Starta MC´n med Bil+startkablar?

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Tjena!

Hojen vägrade starta imorse, batteriet dött!

Kan man starta hojen med hjälp av bil och startkablar, eller finns det någon risk att överbelasta el-systemet?

Om det går, vad är det man kopplar först nu igen + eller -? Glömmer alltid bort!

Mvh
Martin

Jajemen, funkar utmärkt. Gjorde det i våras senast.

Så länge båda går på samma spänning bara - men nästan allt i både MC och Bilväg är 12V.

Plus till Plus, Minus till Jord, vill jag minnas att det är.

Inga problem.
Koppla plus först, sedan minus. Sätt den sista minus i någon ramdel på hojen (alltså inte på själva batteripolen) för att undvika gnistor nära batteriet, även om det kanske inte är såå noga med slutna batterier.

ingen bra ide...

Hej hopp, allt är visserligen 12v, men hojjen e jävligt känslig för spikar i systemet. så för att undvika risken med att behöva byta lite dyra prylar så skulle jag antingen ladda batteriet eller rulla igång.

har lärt mig den hårda vägen :(
må gott
/peter

Gummi skrev:
Tjena!

Hojen vägrade starta imorse, batteriet dött!

Kan man starta hojen med hjälp av bil och startkablar, eller finns det någon risk att överbelasta el-systemet?

Om det går, vad är det man kopplar först nu igen + eller -? Glömmer alltid bort!

Mvh
Martin

Vatten är vått.. 12 v är 12 v... När ska folk lära sig..

Om det däremot är något fel.. så blir det värre om du har mer Ström bakom.. men förväxla inte ström o spänning

Condor skrev:
Hej hopp, allt är visserligen 12v, men hojjen e jävligt känslig för spikar i systemet. så för att undvika risken med att behöva byta lite dyra prylar så skulle jag antingen ladda batteriet eller rulla igång.

har lärt mig den hårda vägen :(
må gott
/peter

Tror du överdriver risken lite faktiskt. Jag har startat min med kablar många många gånger utan problem. 12 Volt är 12 Volt, och om det går snett så är det antingen fel på hojen eller handhavandefel. Det är vad jag tror i alla fall.

PacMan skrev:
Tror du överdriver risken lite faktiskt. Jag har startat min med kablar många många gånger utan problem. 12 Volt är 12 Volt, och om det går snett så är det antingen fel på hojen eller handhavandefel. Det är vad jag tror i alla fall.

Jag håller med ska inte vara några problem.

/Urban

För säkerhets skull, ha bilmotorn avstängd när du startar. Är det något fel på bilens laddningsregulator, kan du få högre spänning än vad som är nyttigt annars.

Ha bilen avstängd, koppla bilbatteriets + till mc-batteriets +, bilbatteriets minus till ramen på mc:n. Som PacMan säger är det nog inget problem att koppla till minus på mc-batteriet. Kortslutningseffekten på ett blybatteri är ganska hög så gör inga dumheter bara! :) Men enklast är väl att rulla igång den?

I mc boken står det "Använd inte startkablar från hjälpbatteri för att få igång motorn, om ditt eget batteri är helt slut eller urladdat. När du tar bort startkablarna efter det att din MC gått igång, kommer elsystemet att skadas med dyra reparationer som följd." :näsblod

Exterior skrev:
I mc boken står det "Använd inte startkablar från hjälpbatteri för att få igång motorn, om ditt eget batteri är helt slut eller urladdat. När du tar bort startkablarna efter det att din MC gått igång, kommer elsystemet att skadas med dyra reparationer som följd." :näsblod

Om jag skriver att Påven har ett eget litet bögharem. Tror du då på mig?

Exterior skrev:

Hur i hela kan elsystemet skadas av det????

Om batteriet är dött kan generatorn (laddningsregulatorn) jobba
ihjäl sig. (been there, done that)
En MCgenerator (laddningsregulator) har ofta inga marginaler
när det gäller hur mycket effekt den kan lämna.

Pastakungen skrev:
Hur i hela kan elsystemet skadas av det????

Tror det har med hur mkt ström som en bilgenerator/regulator skickar till batteriet jämfört med en MC. En bilgenerator är cirka 3ggr kraftigare än en MC-dito.

Så det kan med andra ord gå en kraftig ström i startkabeln även när hojen är igång.

Jag har också startat hojen med startkabar flera gånger utan problem.

Dock så pajade generatorn på min bil när jag gav start hjälp till en annan bil. Fråga mig inte varför, allt var rätt kopplat. Kanske var det bara en tillfällighet.

Jag har hoppat igång några hojar med metoden Startkablar från bil.

Oftast har jag dock låtit batterierna varit hopkopplade en stund och provat att starta utan direktkoppling mellan batterierna (batterierna strävar efter samma spänning mellan sig = urladdat "får" ström från det full laddade).

Funkar inte det så har bilen ett så stort batteri att det inte skall behövas att ha den igång med generatorhjälp för att kunna starta hojen.

mina 0.02c

Om generatorn eller laddregulatorn inte klarar av ett tomt batteri så spelar det väl ingen roll om man rullar igång mc:n eller startar med startkablar?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon