Sprucket motorblock, vad ska jag göra? /KTM EXC 125

Så här såg kolven ut :confused: aldrig sett något liknande, sot är jag van vid men det bruna ger mej känslan av att något inte är som det ska?


Ja men kolven blir ju svart när den har gått några timmar som din har det ser inte så farligt ut tkr jag inte...:tummenupp
 
3077919 Så här såg kolven ut :confused: aldrig sett något liknande, sot är jag van vid men det bruna ger mej känslan av att något inte är som det ska?
Har du fiskört eller kört med mycket olja?

Men ser kolven helt okej ut på sidorna och den inte har brunnit igenom kolvringarna så är det oftast inget problem.
 
Jo, jag har kört med lite olika oljeblandning, i början körde jag 3% olja men sen läste jag i manualen att man ska köra med 1,7% - 2,5% och då gick jag ner till 2,5%. Tycker 1,7% låter väääldigt lite för en högeffektsmotor? (Det stod att man skulle köra på mellan 1:40 som är 2,5% och 1:60 som är ~1,7%)
3% är 1:33.
 
vad kör du med för bestyckning?

o de där me oljeprocenten. Glöm inte att det som står i manualen innebär att hojen används till sitt riktiga ändamål, vilket inte riktigt är gata, därför är 3% rekommenderat på väg..
 
Kassa bilder, men kolvringarna är kassa iaf. Läcker komp

Hur ser kolvens undersida ut, och finns det svarvspår (räfflig yta) kvar på hela kolven längst ner?


Byter man oljemängd i tanken bör man anpassa bestyckningen. Mer olja i tanken = mer trögflytande bensin = kräver större munstycke..

Jag kör 3% i min knarr, funkat ypperligt, sotar ingenting alls (bra olja) men det tar säkert onödigt mkt på plånboken. Kör på 2,5% du!
 
hoppas allt löser sig :tummenupp gjorde samma sak på min 140cc k50 tog med sig svänghjul och kåpa :huvet

hur sätter man kedjelåstet på rätt håll ?
 
vad kör du med för bestyckning?

Körde med 170 i main, kmr inte ihåg lågfart.. ska iväg till ktm-åf idag och köpa ny luftburk och munstycken. du körde alltså 3% i din?

Hur ser kolvens undersida ut, och finns det svarvspår (räfflig yta) kvar på hela kolven längst ner?

Är inte hemma just nu, men ska kolla det så fort jag kommer hem! :tummenupp

hur sätter man kedjelåstet på rätt håll ?

så att den "hela" sidan på låset snurrar åt samma håll som hjulen.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top