SSEMSE körning kontra försäkringssituationen

CorbenDallas skrev:
Det kostar knappast mer än att köpa en sprillans ny hoj så vad gnäller du om?

Gammelfarfar, sluta nu hacka på alla nya inlägg du hittar, innan du vet ordet av sitter du på en parkbänk o matar ankorna med gammalt bröd som du tiggt till dig från Aluma-försäljare! :tungan

Jag sa inte att detta gällde mig. Jag är höginkomsttagare som betalar 38% skatt, så jag har råd med allt! :7peta

Tänkte på alla andra som inte har råd.. alltså i ett bredare perspektiv än du har möjlighet till.

Se så farbror, spara nu dina slantar till ank-bröd. :fyllisar

Swappe skrev:
Gammelfarfar, sluta nu hacka på alla nya inlägg du hittar, innan du vet ordet av sitter du på en parkbänk o matar ankorna med gammalt bröd som du tiggt till dig från Aluma-försäljare! :tungan
Jag hackar bara på dom som inte vet vad dom pratar om... :tungan

Swappe skrev:
Jag sa inte att detta gällde mig. Jag är höginkomsttagare som betalar 38% skatt, så jag har råd med allt! :7peta
Den höginkomsttagare som bara betalar 38% i skatt finns nog inte. :tungan

Swappe skrev:
Tänkte på alla andra som inte har råd.. alltså i ett bredare perspektiv än du har möjlighet till.
Det behöver som sagt inte bli speciellt dyrt. Man behöver inte ha det senaste för att ha skoj. Man kan lätt hamna under 50 papp för en gathoj och racehoj. Det är ganska få här som har hoj under 50 papp ändå så...
Det här vet vi som har koll... :arsele

CorbenDallas skrev:
Den höginkomsttagare som bara betalar 38% i skatt finns nog inte. :tungan

Jasså..skatteplanering, det finns många luckor i systemet. Givetvis är detta något som clearas i deklarationen.

Jag själv 0 taxerar :tungan

Tillbaka till försäkringssituationen (jag tänker inte skaffa licens osv. men vill köra lite bana ändå emellanåt)

Jag har problem att hitta ett försäkringsbolag som tillåter bankörning med SEMSE. IF och Trygg Hansa säger klart NEJ. Folksam är grymt luddiga och säger att det bedöms från fall till fall när något händer. Susab och Bilsport/MC vill inte försäkra sporthojar. Vilka alternativ är kvar? Vilka försäkringsbolag har ni som kör i gatugrupperna med SEMSE?

Det kanske är dags att införa en separat grupp för de som vill köra i gatutempo där trafikförsäkring inte är ett krav?

NinjaRob skrev:
Tillbaka till försäkringssituationen (jag tänker inte skaffa licens osv. men vill köra lite bana ändå emellanåt)

Jag har problem att hitta ett försäkringsbolag som tillåter bankörning med SEMSE. IF och Trygg Hansa säger klart NEJ. Folksam är grymt luddiga och säger att det bedöms från fall till fall när något händer. Susab och Bilsport/MC vill inte försäkra sporthojar. Vilka alternativ är kvar? Vilka försäkringsbolag har ni som kör i gatugrupperna med SEMSE?

Det kanske är dags att införa en separat grupp för de som vill köra i gatutempo där trafikförsäkring inte är ett krav?

Precis pratat med Folksam, de säger att om det INTE är tävling eller träning inför tävling så gäller försäkringen som vanligt! (Dock kostar deras försäkring dubbelt mot min nuvarande så jag e tveksam...)

Skumt, jag pratade precis med en handläggare som verkade ha koll och han sa att de tillämpar trafikskadelagen. Eftersom den är luddig så gör de en bedömning från fall till fall. Han kunde absolut inte garantera att trafikförsäkringen verkligen gällde och ville absolut inte skicka något skriftligt till mig.

Man kan ju lungt säga att har man inte skriftligt på att försäkringen gäller så skall man inte räkna med det. Man får ju olika besked varje gång man ringer.

rookie skrev:
Precis pratat med Folksam, de säger att om det INTE är tävling eller träning inför tävling så gäller försäkringen som vanligt! (Dock kostar deras försäkring dubbelt mot min nuvarande så jag e tveksam...)

Får ni det bara på papper så..

MENNNNNNNNNNNNNNNNNNNN

Köra bana och köra bana är två olika saker...

Kör man bana för att ta tid = ingen vill försäkra
Men köra bana för att köra och där ingen tidtagning äger rum så är det annorlunda..

VA väldigt nog att säga detta när ni pratar med bolagen...

Är det någon som lyckats få det skriftligen från sitt FB att försäkringen gäller?
Annars kan de väl bara säga att det inte gäller, även om man fått muntligt löfte..

Någon som har koll/behövt utnyttja?

Swappe skrev:
Är det någon som lyckats få det skriftligen från sitt FB att försäkringen gäller?
Annars kan de väl bara säga att det inte gäller, även om man fått muntligt löfte..

Någon som har koll/behövt utnyttja?

Enligt lag är muntligt lika bindande.. Spela in samtalet.. få med namnet på personen ni pratar med .. :tummenupp

Jag pratade med folksam och han ville inte säga något. Allt han ville var att maila det som jag citerade i tidigare inlägg. Vad jag förstått det så är det inget bolag som har gjort något tillägg till trafikförsäkringslagen (bortsett från smc-kurser), det är mest det att vissa bolag, typ IF, har gått ut och sagt tvärt nej medans resten är luddiga och vill bedöma från fall till fall.

Den intressanta frågan är vilket bolag som är bäst om man ska köra på SRW med SSEMSE. Finns det någon eller står det mellan de luddiga bolagen, däribland Folksam?

Vilket eller vilka försäkringsbolag tillåter bankörningar på inhägnat tävlingsområde utanför SMCs regi?

När jag under föregående säsong brevväxlade med alla större bolag var det inget bolag som tillät detta. De flesta försäkringsbolag tillät inte ens de bankörningar som SMC arrangerade på inhägnat tävlingsområde. Vad jag läst mig till än så länge verkar det som många försäkringsbolag dessutom skärp sina vilkor inför denna säsong.

När man körde på bankörningar under förra säsongen körde man på egen risk i de flesta fall där man det inte utryckligen sades att försäkringen gällde. Det vill säga bankörningar arrangerade av SMC av ett fåtal bolag.

Ska bli intressant att se hur man från arrangörers sida utanför SMC ska kunna få klartecken av vissa bolag att försäkringen gäller när inte ens försäkringstagarna kan det. Själv har jag förlikat mig med tanken att försäkringen inte gäller. Inte heller gör jag några ansträngningar att utreda saken så länge inte försäkringsbolagen kan enas om tydliga riktlinjer för vilka vilkor som ska gälla för att försäkringen ska i viss mån gälla. Det lär dröja tills dess att det blivit ett rättfall om saken.

att man kör utan trafikförsäkring... vad är det värsta som kan hända? Att köra på RR-bana är för mig samma sak som att köra Motocross... där är inga försäkringar... men ändå är det inget som hindrar en! Vurpar man får man paya, så lätt är det!

Är det bana (lek) så är det! Man får själv kalkylera riskerna och inte köra fortare än vad plånboken tillåter... (dvs. jag kommer köra som en snigen på SEMSE :D) det är helt rimligt när man håller på med sådant att ingen annan ska betala ens skrotade hoj när man gett sig in i leken frivilligt!

Det man kan (och bör) göra är att ha en olycksfallsförsäkring på sig själv!

mina *2 sents* ;)

NinjaRob skrev:
...Jag har problem att hitta ett försäkringsbolag som tillåter bankörning med SEMSE..... Vilka alternativ är kvar? Vilka försäkringsbolag har ni som kör i gatugrupperna med SEMSE?

Börjar bli tröttsamt detta - läs mitt första inlägg!
Länsföräkringar har dubbel självrisk på bana vid ej tävling - alltså t o m vagnskada täcks!!
Separat grupp finns - kör VIT! Vissa där kör i gatutempo :arsele

RacerX skrev:
...att man kör utan trafikförsäkring... vad är det värsta som kan hända? ....det är helt rimligt när man håller på med sådant att ingen annan ska betala ens skrotade hoj när man gett sig in i leken frivilligt!
Det man kan (och bör) göra är att ha en olycksfallsförsäkring på sig själv!
mina *2 sents* ;)
Jag hoppas du skojjar :va
Om du klantar o kör in i mig - min hoj går åt fanders och jag skadar ryggen för livet... tror du jag blir glad eller tycker det är OK att du kör utan trafikförsäkring???? (Om jag klantar, så betalar Länsföräkringar din hoj, din rygg, min rygg o min egen hoj :tummenupp )
Kör i VIT grupp om vidhåller vad du skriver - INTE i "min" grupp :fatta!

Harmon Rabb skrev:
Vilket eller vilka försäkringsbolag tillåter bankörningar på inhägnat tävlingsområde utanför SMCs regi?
1. Länsförsäkringar Skåne, utom vid träning inför tävling. Vagnskada dock med dubbel självrisk.

Robz skrev:
Börjar bli tröttsamt detta - läs mitt första inlägg!
Länsföräkringar har dubbel självrisk på bana vid ej tävling - alltså t o m vagnskada täcks!!
Separat grupp finns - kör VIT! Vissa där kör i gatutempo :arsele

Om du klantar o kör in i mig - min hoj går åt fanders och jag skadar ryggen för livet... tror du jag blir glad eller tycker det är OK att du kör utan trafikförsäkring???? (Om jag klantar, så betalar Länsföräkringar din hoj, din rygg, min rygg o min egen hoj :tummenupp )

EDIT:
Saxat från Vilkoren på:
http://www3.lansforsakringar.se
"
Fordonsklass 11, 13 och 14
5) Om skada inträffar under körning på inhägnad motorbana/tävlingsbana,
gäller dubbel vagnskadesjälvrisk.
"

Dessutom är de BILLIGA om man har haft kort länge :Bugar !!!

EDIT2: Faen - fel knappdj-l... nåja

Robz skrev:
Dessutom är de BILLIGA om man har haft kort länge :Bugar !!!
Skitbiliga! Och bra att ha att göra med när man behöver använda försäkringen.

Robz skrev:

jag syftade på att om jag klantar mig själv, och vurpar min hoj sönder och samman på bana (där det faktiskt är lek)så ska inte ngn annan behöva betala för det... (via sina f-premier)

Inom all annan motorsport får du faktiskt stå för dina egna kostnader själv... men självklart så pröjsar man om man gör ngt dumt, som åsamkar ngn annan materiell förlust... och kör man på bana, så är det faktiskt motorsport som man utövar, enligt min mening. Om jag skulle tagit en lv reggad XR600 o kört ut på en crossbana med (vilket går alldeles utmärkt) så ägnar jag ju mig ändå åt motocross, inte landsvägskörning...
Sen kan man ju även själv till viss del välja vilken riskexponering man vill acceptera genom val av grupp, gasläge etc. Om jag kommer se ngn "vildbase" på banan kommer jag inte köra ut, elt byta grupp...

I vilket fall tycker jag att man bör ha en olycksfallsförsäkring innan man ger sig in i någon potensiellt farlig sport.

ps. jag har LF som f-bolag... dvs trafiken gäller... ;)

Last edited:
RacerX skrev:
...ps. jag har LF som f-bolag... dvs trafiken gäller... ;)
Bra :tummenupp
Resten du skrev... detta är INTE "motorsportutövning" för alla.
De som kör VIT kan jämställas med din Crossrunda. I övriga klasser har alla försäkring. Jag t ex skulle ALDRIG köra min nuvarande hoj om inte alla var försäkrade. Då hade även jag skaffat billig racehoj, licens (som ger försäkring mot kroppsskada) o kört i VIT grp.

Jag hackar inte på dig utan vill härigenom göra alla som anmäler sig uppmärksamma på deras SKYLDIGHET gentemot andra - som kör bana o blir bättre förare tack vare just försäkringarnas giltighet :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT