Sprucket motorblock, vad ska jag göra? /KTM EXC 125

Vad är det för något som skyddar lagret? Är det bare en kåpa eller? Något väldigt viktigt som det rör sig något i?

Det borde gå att svetsa. :tummenupp

Fick skruvfäste till kickmekanismen svetsat och det blev hur bra som helst (motorblocket). Så alltid värt ett försök. :tummenupp
 
Vad är det för något som skyddar lagret? Är det bare en kåpa eller? Något väldigt viktigt som det rör sig något i?

Det borde gå att svetsa. :tummenupp

Fick skruvfäste till kickmekanismen svetsat och det blev hur bra som helst (motorblocket). Så alltid värt ett försök. :tummenupp



viktigt och viktigt. det är kopplingen:D

men vaffan ska man med koppling till? crossväxla FTW:yoparty
 
3076041 viktigt och viktigt. det är kopplingen:D

men vaffan ska man med koppling till? crossväxla FTW:yoparty
Näe se, inget viktigt. :rolleyes:

Nej men det borde gå att svetsa de fästena mm, och sedan slipa ut rätt form, men frågan är vilket som blir billigast.
 
det bästa är vore ju att underhålla kedjan innan åkning, så slipper man att de ens händer :) men lycka till ;)
 
Vet en som fixade en ny avgasport till min gamla moppecylle, så jag ska gå till han först och höra.. :( Pisstrist detta :O

det bästa är vore ju att underhålla kedjan innan åkning, så slipper man att de ens händer :) men lycka till ;)

Keften, hade faktiskt precis öppnat en ny burk, som jag iofs aldrig provat till kedjesmörjning förut.. Men det var avsedd för smörjning av kedjan.

Kommer inte på någon anledning till att kedjan gav med sig :confused:
Har meckat rätt mkt med drev o.s.v. sista taget så det kan ju va de. Ska kolla så det inte är någon skillnad på vinkeln på drevet som jag har på motardhjulen och det som jag har på crosshjulen. :huvet
 
Last edited:
Vet en som fixade en ny avgasport till min gamla moppecylle, så jag ska gå till han först och höra.. :( Pisstrist detta :O



Keften, hade faktiskt precis öppnat en ny burk, som jag iofs aldrig provat till kedjesmörjning förut.. Men det var avsedd för smörjning av kedjan.

Kommer inte på någon anledning till att kedjan gav med sig :confused:
Har meckat rätt mkt med drev o.s.v. sista taget så det kan ju va de. Ska kolla så det inte är någon skillnad på vinkeln på drevet som jag har på motardhjulen och det som jag har på crosshjulen. :huvet



jag har en teori. du har satt kedjelåset åt fel håll, tillsammans med en kombination av shletet lås pga många isärtagningar. detta har helt enkelt lett till att bygeln som låser låset har lossnat och sedan har länken skakat loss och din kedja har brustit... men som sagt. bara en teori. är enkelt att kolla om du har kvar kedjan, hur får du räkna ut själv:tummenupp
 
jag har en teori. du har satt kedjelåset åt fel håll, tillsammans med en kombination av shletet lås pga många isärtagningar. detta har helt enkelt lett till att bygeln som låser låset har lossnat och sedan har länken skakat loss och din kedja har brustit... men som sagt. bara en teori. är enkelt att kolla om du har kvar kedjan, hur får du räkna ut själv:tummenupp

helt klart en godkänd teori, men felfri som jag är så har jag självklart inte satt låset på fel håll :tungan och jag har hållt mej ifrån att ta isär kedjen vid byte av drev. nej jag skoja bah men det är låset som släppt så antingen är jag en klåpare eller så är jag en klåpare :yoparty
 
helt klart en godkänd teori, men felfri som jag är så har jag självklart inte satt låset på fel håll :tungan och jag har hållt mej ifrån att ta isär kedjen vid byte av drev. nej jag skoja bah men det är låset som släppt så antingen är jag en klåpare eller så är jag en klåpare :yoparty



har du bytt kedjan själv? hur många ggr har du plockat isär låset? jag känner på mitt eget att det är en jävla skilnad flexmässigt i låsbrickan mellan idag och innan jag började pilla.
 
har du bytt kedjan själv? hur många ggr har du plockat isär låset? jag känner på mitt eget att det är en jävla skilnad flexmässigt i låsbrickan mellan idag och innan jag började pilla.

Nej, har inte meckat mkt med kedjan alls, tror fan aldrig jag tagit bort låset, däremot så tror jag att förra ägaren gjorde någon skum hemmakonstruktion med låset som inte var så bra.

Det han gjorde var att istället för som vanligt sätta ett kedjelås MED låsbricka så plattade han till de två bultarna som vanligtvis hålls fast med låsbrickan, så de nu blev platta och "låste" (vilket de inte gjorde) på det viset. :gnissla Har en ny kedja hängande på väggen så det blir nog tilll och skrota det gamla skitet.
 
De där blir mkt svårt att laga.... Svetsa, och slipa en ny packningsyta. MKT tid så KAN de gå men ja skulle nog satsa på en ny halva


Köp sen för gudsskull ett skydd för slavcylindern!!!

Den slingriga kanalen som går upp till ett hål, vad är den till för?
 
Håller med. det är ett helvete om det inte är tätt där nere. min kompis packning blev dålig och hans koppling funkade knapt. han fick pumpa ett tag så han fick upp tryck innan han växlade, lägga i frilägen vid rödljus och pumpa när det var dags att lägga i växel igen.


de du säger om kedjan kan bero på att det skall vara så på vissa kedjor. har aldrig använt det själv men om du kollar i teknikdelen finns det ett flertal trådar som handlar om sådana kedjor.


Och sitter det inte ett skydd orginal? lr när du (ljunhusen) säger skydd är det nåt rejälare än en stålskiva som brukar ligga bakom kåpan på en "vanlig" hoj?
 
Det sitter inget skydd orginal men finns ett i alu att köpa för 400-500 spänn. Väl investerade pengar. Bara slavcylindern kostar 1200kr
 
sånt slavskydd tänker han på tror jag
EE13-091.jpg


beklagar sorgen förresten :/
 
De där blir mkt svårt att laga.... Svetsa, och slipa en ny packningsyta. MKT tid så KAN de gå men ja skulle nog satsa på en ny halva


Köp sen för gudsskull ett skydd för slavcylindern!!!

Den slingriga kanalen som går upp till ett hål, vad är den till för?

Tror det är anpassat efter lockets utformning till luftningsnippeln/oljeslangen.
 
Jag tror faktiskt att de de där går att ordna med en tigsvets och lite tålamod

Byta blockhalva innebär ju minst 4000 + jobb
 
Så här såg kolven ut :confused: aldrig sett något liknande, sot är jag van vid men det bruna ger mej känslan av att något inte är som det ska?
 

Bifogat

  • DSCN1165.JPG
    DSCN1165.JPG
    55.8 KB · Visningar: 92
  • DSCN1166.JPG
    DSCN1166.JPG
    46.1 KB · Visningar: 100
  • DSCN1175.JPG
    DSCN1175.JPG
    55.5 KB · Visningar: 96
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top