Sprutar soppa tillbaka in i insuget!

Suzuki gsx 750 1980

Den har stått i några veckor. Aldrig varit så innan. Soppakranen på.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
 
Sånt ser man bara om man kör utan luftfilter. Det är helt normalt för en motor där kamaxlarna har överlapp i tajmingen mellan insug och avgas. Så länge motorn inte spottar ELD ur insuget är allt som det skall vara.
 
Sånt ser man bara om man kör utan luftfilter. Det är helt normalt för en motor där kamaxlarna har överlapp i tajmingen mellan insug och avgas. Så länge motorn inte spottar ELD ur insuget är allt som det skall vara.
Alltså. Det forsar bensin. Har luftfilter i.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
 
Är det när motorn går eller när den är avstängd som det rinner soppa, eller både och? Rinner det ur alla fuggar?
När den är igång. Visserligen började det lukta soppa när jag ställde den på centralstödet. Hmm. Tänkte inte så mycket på det. Kanske nån flottör som hängt sej i öser in soppa??

Jag vet inte om det kommer ur alla förgasare. Ska genast kolla det när jag kommer hem.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
 
Ring Bra I Gasen och beställ renoveringssats till dina gamla fuggar.
Gör rent tank och byt filter.:fakta
 
Inte helt ovanligt med slitna flottörnålar, dvs dom tätar inte mot sätena
 
Skit i förgasarna, att de flödar när motorn är på kan ju bero på vakumkran.
 
Jag har kollat mera nu. Det verkar som om.... Det är genom vevhusventilationen det kommer soppa ifrån. Fast det förklarar ju inte varför det blev så när den stått still. Om nu inte flottör nålarna inte tätat. Jag har blåst massor o kollar varje förgasare. Dom verkar hålla tätt men jag kanske inte kan blåsa tillräckligt hårt? Ingen tryckluft alltså.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
 
Jag har kollat mera nu. Det verkar som om.... Det är genom vevhusventilationen det kommer soppa ifrån. Fast det förklarar ju inte varför det blev så när den stått still. Om nu inte flottör nålarna inte tätat. Jag har blåst massor o kollar varje förgasare. Dom verkar hålla tätt men jag kanske inte kan blåsa tillräckligt hårt? Ingen tryckluft alltså.

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Är du hundra på att det är soppa och inte kondens i vevhuset som kommer genom vevhusventilationen? De få gången som jag hade igång min Honda som stått innan jag gjorde oljebytet rann det ganska friskt ur vevhusventilationen. I mitt fall var det enkelt att se då slangen bara går ut under hojen.

Efter oljebytet slutade det att komma kondens ur vevhusventilationen, var nog en del vatten i oljan.
 
Är du hundra på att det är soppa och inte kondens i vevhuset som kommer genom vevhusventilationen? De få gången som jag hade igång min Honda som stått innan jag gjorde oljebytet rann det ganska friskt ur vevhusventilationen. I mitt fall var det enkelt att se då slangen bara går ut under hojen.

Efter oljebytet slutade det att komma kondens ur vevhusventilationen, var nog en del vatten i oljan.
Jag blir osäker nu. Visst blåser det kondens ur med nån vit dumma, men det droppar soppa eller vatten med den ej kopplad till insuget. Sätter jag på den forsar det in av undertryck antar jag.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
 
Hmm. Jag bytte olja. Oljan va pissblaskig men då varm. Skulle fylla på 3.2 liter men kollade i synglaset. Fick i nästan 4 l innan o det syns knappt ändå. Nu minns jag att jag fyllt på olja till det syntes i synglaset för ett tag sedan. Kan det vara så att jag kört med för mycket olja i o det som forsat ut egentligen är olja med vevhusventdimma?

Skickat från min F8331 via Tapatalk
 
Fast det smakar bensin...

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Känns som
en bensinkran som inte är tät när hojen stått
OCH
minst en småläckande flottör.
Bensinen har runnit från förgasare in i cylindern, vidare ner i oljan och när motorn går igång skickar vevhusventilationen ut en blandning av bensin och olja.
Är bensinen lättare än oljan kan det tom komma ren bensin eller bensin med så lite olja att det verkar som ren bensin......
Du har bytt olja. Bra, :)
olja blandad med bensin smörjer dåligt.

Tänk på att oljenivån kontrolleras med hojen stående på plan mark, stående på hjulen och stående rakt upp. :)

INTE när hojen står lutad mot sidostödet. INTE heller när hojen står på centralstöd ! :huvet
 
Last edited:
Känns som
en bensinkran som inte är tät när hojen stått
OCH
minst en småläckande flottör.
Bensinen har runnit från förgasare in i cylindern, vidare ner i oljan och när motorn går igång skickar vevhusventilationen ut en blandning av bensin och olja.
Är bensinen lättare än oljan kan det tom komma ren bensin eller bensin med så lite olja att det verkar som ren bensin......
Du har bytt olja. Bra, :)
olja blandad med bensin smörjer dåligt.

Tänk på att oljenivån kontrolleras med hojen stående på plan mark, stående på hjulen och stående rakt upp. :)

INTE när hojen står lutad mot sidostödet. INTE heller när hojen står på centralstöd ! :huvet
Ok. Låter vettigt. Oljan va verkligen blaskig även om den va varm. Kollade utan centralstödet. Hehe. O då såg jag lite olja i glaset. Ibland tänker man bara inte.... Men men.. Hur tycker du jag ska gå vidare? Jag e livrädd att det ska vara nån läckande insugsventil då jag vet hur mycket mera man kan renovera när man ändå håller på så att säga....

Lite off topic. Hur ställer man in ventiler på en sådan här hoj? Tycker det tickar o låter lite väl mycket. Som en gammal bmw e30 6a typ. Hmm.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
 
Back
Top