SSEMSE körning kontra försäkringssituationen

Om man saxar lite mer från LF så ser man

211 Trafikförsäkringen gäller enligt reglerna i trafikskadelagen för person- och
sakskada, som är en följd av trafik med fordonet.

Vilket är samma lag som alla andra bolag följer men alla tolkar den olika hårt. Men för att de säger att de tycker det är på ett sätt behöver de inte få rätt i eventuell tvist. Men de flesta orkar inte gå så långt.
Jag misstänker att inte ens LF garanterar att trafikförsäkringen gäller. Att deras vagnskadeförsäkring gäller är en helt annan sak, den betalar inte den stackarn man ev kör på.

För övrigt så tror jag SSEMSE har en olycksfallsförsäkring om jag inte minns fel men det skadar inte att ha en egen som täcker "farliga" sporter.

Min slutsats jag dragit av de jag pratat med är att alla följer samma lag med endast tillägg för smc-kurser men vissa bolag(folksam och LF) är lite snällare i tolkningen.

Det enda som kan garantera något är att ha det skriftligt men det verkar inte vara möjligt att få, eller?

Helt rätt, detta är någonting som alla måste förstå!! Omfattningen för trafikförsäkringen styrs inte av försäkringsbolagen utan är lagstadgad! Tyvärr så är lagformuleringen inte 100% klar och det försöker vissa försäkringsbolag att utnyttja till sin fördel genom en egen strikt tolkning.

Detta kommer att lösas av att lagen skrivs om, en förundersökning är igång och bevakas på ett lysande sätt av Kurvmakaren. Tyvärr kommer det nog inte ske under den här säsongen utan till nästa år.

Fram tills dess är vi tyvärr utelämnade till försäkringsbolagens tolkningar och så får tvister lösas i rätten. Det är tyvärr inte hållbart att tvinga alla SEMSE medlemmar att byta till länsförsäkringar bara för att deras tolkning är snällast. För vissa av oss är det ohållbart av ekonomiska orsaker.

HiXz skrev:
211 Trafikförsäkringen gäller enligt reglerna i trafikskadelagen för person- och
sakskada, som är en följd av trafik med fordonet.

Vilket är samma lag som alla andra bolag följer men alla tolkar den olika hårt. Men för att de säger att de tycker det är på ett sätt behöver de inte få rätt i eventuell tvist. Men de flesta orkar inte gå så långt.
Jag misstänker att inte ens LF garanterar att trafikförsäkringen gäller. Att deras vagnskadeförsäkring gäller är en helt annan sak, den betalar inte den stackarn man ev kör på.

Det enda som kan garantera något är att ha det skriftligt men det verkar inte vara möjligt att få, eller?

Uppdatering: IF säger blankt NEJ, trafikförsäkring gäller INTE på bana förutom SMC körningar. Byta till länsförsäkringar ger 37000:- i HÖJNING av premien. Så nåt SSEMSE körande blir det mao inte för mig iår... :huvet

rookie skrev:
Uppdatering: IF säger blankt NEJ, trafikförsäkring gäller INTE på bana förutom SMC körningar. Byta till länsförsäkringar ger 37000:- i HÖJNING av premien. Så nåt SSEMSE körande blir det mao inte för mig iår... :huvet
Nåja - VIT grupp eller Folksam kanske?

HiXz skrev:
nja, sist i tråden skänkes lite hopp åt dem som har folksam...
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1286617&postcount=17
mycket mer än så kan man nog inte hoppas på i denna märkliga försäkringsvärld...

Se nu inte det som neggigt för jag VILL gärna köra bana och väldigt gärna med SSEMSE. Men samtliga svar är ändå luddiga enligt mig...och sålänge de inte vill skicka hem det på papper spelar det ingen roll vad de säger. Dessutom...det brukar formuleras "gäller ej tävling eller träning inför tävling"...nu står det bara "...träning"...vad e det man gör på en bankörning om inte tränar? På att bli en bättre förare? På att bli snabbare? På...bla bla bla...men det kan ju fortfarande kallas för träning!

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden