chemaskbg@gmail.com
Medlem
Aldrig varit med om liknande. Begriper ingenting. Nån som vet vad som händer?
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Alltså. Det forsar bensin. Har luftfilter i.Sånt ser man bara om man kör utan luftfilter. Det är helt normalt för en motor där kamaxlarna har överlapp i tajmingen mellan insug och avgas. Så länge motorn inte spottar ELD ur insuget är allt som det skall vara.
När den är igång. Visserligen började det lukta soppa när jag ställde den på centralstödet. Hmm. Tänkte inte så mycket på det. Kanske nån flottör som hängt sej i öser in soppa??Är det när motorn går eller när den är avstängd som det rinner soppa, eller både och? Rinner det ur alla fuggar?
Vad menar du? Eller hur funkar det? Vad göra? Kolla?Skit i förgasarna, att de flödar när motorn är på kan ju bero på vakumkran.
Jag har kollat mera nu. Det verkar som om.... Det är genom vevhusventilationen det kommer soppa ifrån. Fast det förklarar ju inte varför det blev så när den stått still. Om nu inte flottör nålarna inte tätat. Jag har blåst massor o kollar varje förgasare. Dom verkar hålla tätt men jag kanske inte kan blåsa tillräckligt hårt? Ingen tryckluft alltså.
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Jag blir osäker nu. Visst blåser det kondens ur med nån vit dumma, men det droppar soppa eller vatten med den ej kopplad till insuget. Sätter jag på den forsar det in av undertryck antar jag.Är du hundra på att det är soppa och inte kondens i vevhuset som kommer genom vevhusventilationen? De få gången som jag hade igång min Honda som stått innan jag gjorde oljebytet rann det ganska friskt ur vevhusventilationen. I mitt fall var det enkelt att se då slangen bara går ut under hojen.
Efter oljebytet slutade det att komma kondens ur vevhusventilationen, var nog en del vatten i oljan.
Fast det smakar bensin...
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Ok. Låter vettigt. Oljan va verkligen blaskig även om den va varm. Kollade utan centralstödet. Hehe. O då såg jag lite olja i glaset. Ibland tänker man bara inte.... Men men.. Hur tycker du jag ska gå vidare? Jag e livrädd att det ska vara nån läckande insugsventil då jag vet hur mycket mera man kan renovera när man ändå håller på så att säga....Känns som
en bensinkran som inte är tät när hojen stått
OCH
minst en småläckande flottör.
Bensinen har runnit från förgasare in i cylindern, vidare ner i oljan och när motorn går igång skickar vevhusventilationen ut en blandning av bensin och olja.
Är bensinen lättare än oljan kan det tom komma ren bensin eller bensin med så lite olja att det verkar som ren bensin......
Du har bytt olja. Bra,
olja blandad med bensin smörjer dåligt.
Tänk på att oljenivån kontrolleras med hojen stående på plan mark, stående på hjulen och stående rakt upp.
INTE när hojen står lutad mot sidostödet. INTE heller när hojen står på centralstöd !
Boka provkörning under Start2Ride nu
Under helgen arrangerar mot... |
|
Dags för 2024 års Start2Ride
Kommande helg arrangerar mo... |
|
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!
Den traditionsenliga mc-kor... |
|
Eldrivna Oruga Unitrack
Oruga Unitrack, en motorcyk... |
|
Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar
Gran Premi de Catalunya Mot... |
|
Lunchhälsning från Merzouga!
Bästa ökenguiden, Jordi Arc... |
|
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |