Sprucken kolv. Hur länge håller den?

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Hej!

Fick höra från verkstan att jag tydligen har en sprucken kolv (eller om den var på väg att spricka) som var orsak till kompressions-bortfall.

Min fråga är: Jag köpte hojen i februari. Kan max ha kört 75-100 mil, utan några knasigheter innan ventiler och så började bråka.

Kan denna spricka funnits redan när jag köpte hojen? Eller är det jag som är skaparen av detta? :va

Spricka i en Standard Honda Kolv? 4 takt !
Låter helt otroligt.

En spricka i en 2 t kolv, så är det bara frågan om minuter innan den förvandlas till en grushög i botten av vevhuset.

Vart skulle i så fall Din spricka finnas på kolven?

Mats

I min värld har det inte så stor betydelse om det "håller" 100meter eller hundra mil. Är kolven kass så är den. Ignorans mot större motorfel genererar mycket större motorfel. och där med större kostnader.

Tro mig jag har utforskat den vägen så pass att jag känner alla som bor där vid förnamn.

Spricka i en Standard Honda Kolv? 4 takt !
Låter helt otroligt.

En spricka i en 2 t kolv, så är det bara frågan om minuter innan den förvandlas till en grushög i botten av vevhuset.

Vart skulle i så fall Din spricka finnas på kolven?

Mats

Vet ej. Fick samtal från verkstan i morse. Ska dit i morron och kolla på den.

Det är en 4 taktare.

I min värld har det inte så stor betydelse om det "håller" 100meter eller hundra mil. Är kolven kass så är den. Ignorans mot större motorfel genererar mycket större motorfel. och där med större kostnader.

Tro mig jag har utforskat den vägen så pass att jag känner alla som bor där vid förnamn.

Håller helt med om ignorans. I det här fallet så har jag varit helt omedveten om det.

Vet ej. Fick samtal från verkstan i morse. Ska dit i morron och kolla på den.

Det är en 4 taktare.

Håller helt med om ignorans. I det här fallet så har jag varit helt omedveten om det.

Jag fick en känsla av trådrubriken av att du ville veta hur länge du kunde ignorera problemet.

men jag tolkade den kanske fel

Är det din Cb 350 så lär ju felet ha varit där när du köpte hojen.

Hondas äldre 4-t är ju kända för att i princip gå jorden runt 1 varv. Byta olja sen kan du köra 2 varv till.

Tråkigt, men det är en maskin, bara renovera (eller köpa en komplett beg motor och byta rakt av?). Kan bli billigare och enklare med beg. motor faktiskt.

På en High End moped med varvtalet 15 000 så fick ägaren se i slutet av sesången att han hade en sprucken kolv. Så tydligen har det hållt för han, men man vet ju aldrig när kolven kunde ha spruckit, kunde ha varit sista gången han åkte eller så har det vart så länge. :)

Men jag rekommenderar inte att du ska fortsätta köra om din kolv är sprucken. Kan bli dyrt om det går åt helvete och då ångrar du dig stort att du inte bytte kolven.

Last edited:
Rakt över kanske: http://www.sporthoj.com/galleri/visabild.php?id=95344&header=1

Min förrförra kolv till KTM'en, iofs lite värre motor men ändå.

Hyfsat kul att putta skiten 3km i skogen. :brinnerup
Nog så viktig aspekt! Motorras händer aldrig precis när man har kommit hem från sin långtur. Händer det hemma så är det när man precis ska iväg på något viktigt och har jävligt bråttom, men oftast har man hunnit iväg en bit då också. Annars händer det alltid så långt bort som möjligt :fakta Dvs, vet man att ett ras är på väg så är det mycket smartare att riva det innan det verkligen händer! :mattias

Nog så viktig aspekt! Motorras händer aldrig precis när man har kommit hem från sin långtur. Händer det hemma så är det när man precis ska iväg på något viktigt och har jävligt bråttom, men oftast har man hunnit iväg en bit då också. Annars händer det alltid så långt bort som möjligt :fakta Dvs, vet man att ett ras är på väg så är det mycket smartare att riva det innan det verkligen händer! :mattias
Klart att man river om man vet att det är på väg, men det där gav inte ett ljud ifrån sig eller nåt, hojen bara dog ute i skogen så stod man där med skägget i brevlådan.

Men om man vet att kolven är sprucken så är det bara att byta.

Var och kikade till raketen i lördags. Alldeles ensam i ett hörn bland dom andra stora buffliga hojarna. :(

Visar sig vara typ en flisa som lossnat. Står nu halvnaken utan topp insmetad i WD40 eller liknande, för att få bort lite bultar. När dom väl är borta så kan han se om det är något mer som tagit skada.

Hoppas inte på omborrning bara. :gråta

Lite updejt:

Ringde verkstan idag för att kolla hur det går. Och eftersom jag förklarat att inget görs, ändras eller pillas med innan prisuppgift så fick jag följande svar:

"-Vi har rivit ner motorn... och.. uh.. Ja, det är väl lika bra att du kommer och kollar på det."

Tolkade det som att det kan vara maaassa merjobb. :gnissla :död

Låter inget roligt det där, men sånt som händer tyvärr :(

Hur långt har den gått?

Eckk...

Fick svar på mina farhågor igår. Det var bultarna som höll fast cylindern som rostat fast.
Med dom vinkelslipade av, så kunde vänster kolv lyftas ur. Eller ja, Vad som återstod av den.

Saknades en stor klump på undersidan utöver den spricka som lossnat på ovansidan.
(Ångrar att jag inte fick med mig kameran. Skräckfilm.)
Så jobb som måste göras för att få den körduglig: Massor. Prisförslag: MijånärrR

Så, jag har några alternativ:
1. Låta han göra jobbet, och betala vad hojen kostade + extra för att få den körduglig
2. Leta beggad motor och få den monterad (osäker på hur bra den blir)
Eller...
3. Anta hans erbjudande om att köpa in hojen, för vad jag betalade och ta en
Suzuki Bandit 600 -02 för lite extra pengar.

Hmm... :va

Utbytesmotor alla dagar i veckan (om de är förhållandevis vanliga vill säga, här i Swe är inte CB350 den vanligaste hojen direkt).

I bästa fall kanske du kan få någon svensk tusing som plåster på såren om du lämnar in hojen i inbyte, och en beggad motor kan du kanske få för 2000-4000 tusen. Vad är hojen värd (dvs vad skulle du få för att sälja den inom en hyfsat snar framtid)?

Edti: http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=...e+cb350&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313
Snudd på gratis. Lätt operation att byta motor (om man kan lyfta in/ur utan att ta isär helt).

Var det den specifika Banditen han rekommendera? Den hade gått 8800 mil, då är du snart där igen. Finns nog en anledning att han "erbjuder" den till dig, ingen lättsåld hoj med de milen.

Last edited:
Personligen så hade jag valt Suzukin. Det är ju en maskin man kan ha lite roligt med till skillnad från en 350 från -88.
Men jag vet ju inte vad du ska ha hojen till förstås.

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger