SS600 Monza

Teddy skrev:
,Svemo dödat vår snabbaste nationella RR-klass, hack, Svemo dödat vår snabbaste nationella RR-klass, hack, Svemo dödat vår snabbaste nationella RR-klass, hack,...

Det är inte konstigt att pick up'en hoppar med tanke på hur repig den skivan är. Alla som har den skivan borde slänga den i soptunnan. Om man spelar den baklänges låter det; Det var förarna själva som dödade klassen, hack, det var förarna själva som dödade klassen, hack, det var förarna själva som dödade klassen, hack,...

:lol :lol :lol :lol

Teddy skrev:
,Svemo dödat vår snabbaste nationella RR-klass, hack, Svemo dödat vår snabbaste nationella RR-klass, hack, Svemo dödat vår snabbaste nationella RR-klass, hack,...

Det är inte konstigt att pick up'en hoppar med tanke på hur repig den skivan är. Alla som har den skivan borde slänga den i soptunnan. Om man spelar den baklänges låter det; Det var förarna själva som dödade klassen, hack, det var förarna själva som dödade klassen, hack, det var förarna själva som dödade klassen, hack,...
:hihi

Men ärligt, vem tror att det blir lika mycket drag/professionalitet/publicitet kring Stocksport (heter det så?) 600 som det var kring Veidec/SS600?

valmers skrev:

Men ärligt, vem tror att det blir lika mycket drag/professionalitet/publicitet kring Stocksport (heter det så?) 600 som det var kring Veidec/SS600?
Svara på min fråga först? Den är minst lika relevant.

Goodstuff skrev:
Visst var det den snabbaste klassen men frågan är om de snabbaste förarna varit kvar om det fortsatt som förut. Skulle Folkesson, Cralle, Lindström och Jansson kört kvar i Sverige även om det inte blivit STK600?
Jansson sannolikt, Cralle kanske, Folkesson och Lindström nej. Men kommer STK 600 attrahera exempelvis Kai-Börre att göra inhopp? Jag har svårt att tro det.

valmers skrev:
Jansson sannolikt, Cralle kanske, Folkesson och Lindström nej. Men kommer STK 600 attrahera exempelvis Kai-Börre att göra inhopp? Jag har svårt att tro det.
Antagligen inte men inte omöjligt.
Med tanke på kostnaderna som var/är förknippade med SS-klassen så är ett Superstock reglemente att föredra tycker jag. Ett Superstock reglemente behöver ju inte betyda ett sämre resultat i långa loppet - dvs fler förare på EM/VM nivå.
Tycker dock att fler ska göra som Petter Solli och Henry Taipale och köra i Superstock 1000/600 EM istället för i Sverige.

valmers skrev:
OK, har nog hört det. Teflonminne.

Man behöver inget teflonminne för att bli bortkollrad av klassernas namn. Namn som 600STD, Stocksport, STK600, Superstock 600 används på likartade reglemente. Inte blir det enklare av att STCC förkortar namnet på den nya serien till SS600 i programmen...

valmers skrev:

Det kommer att bli mycket mer drag, eftersom klassen kommer att bli så otroligt mycket jämnare och folk i allmänhet kommer att tycka att den är vrålmycket roligare att titta på. Inte fan ser de skillnad på de där sista km/h eller bromsmetrarna.

Macho Woman skrev:
Det kommer att bli mycket mer drag, eftersom klassen kommer att bli så otroligt mycket jämnare och folk i allmänhet kommer att tycka att den är vrålmycket roligare att titta på. Inte fan ser de skillnad på de där sista km/h eller bromsmetrarna.
Önsketänkande.

Macho Woman skrev:

Jag tror att du har fel, men inte utan anledningen att att det går långsammare.
Jag tror att det kommer bli mindre uppmärksamhet på klassen för att det kommer vara mindre "hyss" i den. Amber på startplattan är en av de få saker mina ointresserade arbetskamrater minns.
Så om det bli mindre PR-jippon så kommer nog publiciteten minska. Och det var mest de erfarna förarna (några har hoppat av nu, av olika orsaker) som ordnade de flesta sånna krejjor.
Men det gör inget för mig, bra racing med några man "känner till" räcker gott för mig. Vad "Pöbel-svensson" vet om RR skiter jag i.

Teddy skrev:

Å, mitt favoritämne :)

"Det var förarna själva som dödade klassen" :rofl

För att återgå till trådens ämne så var Nanneli en friskfläkt som fick Ten Kate-pojkarna att gasa lite extra.
Hoppas han är med och kör nästa tävling också :tummenupp

Man kan ju hoppas på att mc-klassen i STCC blir kul racing. Men går man in på STCCs första-sida hittar man inte ett enda ord om att det körs med mc i serien i år. Lite illavarslande skulle det kunna vara...fast jag vet inte hur det har sett ut andra år.

Det är bara att hoppas att klassen blir så bra som alla hoppas och att det lyfter fram road racingen. Det är väl så de ansvariga resonerat när de bestämde sig för att gå vägen med 600-racing, trots ett stort intresse från förare och handlare att köra 1000.

Victor skrev:
Jag tror att du har fel, men inte utan anledningen att att det går långsammare.
Jag tror att det kommer bli mindre uppmärksamhet på klassen för att det kommer vara mindre "hyss" i den. Amber på startplattan är en av de få saker mina ointresserade arbetskamrater minns.
Så om det bli mindre PR-jippon så kommer nog publiciteten minska. Och det var mest de erfarna förarna (några har hoppat av nu, av olika orsaker) som ordnade de flesta sånna krejjor.
Men det gör inget för mig, bra racing med några man "känner till" räcker gott för mig. Vad "Pöbel-svensson" vet om RR skiter jag i.
Pudelns kärna. Varför är det så mycket jippon kring MotoGP, WSBK, Formel 1, DTM et cetera? Enkelt, publicitet. Detta hatar RR-maffian, men man biter sig i svansen.

valmers skrev:
Pudelns kärna. Varför är det så mycket jippon kring MotoGP, WSBK, Formel 1, DTM et cetera? Enkelt, publicitet. Detta hatar RR-maffian, men man biter sig i svansen.

Hatar? Rätt ord är nog tyvärr att kunskap, pengar och tid saknas i alltför stor utsträckning. Alla vet att tv och publicitet är det som ger uppmärksamhet, ingen som hatar det, bara få som kan ta det hela vägen.
Allt det här går givetvis att köpa, det finns proffesionella event/reklam/tv-bolag.
Dessa tjänsterna kostar dock rejält med pengar som måste komma någonstans ifrån.

edit: Detta inlägg utgår givetvis från att Valmers menar att rr-maffian är svemo's rr-sektion.

oFFkeFF skrev:
Hatar? Rätt ord är nog tyvärr att kunskap, pengar och tid saknas i alltför stor utsträckning. Alla vet att tv och publicitet är det som ger uppmärksamhet, ingen som hatar det, bara få som kan ta det hela vägen.
Allt det här går givetvis att köpa, det finns proffesionella event/reklam/tv-bolag.
Dessa tjänsterna kostar dock rejält med pengar som måste komma någonstans ifrån.

edit: Detta inlägg utgår givetvis från att Valmers menar att rr-maffian är svemo's rr-sektion.
Nej, jag menar inbitna RR-fans som tycker att den breda allmänheten, och TV, borde nöja sig med att man bjuds på tät RR, att kringarrangemang och jippon bara är skit. Tät RR förresten, hur ofta är det inte kortegekörning?

valmers skrev:
RR-maffian?
Man kan ju vända på det och ta Kotte Granqvist som exempel. Bättre på PR än på att köra, om han även var bra på det, och vad gav det RR mer än skriverier om Robert Gustafsson?
Missförstå mig rätt nu. Visst skulle det behövas mer och bättre PR men jag vet inte om det är det allenagörande. Har man X antal kronor på en säsong så tror jag vinsterna är störst i långa loppet att köra internationellt så mycket som möjligt istället för att hyra in Gladiatorer på griden.

Last edited:
valmers skrev:
Nej, jag menar inbitna RR-fans som tycker att den breda allmänheten, och TV, borde nöja sig med att man bjuds på tät RR, att kringarrangemang och jippon bara är skit.
Då blir det lite klubben för inbördes beundran och det är ju okej om man själv är med i klubben.

Jag minns en SM-, eller om det var EM-tävling, som jag besökte på 80-talet där pausundehållningen var 2 st JA37 Viggen (kanske Lindéns polare :D ).
Den typen av "jippon" kan garanterat locka mer folk som i vanliga fall inte är intresserade av RR.

Goodstuff skrev:
Har man X antal kronor på en säsong så tror jag vinsterna är störst i långa loppet att köra internationellt så mycket som möjligt istället för att hyra in Gladiatorer på griden.
Med tanke på det låga mediaintresset för RR i Sverige så hjälper väl knappast en styrning i utlandet RR i Sverige :va

Nu ska vi inte jämföra oss med jänkarna men de är experter på att skapa egna serier/mästerskap inom olika sporter och få Joe Sixpack att tro att detta är "the best of the best".
Tuffa, täta tävlingar med massor av jippon för hela familjen där publiken är viktigast tror jag är rätt väg att gå men det verkar finnas alldeles för mycket prestige mellan olika herrar i RR-Sverige för att det skulle kunna bli verklighet.

sandstream skrev:
Med tanke på det låga mediaintresset för RR i Sverige så hjälper väl knappast en styrning i utlandet RR i Sverige :va
Det beror på hur man ser det. Målet för de som har talang borde vara att köra i en så bra serie som möjligt dvs VM. Eftersom Sverige är ett så litet land i Roadracingvärlden så är det svårt med finanserna och då måste man välja. Jippon eller tävla där du har chansen att få en styrning i en bra serie.
Tror du Watz varit i VM om han lagt pengar på jippon vid SM eller som han nu gjorde och la pengarna på EM och därifrån få wild-cards till VM?
Jag tror tex att Henry Taipale och Petter Solli har större chanser att nå VM i SBK/SS om något år än de som kör i Sverige/Norden. Har du talang och syns på rätt ställe av rätt folk så är chansen större att du får köra VM än om du är kung i Sverige.
Cralle fick ju köra VM pga att han gjorde bra resultat och tog sig till Tyskland tidigt inte för att han är en jävel på jippon. Fler förare som lyckas internationellt ger förhoppningsvis ett större gensvar viket kan ge fler talanger i framtiden.

sandstream skrev:
Nu ska vi inte jämföra oss med jänkarna men de är experter på att skapa egna serier/mästerskap inom olika sporter och få Joe Sixpack att tro att detta är "the best of the best".
Tuffa, täta tävlingar med massor av jippon för hela familjen där publiken är viktigast tror jag är rätt väg att gå men det verkar finnas alldeles för mycket prestige mellan olika herrar i RR-Sverige för att det skulle kunna bli verklighet.
Alltid bekvämt att skylla på någon annan va? SVEMO är en ständig spottkopp och helt att skylla för alla arrangemang som görs med Roadracing i Sverige? hindrar de arrangerande klubbar från att ha jippon vid tävlingarna? Var hittar du de reglerna/föreskrifterna?

Last edited:
*/ ?>
Back