SR 500 tändning

• Thread starter Thread starter EST
  • Start date Start date

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Hallå köpte mig en SR 500 -81:a när jag satt å drack kaffe i veckan. Arbetspolarn körde den i somras när det kom 2 förgasarsmällar för att sedan dö.
Så nu har den ingen gnista alls.
Min lilla fråga finns det nåt modell typiskt fel man ska kolla på först innan man spenderar kväll efter kväll med att leta elfel???

Bifogat

• IMAG0004.jpg
    IMAG0004.jpg
    196.8 KB · Visningar: 148
Jag är inte säker men brytarspetsen kan vara bra att kolla till. En liten justering där till rätt mått kan göra underverk.

Så där kom alldrig till brytarna men med en öl i näven så hittade jag felet på det 1:a stället jag kollade. Motorn hade varit ur så jag tänkte att nån sladd kunde ju va av. Dock så var det bara en sladd son inte var av kedjan hade käkat upp nästan alla, så det var bara att löda ihop så startade den på 2:a kicken:)
Tackar ändå.

Så där kom alldrig till brytarna men med en öl i näven så hittade jag felet på det 1:a stället jag kollade. Motorn hade varit ur så jag tänkte att nån sladd kunde ju va av. Dock så var det bara en sladd son inte var av kedjan hade käkat upp nästan alla, så det var bara att löda ihop så startade den på 2:a kicken:)
Tackar ändå.

Brytarfel lär du klara dig ifrån på SR500. Eletronisk tändning från första årsmodellen.

/Fd SR500-ägare

Endast motorn har dock funnit med brytare i offroadmodellerna, det är inte omöjligt att det sitter en sån motor i en SR.

Man ser lätt skillnad.

Endast motorn har dock funnit med brytare i offroadmodellerna, det är inte omöjligt att det sitter en sån motor i en SR.

Man ser lätt skillnad.

Ja det skiljer en del mellan XT och SR. När SR kom -78, var det bla just den förbättrade dekompressionsmekanismen och den brytarlösa tändningen (waste spark dock)

Last edited:
Ja det skiljer en del mellan XT och SR. När SR kom -78, var det bla just den förbättrade dekompressionsmekanismen och den brytarlösa tändningen (waste spark dock)

Kan tilläggas att tidiga xt/tt även hade mindre insugsventil, och att det är möjligt att gå upp från 47 till 49mm på sr. tidiga motorer hade 45mm insugsventil

Fint grabbar då vet jag att det finns bra info att få om det skiter sig nåt mera med den. Men ska nog köra den lite nu å sen bygga Bratstyle eller en tracker. Men först så ska Vespan ihop:)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti