Fundring om Folksam försäkring???

tate skrev:
Funkar det att åka bana med Folksam?

Någon som har erfarenheter av Folksam?

Jag fick ett skrivet brev från Folksam som talar om att hel försäkringen gäller så länge det inte är tävling/tidtagning....

//Nobody

Jag har trafikförsäkring hos Folksam och har också fått skriftligt på att försäkringen gäller vid bankörning så länge det inte är någon typ av tävling eller träning.

Ringde för att kolla lite.....

Fick ett konstigt svar: Bankörning gäller vagnskada, trafik skulle ses som om den inte gällde men skiljde sig från fall till fall.....

Är inte detta lite konstigt????
Är ni med Folksam som fsbbolag helt säkra på att ni åker fulltecknat vid bankörning.

Jag har helförsäkring/helår på folksam .. men jag fick till svar ang bankörning att man bara fick köra då Smc var inblandade.. Stämmer detta? :confused:

Jag vill köra bana på riktigt!!!! :banana

Jag begärde offert från Folksam eftersom Trygg-Hansa som bekant vägrar all form av bankörning. Där frågade jag om trafikförsäkringen gällde på bana, detta (lite förkortat) fick jag till svar:

"Priset på din:
Trafikförsäkring blir 6994 kronor per år.
Halvförsäkring blir 13219 kronor per år.

Bankörning tillåts endast om det är arrangerat av SMC och att man är medlem
där.

Vi ser fram emot att få dig som Mcförsäkringskund!"

:huvet

sandstream skrev:
Jag har trafikförsäkring hos Folksam och har också fått skriftligt på att försäkringen gäller vid bankörning så länge det inte är någon typ av tävling eller träning.

Precis samma svar fick jag!
De andra f.bolagen försäkrar absolut inte bankörning.... när jag ringde runt o frågade iaf :tungan

Så man får inte åka på trafikövningarna med Folksam alltså.
blir o byta bolag imorgon isåfall

Har postat det i en annan tråd men här kommer det igen... det som folksam har lärt ut till sina försäkringssäljare är följande...

"Inför vårens många förfrågningar angående bil- och motorcykelförsäkringens giltighet i samband med olika typer av bankörningar vill vi informera om följande.
Bankörning används ofta som ett samlingsnamn för lite olika företeelser, t ex avrostningskurser eller liknande där bil- och motorcykelklubbar hyr in sig på inhägnade banområden (tävlingsområden). Medlemmarna erbjuds att få köra sina fordon under mer eller mindre kontrollerade former. Banorna är ofta också öppna för enskilda bilförare.

Egendomsskyddet
Folksams försäkring för personbil och motorcykel ersätter normalt egendomsskador som uppstår vid dessa tillfällen. Det är bara vid tävling eller träning för tävling som egendomsskyddet inte gäller. Självklart gäller även i dessa fall grundkraven om att föraren ska ha körkort och vara nykter.

Trafikförsäkringen
När det gäller trafikskador är bedömningen inte lika enkel eftersom vi strikt hänvisar till trafikskadelagen, TSL, i villkoren. TSL 1 § anger att lagen, därmed också trafikförsäkringen, inte tillämpas vid tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde. Vi ska därför normalt inte bekräfta att trafikförsäkringen gäller utan vi måste göra en bedömning från fall till fall. Ett felaktigt åtagande kan kosta Folksam många miljoner vid en olycka med svåra personskador.

Undantag från ovanstående
Undantaget från ovanstående regler är de kurser som arrangeras av SMC ? Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation. Då gäller Folksams försäkring både vid egendoms- och trafikskador."

Med vänlig hälsning, Ulf Melin
Folksam Servicecenter Kramfors
0612-85056, 85000

Det som folksam inte vill är att lova nåt, istället är de luddiga och går med på att försäkringen gäller om det inte är så farligt...

Länsförsäkringar anses som de som är snällast när det gäller bankörning men om man läser deras villkor så är det inte helt klart där heller:

211 Trafikförsäkringen gäller enligt reglerna i trafikskadelagen för person- och
sakskada, som är en följd av trafik med fordonet.

Vilket är samma lag som alla andra bolag följer men alla tolkar den olika hårt. Men för att de säger att de tycker det är på ett sätt behöver de inte få rätt i eventuell tvist. Men de flesta orkar inte gå så långt.
Jag misstänker att inte ens LF garanterar att trafikförsäkringen gäller. Att deras vagnskadeförsäkring gäller är en helt annan sak, den betalar inte den stackarn man ev kör på.

För övrigt så tror jag SSEMSE har en olycksfallsförsäkring om jag inte minns fel men det skadar inte att ha en egen som täcker "farliga" sporter.

Min slutsats jag dragit av de jag pratat med är att alla följer samma lag med endast tillägg för smc-kurser men vissa bolag(folksam och LF) är lite snällare i tolkningen.

Det enda som kan garantera något är att ha det skriftligt men det verkar inte vara möjligt att få, eller?

sandstream skrev:
´

Kan du inte scanna o lägga ut? Eller (åtminstone) maila mig ? PM:a för epost-adress...

Talade med Folksam förra veckan och försäljaren läste upp samma som i inlägget ovan. Vid fråga kunde dock inte försäljaren svara på vad som gällde utan jag blev kopplad till deras skadereglerare inom trafikområdet. Hon sade att Folksam GÄLLER vid bankörning (förutom träning/tävling)både avseende vagnskada och trafik. Hon sade vidare, vid direkt fråga från mig, att försäkringen gäller även om det inte är SMC som anordnar kursen/körningen (sporthojskörningen på GR bl.a.). Körningen skulle dock vara organiserad på liknande sätt som en SMC-körning dvs olika grupper beroende hur snabb man är samt med instruktörer.

I sann konspiratorisk anda misstänker jag dock att Folksam kan komma att dra öronen åt sig om alltför många av oss kraschar på bankörningar i år. Detta skulle kunna vara en anledning till den något luddiga förklaringen/skrivningen från dem. Å andra sidan har Folksam och SMC ett samarbete (medlemsskap i SMC ger 10 % rabatt på försäkringen :yoparty ) rörande trafiksäkerheten och i detta ingår vissa bankörningar.

Kör själv med Folksam i år. Inte billigast men det bästa alternativet om man vill åka bana.

Man blir ju helt snurrig angående detta. Jag vill ha klart när jag ger mig ut på bana att min försäkring gäller (Folksam).....

Det skulle väll inte vara någon omöjlighet att få ut något slags skrivet bevis om man pratar med rätt person. :huvet

Jag som nästan har funderat på att byta bolag för att kunna köra bana. Verkar ju inte som något bolag vågar lova speciellt mycket. Hur kommer ni att lösa detta med bankörning, ni som inte har ett skrivet papper på att försäkringen gäller på bana?

På kommande bankörningar skulle jag gärna se en lite lugnare "licensgrupp", där man kör enligt RR-reglemente och alla betalar för sina skador (som jag har förstått det). I kombination med en olycksfallsförsäkring borde ju det funka ganska bra.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!