hänt att jag dragit iväg o hämtat den med bara jacka o hjälm. Nån enstaka kort sväng, annars är det full utrustning som gäller...

//P

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...