SSEMSE körning kontra försäkringssituationen

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
På SSEMSE sidan står det att det KRÄVS en giltig trafikförsäkring för bankörning...ganska många bolag tillåter inte detta. Har tidigare pratat med Kurvis om detta och då fått besked att det var ok ändå...vill veta hur det ligegr till numera för jag är intresserad att köra om jag får... :va

rookie skrev:
På SSEMSE sidan står det att det KRÄVS en giltig trafikförsäkring för bankörning...ganska många bolag tillåter inte detta. Har tidigare pratat med Kurvis om detta och då fått besked att det var ok ändå...vill veta hur det ligegr till numera för jag är intresserad att köra om jag får... :va

Om du är det minsta osäker så rekommenderar jag dig att byta till ett bolag som godkänner detta.
Enklare än så kan du nog inte göra det.

Jag lade in detta på annan plats, men här platsar det bäst:

Robz skrev:
Detta är VIKTIGT!
Ring era bolag om ni är osäkra!!
Gäller inte Trafik o det blir en serieolycka får INGEN ut stålar = klubbank :fatta! :fatta!
Samma gäller om en icke reggad licens-hoj kör bland försäkrade...
I vissa bolag gäller helförsäkringen endast med SMC som arrangör, vissa bolag aldrig.
Länsförsäkringar gäller på våra körningar, men med dubbel självrisk.

EDIT: Eller kör i VIT grupp där försäkring alltså inte krävs. Kurvis - vad händer med personskador här? Har klubben en försäkring? Hemförsäkring?

Last edited:
rookie skrev:
Ok...då e det nog dessvärre kört... :död (Har IF´s Hondaförsäkring)
Som sagt - ring o fråga om Trafiken gäller - skulle tro att den gör det så länge det EJ ÄR TÄVLING.
Ring o kolla - du får säkert ingen höjd premie pga en fråga :tummenupp

Robz skrev:
Som sagt - ring o fråga om Trafiken gäller - skulle tro att den gör det så länge det EJ ÄR TÄVLING.
Ring o kolla - du får säkert ingen höjd premie pga en fråga :tummenupp

Ser mörkt ut...TYVÄRR...

"
4.1 Allmänna begränsningar
Försäkringen gäller inte för skada på försäkrat fordon eller tillbehör som uppkommer
1 när föraren gör sig skyldig till rattfylleri
2 när föraren inte har det körkort eller den ålder som krävs
3 när fordonet används trots att körförbud meddelats
4 under tävling eller träning för tävling, eller vid körning på inhägnad bana
"

rookie skrev:
Ser mörkt ut...TYVÄRR...

"
4.1 Allmänna begränsningar
Försäkringen gäller inte för skada på försäkrat fordon eller tillbehör som uppkommer
1 när föraren gör sig skyldig till rattfylleri
2 när föraren inte har det körkort eller den ålder som krävs
3 när fordonet används trots att körförbud meddelats
4 under tävling eller träning för tävling, eller vid körning på inhägnad bana
"

Kostar inget att fråga - eller hur! Trots ovan skrift gäller försäkringarna för SMC, så frågan är ju fri för körning med SSEMSE. Seså - ring nu *putta*

Milome skrev:
Kostar inget att fråga - eller hur! Trots ovan skrift gäller försäkringarna för SMC, så frågan är ju fri för körning med SSEMSE. Seså - ring nu *putta*

Är redan i telefon med IF JUH!!! TJÖÖÖTA!!! :D

Edit: Killen som satt där nu ansåg att trafikdelen ALLTID gäller! Dock bad han mig ringa imorrn då de ordinarie skadereglerarna arbetade! Visst hopp igen då... :)

Last edited:
rookie skrev:
...gäller inte för skada på försäkrat fordon eller tillbehör...

Jamän - detta innebär "bara" att din egen VAGNSKADA (helförsäkring) sätts ur spel.
Ditt Trafikskademoment kan mycket väl fortfarande gälla - betalar alla personskador samt andra fordons skador... RING NU! :7peta :tummenupp

Robz skrev:
Jamän - detta innebär "bara" att din egen VAGNSKADA (helförsäkring) sätts ur spel.
Ditt Trafikskademoment kan mycket väl fortfarande gälla - betalar alla personskador samt andra fordons skador... RING NU! :7peta :tummenupp

Se föregående svar (efter edit)...dock vet jag skillnad mellan trafikdelen och vagnskadan!!! Mera info kommer imorrn...i storyn om rookies vara eller icke vara på banan... :D

rookie skrev:
Är redan i telefon med IF JUH!!! TJÖÖÖTA!!! :D

Edit: Killen som satt där nu ansåg att trafikdelen ALLTID gäller! Dock bad han mig ringa imorrn då de ordinarie skadereglerarna arbetade! Visst hopp igen då... :)
Japp det sa jag ju :tummenupp

Har också If ju, fast Triumph då då :tungan
Kanske finns hopp då om att man kan plocka ut S3:an på Sturup och köra sommarens långsammaste varv :hihi

Detta fick jag från Folksam som väl klassas som ett av bolag där trafikförsäkringen "kanske"-gäller

"Inför vårens många förfrågningar angående bil- och motorcykelförsäkringens giltighet i samband med olika typer av bankörningar vill vi informera om följande.
Bankörning används ofta som ett samlingsnamn för lite olika företeelser, t ex avrostningskurser eller liknande där bil- och motorcykelklubbar hyr in sig på inhägnade banområden (tävlingsområden). Medlemmarna erbjuds att få köra sina fordon under mer eller mindre kontrollerade former. Banorna är ofta också öppna för enskilda bilförare.

Egendomsskyddet
Folksams försäkring för personbil och motorcykel ersätter normalt egendomsskador som uppstår vid dessa tillfällen. Det är bara vid tävling eller träning för tävling som egendomsskyddet inte gäller. Självklart gäller även i dessa fall grundkraven om att föraren ska ha körkort och vara nykter.

Trafikförsäkringen
När det gäller trafikskador är bedömningen inte lika enkel eftersom vi strikt hänvisar till trafikskadelagen, TSL, i villkoren. TSL 1 § anger att lagen, därmed också trafikförsäkringen, inte tillämpas vid tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde. Vi ska därför normalt inte bekräfta att trafikförsäkringen gäller utan vi måste göra en bedömning från fall till fall. Ett felaktigt åtagande kan kosta Folksam många miljoner vid en olycka med svåra personskador.

Undantag från ovanstående
Undantaget från ovanstående regler är de kurser som arrangeras av SMC ? Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation. Då gäller Folksams försäkring både vid egendoms- och trafikskador."

rookie skrev:
Mmm...får hoppas att de som jobbar imorrn har samma syn på det bara... :)

Fick precis svar från If och trafiken gäller INTE om det inte är en av SMC anordnad avrostningskurs :huvet :4skrika :(
I denna korta mening förstör dom chanserna till att kunna köra lite på SRW iår.
"Tyvärr gäller inte trafikförsäkringen heller vid körning på bana, dock gäller såväl kaskon som trafiken om det är avrostningskurs på bana arrangerad av SMC"

Kanske är annorlunda med Hondaförsäkringen men If verkar svåra.
F*N också :6surkart :tummenner

För er som gillar att köra bana MEN inet vill krångla med försäkringar...
Det finns bara en jätte enlkel väg...

Stämmer följande in på dig:
1: Älskar att köra snabbt
2: Gillar att testa var gränsen går
3: Har en jätte fin mc som jag inte vill trilla med
4: Skulle jag trilla så skulle det nog kosta mellan 4000-10000 bara i sjävrisk..

Stämde detta in på dig..
Har jag bara ett råd.
Köp en banhoj och ta licens....
Lägger du banhojen så reser du den upp igen och lagar det som gick sönder..
Du kan köra snabbare för du har inte några spärrar (oj fin hoj tänk om )..

kraschar du.. in med den i släpet och kör hem ... ta ut din gathoj och ta en stillsam tur i de blå..

AleX skrev:

4: Skulle jag trilla så skulle det nog kosta mellan 4000-10000 bara i sjävrisk..

Stämde detta in på dig..
Har jag bara ett råd.

kraschar du.. in med den i släpet och kör hem ... ta ut din gathoj och ta en stillsam tur i de blå..

Och allt detta till priset av.. :4skrika :4skrika :huvet
Jag vill köra bana och gata, så jag hoppas att jag inte lägger cykeln på SRW istället. :)
Skulle jag göra det biter jag i det sura äpplet och säger att jag backade på hojen med tjänstebilen i 150km/h... :rolleyes:

AleX skrev:

Stämde detta in på dig..
Har jag bara ett råd.

Det blir ju en lista med andra saker oxå..
1) Banhoj
2) Fixa bil
3) Fixa släp
4) Fixa garageplats för bil mitt i malmö

osv osv osv...men visst, är det bankörning man vill lägga större delen av hojtiden på så absolut! Om inte så blir det väl att harva SMC-körningar till dubbla priset bara...

Swappe skrev:
Och allt detta till priset av.. :4skrika :4skrika :huvet
Jag vill köra bana och gata, så jag hoppas att jag inte lägger cykeln på SRW istället. :)
Skulle jag göra det biter jag i det sura äpplet och säger att jag backade på hojen med tjänstebilen i 150km/h... :rolleyes:

Det kostar knappast mer än att köpa en sprillans ny hoj så vad gnäller du om?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT