Springzz Fjädring

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Någon som har erfarenhet av springzz fjädring på en motard?
Någon som kanske vet hur man ska ställa in fjädringen så att det fungerar bra.
Cykeln är en ktm 520 exc -02.

/Mheel
 
funderar själv på att lämna in min fjädring till springzz...

Men vill hitta någon närmare som gör det...

Om man "motard" fixar fjädringen.. går det att återställa snabbt. om man vill ut i cross/enduro spåret?
 
Fixx skrev:
funderar själv på att lämna in min fjädring till springzz...

Men vill hitta någon närmare som gör det...

Om man "motard" fixar fjädringen.. går det att återställa snabbt. om man vill ut i cross/enduro spåret?

Springzz ska vara duktiga. T.o.m mkt duktiga har jag hört.
Den största skillnaden mellan cross, enduro och motard fjädringar är väl shimsen. Jo, andra fjädrar oxo.
D.v.s dom "brickor" som släpper genom oljan. Så om man bygger om till motard så kommer det ju inte vara lättare att återställa än vad det var att byta.
Så om man ska köra med hojen i mer än en kategori så är väl den enda genvägen att köpa en ny uppsättning. Dyrt men nog det enklaste.
Annars får man nog välja den uppsättningen som passar bäst, för det man kommer anv. hojen till mest, o sen nöja sig med det.
 
Last edited:
jo... det var det jag misstänkte...

Finns många öhlinskit som ska säljas till 450:n... bara att börja lägga bud.
 
420 skrev:
Springzz ska vara duktiga. T.o.m mkt duktiga har jag hört.
Den största skillnaden mellan cross, enduro och motard fjädringar är väl shimsen. Jo, andra fjädrar oxo.
D.v.s dom "brickor" som släpper genom oljan. Så om man bygger om till motard så kommer det ju inte vara lättare att återställa än vad det var att byta.
Så om man ska köra med hojen i mer än en kategori så är väl den enda genvägen att köpa en ny uppsättning. Dyrt men nog det enklaste.
Annars får man nog välja den uppsättningen som passar bäst, för det man kommer anv. hojen till mest, o sen nöja sig med det.

Eller köra med EMX komp ventiler....
http://www.emx.se/
http://www.emx.se/pages/info/Visio-NovationChart_Swe_0305.pdf
Typ som justerbar shimsstack!
Kan justera:
Lågfartskomp, mellanfarts komp, högfartskomp samt följsamhet!

Kanske inte lika bra som att kitta om hela fjädringen, men jag tycker att mina funkar kanon.

Nu är ju jag bara en glad motionär men det duger åt mig.... :tungan

/

M
 
Last edited:
mheel skrev:
Någon som har erfarenhet av springzz fjädring på en motard?
Någon som kanske vet hur man ska ställa in fjädringen så att det fungerar bra.
Cykeln är en ktm 520 exc -02.

/Mheel

Om du har en en fjädring som är preppad av Springzz så är det omöjligt att säga hur den passar dig. Den är inställt för den åkstilen/vikt som beställaren gjorde.

Det är svårt att säga hur din fjädring skall vara inställt det beror på många olika faktorer. Men testa.

Själv kan jag för lite om fjädring. Jag skruvar typ allt på max comp och en hel del på retur när jag kör motard. Och släpper så mkt som möjligt när jag kör cross eller enduro.
 
jb skrev:
Om du har en en fjädring som är preppad av Springzz så är det omöjligt att säga hur den passar dig. Den är inställt för den åkstilen/vikt som beställaren gjorde.

Det är svårt att säga hur din fjädring skall vara inställt det beror på många olika faktorer. Men testa.

Själv kan jag för lite om fjädring. Jag skruvar typ allt på max comp och en hel del på retur när jag kör motard. Och släpper så mkt som möjligt när jag kör cross eller enduro.

Jag har fått en inställningsguide från springzz som gäller min cykel.
Har inte kopplat in scanners så bilden har jag tagit med min digitalkamera hoppas du ser vad det står.

http://mheel.dynu.net/files/springzz.jpg

/Mheel
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top