Sprucket motorblock = Oljeläckage! CBR 929 rr -00

tokbuffy

Tokbuffy
Gick med
7 Sep 2010
Hoj
Honda Fireblade 929rr -00 Suzuki gsxr 600 -98 såld Suzuki gsx 1100es -83 såld
Gjorde ett oljebyte i helgen och när jag kom ut imorse för att köra till jobb hade jag en stor oljepöl under hojen. Trodde att jag fått in oljepluggen fel på nåt sätt, lossade den lite, spände den igen, då läckte det mer olja. Kollade då ordentligt och såg att jag hade fått en spricka i motorblocket (se bild). En rätt så rejäl! Fattar inte att det kan ha hänt, spände jävligt försiktigt tyckte jag!

Nu är frågan: kan man laga detta med hjälp av flytande metal eller TIG svetsning? Som man kan se på bilden är det ju i direkt anslutning till tömningen så det måste ju hålla och tåla att man är där och pillar.

Någon som vet något om detta eller någon som är duktig på dessa typer av reperationer i Skåne?

Känner hur skatteåterbäringen rinner ur mina fickor!!!! :mad:

oljeplugg cbr 929.jpg

Det borde gå att laga, farsan fick motorblocket på sin gamla 929a svetsat av en snubbe, efter han vurpat. Vet inte riktigt vem det var som gjorde jobbet, men det var nån som Honda i Kungsbacka (Honda Sverige) rekommenderat.

Edit: men nu var det ju inte blocket som gått sönder... att kolla efter ett begagnat tråg låter ju vettigast.

Last edited:
Bör nog få det där svetsat för att det ska hålla, alternativt hitta ett begagnat oljetråg på Ebay (om avtappningen sitter i ett tråg som går att skruva lös, kollade lite på microfischer men det går inte riktigt att se hur det är gjort).

Partnr för oljepannan verkar vara 11210-MCJ-000 iaf. Lelles tar 1885:-

Går att hitta på nätet mycket billigare än så..

Partnr för oljepannan verkar vara 11210-MCJ-000 iaf. Lelles tar 1885:-

Går att hitta på nätet mycket billigare än så..

OK, då blir det ju inte så dyrt!!!
Jag hittade inte delarna till min. Vart hittade du det partnr:et?

Hur är det att byta? Är inte jättehändig, men för en lekman verkar det vara mest att tömma ut oljan och byta?
Eller är det mycket som ska passas in förutom bultarna?

Tack för hjälpen!

Så där kan det t ex bli om något tvingas med i gängorna upp i godset på oljetråget eller om man drar väldigt hårt vilket du tydligen inte gjort.Däremot så brukar ju tätningsbrickan ligga kant i kant med sumppluggen eller oljetrågets avtappningshål.

Nytt tråg, ny packning, av med det gamla tråget, få bort alla rester från gamla packningen, på med den nya packningen och skruva dit det nya tråget.

Drick öl samtidigt så blir det skitbra.

OK, då blir det ju inte så dyrt!!!
Jag hittade inte delarna till min. Vart hittade du det partnr:et?

Hur är det att byta? Är inte jättehändig, men för en lekman verkar det vara mest att tömma ut oljan och byta?
Eller är det mycket som ska passas in förutom bultarna?

Tack för hjälpen!

Honda europe's ÅF webb ;)
Utpris till åf ligger runt 1200sek

Men som andra skriver, kolla utomlands, speciellt davidsilverspares. Syns det inte på sidan så maila o fråga.

Lycka till!

Om man har otur så kan faktiskt oljepluggen spräcka oljetråget, gäller speciellt om man bytt oljeplugg tex till en magnetisk inte orginal, gäller även om man har för tunn packning eller struntar i den) pga av att gängning på pluggen inte går ända i botten på pluggen- det kan göra att blocket spricker

Då var ett nytt oljetråg inhandlat, det gamla är bortplockat.
Nästa fråga: vad för tätning ska man använda?
Något som funkar bättre än andra packningspastor?

Fråga 2: Ser inte ut som att det ska sitta någon packning mellan sumpen och oljepluggen?
Har hört något om att pluggen är konisk och därför inte behöver någon packning?
Det borde innebära att om pluggen är konisk och man använder en packning så funkar det sämre än utan???

Snart ute på vägarna igen!!!:hej

Fråga 2: Ser inte ut som att det ska sitta någon packning mellan sumpen och oljepluggen?
Det borde innebära att om pluggen är konisk och man använder en packning så funkar det sämre än utan???

Originalpackning funkar ju, packningssilikon funkar det med, men är fulare.

Konisk plugg har jag nog aldrig sett på en hoj.

Om det ska vara packning ( vilket är det troliga, kopparbricka?) så går det nog inte att undvika att spräcka sumpen utan packning.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra