SRAD 750 -98 dricker lite olja

gixxermabben

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Vasa
Hoj
GSX-R 750 1998/96
Hur är det med er andra som kör äldre gixxers, behöver ni hålla koll på oljenivån? Jag har märkt att speciellt efter ett eller ett par längre banpass så får jag fylla på ca 0,5 dl för att få upp oljenivån till max.

Jag kan inte se nån blå rök och det tycks konsumeras mera olja när den hårdkörs. Kanske kolvringarna eller nåt annat bör ses över i vinter.
 
Som i vodkareklamen: In an absolute world så skulle man byta kolvringar, hona loppen och ev byta ventiltätningar. Haken är bara att det kostar för mycket flis för att det skall vara lönt att göra innan oljekonsumtionen går upp till ohållbara nivåer. 0,5L på en bandag är rätt mycket men långt ifrån ohållbart....

EDIT: OOOPS såg att det var 0,5dl. Då är det absolut inga problem...
 
Last edited:
Jo man har väl för lite problem med gixxern så man börjar söka efter dem :) Man får sätta pengarna på vodka och olja istället.

Tack för tipset, visste inte om den tråden.
 
Som kuriosa kan sägas att min hoj drog 1l på 30mil långkörning vid typ 6-7k varv
 
Yamaha e kända för dåliga ringar.... Tidiga R1 sög också i sig en del olja efter några mil...
 
Åkte en tur till sundsvall med min, 56mil.

På vägen upp smaska den i sig 6dl olja, påvägen hem 0dl :va

En opålitlig finsmakare är vad sraden är..
 
Som kuriosa kan jag nämna att Toyota säger att deras bilar kan dra upp till 1 liter olja per 100 mil utan att det gör något. Min drar 4 liter per 1000 mil vilket är fullt normalt enligt Toyota i Skövde:skrämd
 
Liten uppdatering, ifall nån har liknande problem;

Lånade en kompressionsmätare idag och fick värden mellan 7-8 bar på samtliga cylindrar. En liten skvätt olja i cylindrarna höjde värdena med 1-2 bar. Enligt manualen så är normala värder 11-15 bar och absolut tillåtna minimi är 9 bar så man ligger ju en bit under, vilket torde förklara oljeförbrukningen.

Jag fick tag i en bättre begagnad cylinder samt kolvar + ringar för ca 900 kronor från ebay. Dessa ser faktist hyfsade ut så det blir att byta så småningom.

Råkar nån här veta om det är några andra packningar som man absolut bör byta när man har upp det (förtuom cylinder- och topplockspackningen)?
 
Liten uppdatering, ifall nån har liknande problem;

Lånade en kompressionsmätare idag och fick värden mellan 7-8 bar på samtliga cylindrar. En liten skvätt olja i cylindrarna höjde värdena med 1-2 bar. Enligt manualen så är normala värder 11-15 bar och absolut tillåtna minimi är 9 bar så man ligger ju en bit under, vilket torde förklara oljeförbrukningen.

Jag fick tag i en bättre begagnad cylinder samt kolvar + ringar för ca 900 kronor från ebay. Dessa ser faktist hyfsade ut så det blir att byta så småningom.

Råkar nån här veta om det är några andra packningar som man absolut bör byta när man har upp det (förtuom cylinder- och topplockspackningen)?

900KR verkar ju vara rena klippet! :tummenupp

Jag hade tänkt att bara byta till nya kolvringar i vinter men det kanske är dumt?
 
Nä det är nog inte dumt att göra det. Jag köpte hela settet mer för säkerhets skull då jag är så osäker på motorns historia.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top