Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Glykol borde inte behövas eller tänker jag fel?
Vet någon vilket tryck kylarlocket öppnar vid? Det står instansat på locket.
Tryck och kokpunkt hänger ihop. Vid 0 kg övertryck 100°C, 1 kg = 120°C, 2 kg = 133°C
Jag har för mig CBR900 har 0,7 instansat på kylarlocket men jag kan ha fel, det kanske var 1,1. Hur som helst; Är det till exempel 0,7 instansat blir kokpunkten ca 114C med bara vatten.
När min topplockspackning var trasig bubblade det i expansionskärlet.
Jag bytte bara topplockspackning, plana toppen brukar inte behövas fick jag förklarat för mig.
Hade du locket öppet till den då, började det bubbla när den började komma upp i temp?
Locket på både kylare och expansionskärl var stängt. Jag hade kört några mil, stannade och såg då att det bubblade i expansionkärlet både på tomgång och när jag gasade. Den hade hunnit komma upp i normal arbetstemperatur men det borde bubbla även med kall motor. Kör någon mil och kolla så fort du stannat så inte temperature hinner gå upp till 103C.
De sade att det var en spricka som ej gick att upptäcka på komptest osv då materialet minskar när motorn kallnat.
min k8 blir bara väldigt varm fort vid rödlysen, köbildning osv. Det tickar nästan en grad upp varje sekund, har googlat lite, verkar vara fler..
Hur pass varm blir den? Går fläkten igång och drar ner tempen?
Efter hojen har "kokat", vad har du för nivå i kylaren? Alltså inte i expansionskärlet.
Det går att testa kylartrycket med hjälp av en cykelpump som har inbyggd manometer. Anslut på passande slang på kylarkretsen och pumpa till angivet tryck på kylarlocket (1.1 std på GSXR). Släpper det innan du når angivet tryck är det locket, håller det tätt, är det förmodligen en spricka alt. toppackningen.
Har råkat ut för spricka i toppen på min fd. GSXR750 som bara uppenbarade sig när den blev riktigt varm, som den då tryckte ur vattnet.
Läckande toppackning har jag även råkat ut för, även då tryckte den ur sig när den blev varm.
Ingen av gångerna märkte jag att hojen gick sämre.
Uppfattat, måste ha varit galet skönt när du fick en utbytesmotor, jag antar att allt fungerade som det skulle direkt efter? Du vet inte vad det skulle gått lös på för en utbytesmotorn med jobb och allt utan garanti?
Glykol borde inte behövas eller tänker jag fel?
Vet någon vilket tryck kylarlocket öppnar vid? Det står instansat på locket.
Tryck och kokpunkt hänger ihop. Vid 0 kg övertryck 100°C, 1 kg = 120°C, 2 kg = 133°C
Jag har för mig CBR900 har 0,7 instansat på kylarlocket men jag kan ha fel, det kanske var 1,1. Hur som helst; Är det till exempel 0,7 instansat blir kokpunkten ca 114C med bara vatten.
Det är inte bara luft i systemet då?
Jag har haft samma sak på alla mina Suzuki när jag mekat med motorer och bytt kylvatten!
Enda sättet att få ur all luft är att du stället hojen upprätt, öppnar kylarlocket och sen lägger hojen ner på ett däck eller nåt och då kommer det bubbla fasansfullt ur kylaröppningen eftersom det är högsta punkten då.
Räta upp hojen och fyll på vatten och upprepa tills det inte längre kommer luft när du lägger hojen ner.
Skruva tillbaka locket och sen starta och testa.
Lycka till.
/Marcus
Det är inte bara luft i systemet då?
Jag har haft samma sak på alla mina Suzuki när jag mekat med motorer och bytt kylvatten!
Enda sättet att få ur all luft är att du stället hojen upprätt, öppnar kylarlocket och sen lägger hojen ner på ett däck eller nåt och då kommer det bubbla fasansfullt ur kylaröppningen eftersom det är högsta punkten då.
Räta upp hojen och fyll på vatten och upprepa tills det inte längre kommer luft när du lägger hojen ner.
Skruva tillbaka locket och sen starta och testa.
Lycka till.
/Marcus
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |