Springa igång hojen?

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Försökte springa igång Suzukin i lördags då den stått över vintern utan laddning. Tyvärr var det lite väl halt för den att få grepp på betonggolvet i garaget, så det fick bli att införskaffa en laddare istället.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har tillverkat egna starkablar till hojen som jag har med mig under sadeln, dom är ca 2m långa och har krokodilklämmor av lite kraftigare sort än det man har till elektronik, men långt ifrån så klumpiga som på bilstartkablar.

Med dom kablarna kan jag jacka in mig på närmaste motorcykel, bil, lastbil (bara på ena batteriet då) traktor eller whatever som har ett 12V batteri, jag brukar vänta en minut innan jag startar hojen, då har hojbatteriet hunnit fyllas en del och när hojen startar behöver den inte ladda lika mycket.

Kablar jag från en hoj så får den stå igång för att inte tömma det batteriet, kablarna är kanske 4 kvadrat mm och fungerar utmärkt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det där skulle jag vilja ha en källa på (ja, att namnge dina bra källor kanske inte säger så mycket men om någon kan peka på en trovärdig verifierbar källa)

Rent elektriskt ser jag ingen anledning till varför ett 12V bilbatteri inte skulle kunna starta ett 12V mc-dito, eller att en bil med körande motor skulle skilja mot en hoj med dito

Att det har olika "Amperer" (antar du menar Amperetimmar) spelar i detta sammanhang ingen roll, det är ett mått på hur mycket du kan ladda upp batteriet, inte på hur mycket ström det faktiskt ger (där skiljer det ganska mycket mellan olika bilbatterier, t.ex. ett Optima mot vanliga, ett nytt mot ett gammalt slitet eller ett nyladdat mot ett taskigt laddat). Bilen kommer reglera så du får en spänning på en 14 volt över batteriet, precis som din hoj ger.

Lite sant är det.
En bilgenerator laddar för mycket för ett MCbatteri.
Låter man kablarna sitta en stund med motorn igång, så kokar batteriet.
Det sliter.
Men varför skall man ha kvar startkablarna mer än den tid det tar att få igång motorn?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
I med 4:an, choke, ingen gas sen äre bara att kuta allt du äger :yoparty

Om du hittar choken på en insprutnings hoj gör du det riktigt bra!

Försökte på 2:an men det var bara att glömma! Hade iof ett bakdäck som krävde mkt värme för att få grepp i så det kan vara en liten orsak!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lite sant är det.
En bilgenerator laddar för mycket för ett MCbatteri.
Låter man kablarna sitta en stund med motorn igång, så kokar batteriet.
Det sliter.
Men varför skall man ha kvar startkablarna mer än den tid det tar att få igång motorn?

Vad jag vet så lägger sig bilgeneratorer på ca 14 volt när de laddar precis som en hojgenerator. Men visst, ett underhållsfritt slutet batteri ska man inte trycka på för hög ström alltför länge det håller jag helt med om. Guws tips ovan om 4 kvadrats startkablar är ju bra!
 
Last edited:

latif

Hemmafru
Gick med
12 Jul 2004
Ort
i ett hus med fru och 2 stora o 2 små ligister
Hoj
Det ända Retta Nybliven ägare av 2008 modell
Jag har tillverkat egna starkablar till hojen som jag har med mig under sadeln, dom är ca 2m långa och har krokodilklämmor av lite kraftigare sort än det man har till elektronik, men långt ifrån så klumpiga som på bilstartkablar.

Med dom kablarna kan jag jacka in mig på närmaste motorcykel, bil, lastbil

kablarna är kanske 4 kvadrat mm och fungerar utmärkt.

Bilder på ovannämda tack:mattias :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bilder på ovannämda tack:mattias :tummenupp

Jag har inte hojen här, men det är helt vanlig installationskabel, sån där en röd och en svart sitter ihop i ett par, med klämmor i båda ändar.

Klämmorna snodde jag från försvarets 12V sladdlampa som jag köpte ett par av på någon surplus försäljning.

Ska se om jag kommer ihåg att ta med mig kameran när jag åker till hojen nästa gång.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Hur gör ni?

Försökte springa igång min K5 och det var helt omöjligt trots att jag satt på och en kille puttade! Hade iof ingen kräm i batteriet så det kanske inte gick tillräckligt fort för att insprutningen skulle komma igång!

(Jag har sprungit igång flertalet andra motorfordon så jag vet någorlunda hur det går till )

Teknik...
Efter några säsonger med blå vad, så lär man sig till slut!
På 600:an sätter man sig fint på hojen, sparkar till 2-3 gånger för att få upp lite fart, slår i vaden i fotpinnen, dumpar kopplingen med 2:an i, caramba!

Synd bara att man aldrig lär sig det lättaste sättet...köpa nytt batteri!
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Lite sant är det.
En bilgenerator laddar för mycket för ett MCbatteri.
Låter man kablarna sitta en stund med motorn igång, så kokar batteriet.
Det sliter.
Men varför skall man ha kvar startkablarna mer än den tid det tar att få igång motorn?
Nu blir jag konfunderad.

Ligger det 14.00 volt över batteriet när jag kör med motorcykelns system så borde det gå in exakt lika mycket ström i laddning som om jag lägger 14.00 volt över (motorcykel)batteriet när jag kör med bilens system, allt enligt Ohms lag. En given (pol)spänning ger en given (ladd)ström, batteriet kan ju inte "veta" varifrån denna spänning kommer. :va

Men visst, är batteriet helt utsvultet kanske potentialskillnaden blir så stor att spänningen faller till mindre än 14 volt i mc-fallet för att laddaren inte orkar med på tomgång. Men en mc som kör (=har lite varv) borde väl ladda ungefär som en bil på tomgång, vilket skulle bli lika katastrofalt. Och för ett någorlunda fullt batteri kan jag inte se vad som skulle vara skillnaden.

Eller resonerar jag helt fel? Upplys mig!!! :gnissla

Vad jag vet så lägger sig bilgeneratorer på ca 14 volt när de laddar precis som en hojgenerator. Men visst, ett underhållsfritt slutet batteri ska man inte trycka på för hög ström alltför länge det håller jag helt med om. Guws tips ovan om 4 kvadrats startkablar är ju bra!

Fast är inte halva fördelen med blybatterier att det där blir lite självreglerande på ett fulladdat batteri?

Det är väl mer när man underhållsladdar med en (konstant)strömregulator som man inte får kräma på för mycket.
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ska väl inte vara något problem att starta mc mot bil så länge båda är 12v system. Anledningen till att bilen helst ska vara avstängd sitter väl i att om det är något fel i bilens elsystem så kan du skada elektroniken i hojen. Men å andra sidan så finns det ju även en liten risk att skada komponenter i bilen om hojen har el-fel, så vill man vara säker kopplar man även bort polerna på bilen. Själv har jag alltid chansat med bilens elektronik :gnissla

Rullade igång min triple några gånger under en resa när jag hade ett batteri som började ge upp. Inte roligt på planmark så när ett stopp var nödvändigt så såg man till att parkera i närheten av en backe.
 

Chuck Norris

Chucati
Gick med
4 May 2007
Ort
Stenungsund
Hoj
Hypermotard S, XR650R
När jag skulle till trollhättan och lämna min gixxer 750 i inbyte och hämta min nya hoj var batteriet lite dåligt. Det var en stekhet sommardag och jag var klädd i skinnställ, öppnade mitt förråd vid vilket ett helt gäng fjortisbrudar från skolan bredvid satt och solade. Var inte speciellt bekymrad över att ha publik när jag skulle starta hojen tills jag tryckte på startknappen och startmotorn snurrade typ ett kvarts varv.......

Det andra, tredje och fjärde trycket på knappen startade inte heller hojen (otippat). Jaha, får väl springa igång den fan då muttrade jag för mig själv.

Försökte väl en tre fyra gånger på plan mark men icke, fick sätta mig en stund och vila. Vid det här laget formligen sprutar svetten och fnissandet från publiken gjorde ju inte saken bättre.

Bestämmer mig då för att putta upp hojen för en inte så brant men rätt så lång backe, skinnstället är nu genomsurt men jag är åtmindstone ur synhåll från publiken. Springer som ett svin nerför backen hoppar på hojen petar i 3:an eller 4:an och ungefär när jag kommer inom synhåll för publiken igen släpper jag upp kopplingen -Möööööööööööö följt av tystnad. Skam den som ger sig tänkte jag och upprepade samma procedur igen med snarlikt resultat.

Jag har inte motorcykel för att impa på småbrudar men av nån anledning skämdes jag som fan när jag puttade tillbaks hojen in i förrådet.

Oj va långt (och ointressant) det här inlägget blev. En stund senare startade jag hojen med kablar från en bil, gick hur bra som helst.

Enligt andra här inne är det tyligen inte omöjligt att springa igång en hoj med insprutning men jag är då fan inte otränad och om jag inte fixar det i en nerförsbacke så måste det finnas atleter i världsklass på sporthoj.com.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu blir jag konfunderad.

Ligger det 14.00 volt över batteriet när jag kör med motorcykelns system så borde det gå in exakt lika mycket ström i laddning som om jag lägger 14.00 volt över (motorcykel)batteriet när jag kör med bilens system, allt enligt Ohms lag. En given (pol)spänning ger en given (ladd)ström, batteriet kan ju inte "veta" varifrån denna spänning kommer. :va

Men visst, är batteriet helt utsvultet kanske potentialskillnaden blir så stor att spänningen faller till mindre än 14 volt i mc-fallet för att laddaren inte orkar med på tomgång. Men en mc som kör (=har lite varv) borde väl ladda ungefär som en bil på tomgång, vilket skulle bli lika katastrofalt. Och för ett någorlunda fullt batteri kan jag inte se vad som skulle vara skillnaden.

Eller resonerar jag helt fel? Upplys mig!!! :gnissla



Fast är inte halva fördelen med blybatterier att det där blir lite självreglerande på ett fulladdat batteri?

Det är väl mer när man underhållsladdar med en (konstant)strömregulator som man inte får kräma på för mycket.
Samma volt.
Mer ampere.
Det kokar.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Enligt andra här inne är det tyligen inte omöjligt att springa igång en hoj med insprutning men jag är då fan inte otränad och om jag inte fixar det i en nerförsbacke så måste det finnas atleter i världsklass på sporthoj.com.
Kan säga att det hänt två gånger med olika batterier för mig. Första gången så dog batteriet långsamt och slutade sakta att ta laddning. Den gången gick det någorlunda att rulla igång den.

Andra gången kortslöts en cell i batteriet och då var det i stort sett omöjligt att rulla igång den, fanns helt enkelt inte nog med ork i batteriet för att få igång tändning och bränsle. Lät man batteriet vila 15-20 min och slog av allt onödigt (lyset) kunde det finnas ork nog för ett försök.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Samma volt.
Mer ampere.
Det kokar.

När hojens motor varvas till ca 3000 rpm och däröver laddar generatorn och polspänningen över batteriet ska då ligga på ca 14 volt om generator och batteri är ok. Strömmen till batteriet blir då en funktion av batteriets laddningstillstånd och spänningen på 14 volt, detta ger strömmen. Blir laddströmmen "för hög" för generatorn kommer den att knäa och inte orka upp till 14 V. Det är därför man kan kolla skicket på generatorn genom att mäta polspänningen när den laddar.

Men om de 14 volten över polerna uppnås, så spelar det ingen roll för strömmen genom hojbatteriet om de 14 Volten så kommer från ett ubåtsbatteri i andra änden av startkablarna. Det är Ohms lag.

Fast är inte halva fördelen med blybatterier att det där blir lite självreglerande på ett fulladdat batteri?

Det är väl mer när man underhållsladdar med en (konstant)strömregulator som man inte får kräma på för mycket.

Jo så är det i stora drag. Helt korrekt.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Låter korrekt. om det är en gammal myt tro? Vet så satans många som säger att man inte skall starta bilen. Men varför? Sedan kan man ju alltid undra varför jag skall starta bilen då det har ca 60amp batteri... borde vara tillräckligt för rätt mkt startförsök ;)

Det är inte så att vid startögonblicket så ger bilgeneratorn en kraftigare strömstöt än en liten mc generator och om batteriet är slut så knäcker du laddkrets eller annat sköj på bågen? Brukar ju oftast finnas någon sanning bakom varje myt?! en del bilar har ju ändå 100ampere generatorer och är byggda för batterier storleksordningen 70a och uppåt.

Jag skiter i att starta bilen vart fall. Just in case ;)

När hojens motor varvas till ca 3000 rpm och däröver laddar generatorn och polspänningen över batteriet ska då ligga på ca 14 volt om generator och batteri är ok. Strömmen till batteriet blir då en funktion av batteriets laddningstillstånd och spänningen på 14 volt, detta ger strömmen. Blir laddströmmen "för hög" för generatorn kommer den att knäa och inte orka upp till 14 V. Det är därför man kan kolla skicket på generatorn genom att mäta polspänningen när den laddar.

Men om de 14 volten över polerna uppnås, så spelar det ingen roll för strömmen genom hojbatteriet om de 14 Volten så kommer från ett ubåtsbatteri i andra änden av startkablarna. Det är Ohms lag.



Jo så är det i stora drag. Helt korrekt.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Samma volt.
Mer ampere.
Det kokar.

Nä. Konstant resistans i batteriet och Ohms lag U=R*I medför att samma volt innebär samma ampere. :fakta

Återigen: Ligger i olika scenarior samma spänning över - och + på mc-batteriet så KOMMER batteriet att ladda exakt lika mycket. Oavsett om det är dess eget laddsystem, en bils dito, eller en atlantångare (om du nu hittar en sådan som jobbar med dom spänningarna). Hittar du ett system som trycker in mer ampere så betyder det automatiskt att det ligger mer volt över polerna. Ganska grundläggande ellära.

Ska något koka så krävs det följaktligen mer volt. Och det är det jag inte kan få ihop. Både bilen och motorcykeln laddar med mellan 14 och 15 volt om allt fungerar som det ska. De är alltså spänningsreglerade och inte strömreglerade (möjligt att de har någon form av maxström för att skydda interna komponenter men denna gräns är i sådana fall betydligt högre än normal laddström). Bilsystemet och mc-systemet har säkerligen olika inre resistanser etc men den inverkan torde vara försumbar jämfört med resistansen i det laddade batteriet.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Låter korrekt. om det är en gammal myt tro? Vet så satans många som säger att man inte skall starta bilen. Men varför? Sedan kan man ju alltid undra varför jag skall starta bilen då det har ca 60amp batteri... borde vara tillräckligt för rätt mkt startförsök ;)

Det är inte så att vid startögonblicket så ger bilgeneratorn en kraftigare strömstöt än en liten mc generator och om batteriet är slut så knäcker du laddkrets eller annat sköj på bågen? Brukar ju oftast finnas någon sanning bakom varje myt?! en del bilar har ju ändå 100ampere generatorer och är byggda för batterier storleksordningen 70a och uppåt.

Jag skiter i att starta bilen vart fall. Just in case ;)

Det är nog inte fel att göra så.

Jag tror att många blivit skrämda när de kablat mot ett bilbatteri pga av att startmotor i hojen fått betydligt bättre fart. Det beror ju på att spänningen i ett hojbatteri knäar betydligt när startmotorn tar den ström den vill ha, det gör dock inte ett bilbatteri.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top