Starta MC´n med Bil+startkablar?

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Tjena!

Hojen vägrade starta imorse, batteriet dött!

Kan man starta hojen med hjälp av bil och startkablar, eller finns det någon risk att överbelasta el-systemet?

Om det går, vad är det man kopplar först nu igen + eller -? Glömmer alltid bort!

Mvh
Martin
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Jajemen, funkar utmärkt. Gjorde det i våras senast.

Så länge båda går på samma spänning bara - men nästan allt i både MC och Bilväg är 12V.

Plus till Plus, Minus till Jord, vill jag minnas att det är.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Inga problem.
Koppla plus först, sedan minus. Sätt den sista minus i någon ramdel på hojen (alltså inte på själva batteripolen) för att undvika gnistor nära batteriet, även om det kanske inte är såå noga med slutna batterier.
 

Condor

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Södermalm, Stockholm
Hoj
Honda Vfr800Fi
ingen bra ide...

Hej hopp, allt är visserligen 12v, men hojjen e jävligt känslig för spikar i systemet. så för att undvika risken med att behöva byta lite dyra prylar så skulle jag antingen ladda batteriet eller rulla igång.

har lärt mig den hårda vägen :(
må gott
/peter


Gummi skrev:
Tjena!

Hojen vägrade starta imorse, batteriet dött!

Kan man starta hojen med hjälp av bil och startkablar, eller finns det någon risk att överbelasta el-systemet?

Om det går, vad är det man kopplar först nu igen + eller -? Glömmer alltid bort!

Mvh
Martin
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Vatten är vått.. 12 v är 12 v... När ska folk lära sig..

Om det däremot är något fel.. så blir det värre om du har mer Ström bakom.. men förväxla inte ström o spänning
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Condor skrev:
Hej hopp, allt är visserligen 12v, men hojjen e jävligt känslig för spikar i systemet. så för att undvika risken med att behöva byta lite dyra prylar så skulle jag antingen ladda batteriet eller rulla igång.

har lärt mig den hårda vägen :(
må gott
/peter

Tror du överdriver risken lite faktiskt. Jag har startat min med kablar många många gånger utan problem. 12 Volt är 12 Volt, och om det går snett så är det antingen fel på hojen eller handhavandefel. Det är vad jag tror i alla fall.
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
PacMan skrev:
Tror du överdriver risken lite faktiskt. Jag har startat min med kablar många många gånger utan problem. 12 Volt är 12 Volt, och om det går snett så är det antingen fel på hojen eller handhavandefel. Det är vad jag tror i alla fall.

Jag håller med ska inte vara några problem.

/Urban
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
För säkerhets skull, ha bilmotorn avstängd när du startar. Är det något fel på bilens laddningsregulator, kan du få högre spänning än vad som är nyttigt annars.
 

Pastakungen

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki sv650 s
Ha bilen avstängd, koppla bilbatteriets + till mc-batteriets +, bilbatteriets minus till ramen på mc:n. Som PacMan säger är det nog inget problem att koppla till minus på mc-batteriet. Kortslutningseffekten på ett blybatteri är ganska hög så gör inga dumheter bara! :) Men enklast är väl att rulla igång den?
 

Exterior

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Umeå
Hoj
Såld...
I mc boken står det "Använd inte startkablar från hjälpbatteri för att få igång motorn, om ditt eget batteri är helt slut eller urladdat. När du tar bort startkablarna efter det att din MC gått igång, kommer elsystemet att skadas med dyra reparationer som följd." :näsblod
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Exterior skrev:
I mc boken står det "Använd inte startkablar från hjälpbatteri för att få igång motorn, om ditt eget batteri är helt slut eller urladdat. När du tar bort startkablarna efter det att din MC gått igång, kommer elsystemet att skadas med dyra reparationer som följd." :näsblod

Om jag skriver att Påven har ett eget litet bögharem. Tror du då på mig?
 

Pastakungen

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki sv650 s
Exterior skrev:
I mc boken står det "Använd inte startkablar från hjälpbatteri för att få igång motorn, om ditt eget batteri är helt slut eller urladdat. När du tar bort startkablarna efter det att din MC gått igång, kommer elsystemet att skadas med dyra reparationer som följd." :näsblod

Hur i hela kan elsystemet skadas av det????
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Om batteriet är dött kan generatorn (laddningsregulatorn) jobba
ihjäl sig. (been there, done that)
En MCgenerator (laddningsregulator) har ofta inga marginaler
när det gäller hur mycket effekt den kan lämna.
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Pastakungen skrev:
Hur i hela kan elsystemet skadas av det????

Tror det har med hur mkt ström som en bilgenerator/regulator skickar till batteriet jämfört med en MC. En bilgenerator är cirka 3ggr kraftigare än en MC-dito.

Så det kan med andra ord gå en kraftig ström i startkabeln även när hojen är igång.
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Jag har också startat hojen med startkabar flera gånger utan problem.

Dock så pajade generatorn på min bil när jag gav start hjälp till en annan bil. Fråga mig inte varför, allt var rätt kopplat. Kanske var det bara en tillfällighet.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag har hoppat igång några hojar med metoden Startkablar från bil.

Oftast har jag dock låtit batterierna varit hopkopplade en stund och provat att starta utan direktkoppling mellan batterierna (batterierna strävar efter samma spänning mellan sig = urladdat "får" ström från det full laddade).

Funkar inte det så har bilen ett så stort batteri att det inte skall behövas att ha den igång med generatorhjälp för att kunna starta hojen.

mina 0.02c
 

Pastakungen

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki sv650 s
Om generatorn eller laddregulatorn inte klarar av ett tomt batteri så spelar det väl ingen roll om man rullar igång mc:n eller startar med startkablar?
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top