Sprickor i toppen

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Vad säger ni om sprickorna mellan avgasventilerna och tändstiftshålet?

Inget att bry sig om/svetsa/skrota?

Motor: GSX-R1127
 

Bifogat

  • sized_DS3_3932.JPG
    sized_DS3_3932.JPG
    237.4 KB · Visningar: 287
  • sized_DS3_3923.JPG
    sized_DS3_3923.JPG
    230.1 KB · Visningar: 329
vatten eller oljekyld????

så länge det inte spricker mera (vilket det troligen kommer göra me åren) så funkar ju motorn.

jag skulle nog fixa det innan det börjar komma in vätska i förbränningsrummet.

har du gjort nån förgasarsynkning på länge?? förbränningsrummet längst til höger på bilden verkar ju gå lite tunnare/varmare än de övriga.

långsökt tanke men kan det vara ventilsätena som värmevidgas så det spruckit i förbränningsrummet??

lycka till iallafall!!!:tummenupp

mvh.T
 
Last edited:
Det där är normalt. Kör vidare.

Du lär märka när det gått så långt att det läcker in under ventilkåpan eller tändstiftshålet. Jag har aldrig varit med om att det gått så långt (eller ens hört om det) att det har blivit läckage.
 
Det där är normalt. Kör vidare.
Tack för svar!

Bristen på andra inlägg tolkas som att svaret är både tillräckligt och invändningsfritt :tummenupp

PS En vän mer inriktad på softa vetenskaper kommenterade: "Trodde först bilden föreställde ett plättjärn"
 
Last edited:
Ingen människa med sinnet i behåll skulle väl ens drömma om att ifrågasätta kombinationen herr A. Brink och GSX-R? :)

Bara att köra så det (inte) ryker...

Tack för svar!

Bristen på andra inlägg tolkas som att svaret är både tillräckligt och invändningsfritt :tummenupp
 
Jag fick lite snygga bilder via http://www.facebook.com/album.php?aid=33256&id=100001292575041&l=b61ac0f397 och det ser ut som att man renoverat motorn och glömt att justera ändgapet på kolvringarna - som spruckit. Cyllarna såg nyhenade/nyhonade ut.

Ändgapet på kolvringarna bör filas till ca 0.1 mm per 25 mm borr så en motor med 75 mm kolvar bör ring-gapet ligga på 0.3 mm.

Håller med, det ser ut som för lite ändgap helt klart. Tur att kolven inte hann gå i två delar, både andra och tredje ringlandet har ju börjat spricka sönder :gnissla
 
Last edited:
Jag skulle absolut göra nått åt det, är ganska säker på att du tappar effekt särskilt när motorn blir varm, lämna in och få det svetsat. Som Herr Brink säger är det vanligt och kompression läcker ut med lägre effekt till följd
 
Frågan man får ställa sig , Är det värt pengarna

Nya sätesringar + fräsning + svetsning bearbetning +gängning stifthål

Gissningsvis runt 5000;- Om det varit en rökartopp med stora ventiler mycket portat

så visst , Orginal nä knappast

Om Brink säger att det funkar som det är så kör
 
ser ut som att man renoverat motorn och glömt att justera ändgapet på kolvringarna
Hur ser man så här efteråt att ringgapet varit för litet?

Cyllarna såg nyhenade/nyhonade ut
Har gått ca 1500 mil sedan de honades. Bilden är dock tagen med rejält kraftig blixt som får det mesta att se grovt ut.

Nedanstående yta - fotad på samma sätt - är slipad med 2000-papper, ser nästan spegelblank ut för ögat:


DS3_8436_1.jpg




Om det varit en rökartopp med stora ventiler mycket portat
Lite är det gjort:

DS3_3933.jpg
 
Last edited:
Hur ser man så här efteråt att ringgapet varit för litet?


Har gått ca 1500 mil sedan de honades. Bilden är dock tagen med rejält kraftig blixt som får det mesta att se grovt ut.

Nedanstående yta - fotad på samma sätt - är slipad med 2000-papper, ser nästan spegelblank ut för ögat:




Skadorna tyder på det, svårt att få på annat sätt. Man kan kolla med lupp på ringändarna om de rubbat mot varann. Men i ditt fall är ju ringarna redan knäckta, så då kan ju ringändarna ha blivit rubbade eller sotade efter ringbrottet.

Den enda andra orsaken är att den har spikat, men det brukar ge pittingliknande märken i kolvtoppskanterna. Men eftersom du har sprickor i toppen så kan du ju kolla dina vevlagerhalvor också. De brukar få stryk om det har spikat. Jag tror dock att dina sprickor är från termiska spänningar.
 
Last edited:
Skadorna tyder på det, svårt att få på annat sätt. Man kan kolla med lupp på ringändarna om de rubbat mot varann. Men i ditt fall är ju ringarna redan knäckta, så då kan ju ringändarna ha blivit rubbade eller sotade efter ringbrottet.

Den enda andra orsaken är att den har spikat, men det brukar ge pittingliknande märken i kolvtoppskanterna. Men eftersom du har sprickor i toppen så kan du ju kolla dina vevlagerhalvor också. De brukar få stryk om det har spikat.
Skadorna i cylinderväggen eller på kolven?

Hojen gick som en klocka i 1500 mil under 3 säsongers småvägsracing men havererade efter ca 9 mil i laglig fart på motorväg (på väg till besiktning med körförbud, + 30 i skuggan och antagligen 15-20 till i solen på asfalten).

Bestyckad av kunnig person (RG) på Dynojetbänk men där gasade man nog aldrig så lite...
 
Skadorna i cylinderväggen eller på kolven?

Hojen gick som en klocka i 1500 mil under 3 säsongers småvägsracing men havererade efter ca 9 mil i laglig fart på motorväg (på väg till besiktning med körförbud, + 30 i skuggan och antagligen 15-20 till i solen på asfalten).

Bestyckad av kunnig person (RG) på Dynojetbänk men där gasade man nog aldrig så lite...

Främst de spräckta kolvringarna samt spräckta ringlanden på kolvarna. Du kan ju klura på vad som händer om kolvringsgapet är för litet när kolvringara expanderar termiskt och cylinderfodret håller emot... Det blir rätt bra broms mot cylindern när kolven rör sig i loppet, av friktionsvärmen blir i sin tur kolvringarna ännu hetare.... Spåren i fodret är följdskador.

För litet kolvringgap kan i värsta fall dela kolven. Här på en HD.

KBPiston.jpg
 
Last edited:
Främst de spräckta kolvringarna samt spräckta ringlanden på kolvarna. Du kan ju klura på vad som händer om kolvringsgapet är för litet när kolvringara expanderar termiskt och cylinderfodret håller emot... Det blir rätt bra broms mot cylindern när kolven rör sig i loppet, av friktionsvärmen blir i sin tur kolvringarna ännu hetare.... Spåren i fodret är följdskador.
Om kolvringsgapen vid montaget varit för små: Borde problemen inte kommit tidigare då? Motorn har ändå gått 3 säsonger och 1500 mil, ofta med maxeffekt.

Främst ringar men också kolvar och foder borde under tiden också ha slitits en del och ringgapen därmed blivit större - eller?

Dessutom hade ventilerna i två cylindrar satt sig så mycket i sätena att de inte längre tätade. Ingen tro på att motorn gått för magert vid litet gaspådrag och att detta i kombination med ovanligt hög lufttemperatur orsakat överhettning?

Re bilden: Vart tog kolvbitarna vägen?
 
Om kolvringsgapen vid montaget varit för små: Borde problemen inte kommit tidigare då? Motorn har ändå gått 3 säsonger och 1500 mil, ofta med maxeffekt.

Främst ringar men också kolvar och foder borde under tiden också ha slitits en del och ringgapen därmed blivit större - eller?

Dessutom hade ventilerna i två cylindrar satt sig så mycket i sätena att de inte längre tätade. Ingen tro på att motorn gått för magert vid litet gaspådrag och att detta i kombination med ovanligt hög lufttemperatur orsakat överhettning?

Re bilden: Vart tog kolvbitarna vägen?

Ja 1500 mil innan haveri talar ju helt klart emot för lite kolvringsspel, isf har ringarna varit brutna länge men hojen körts ändå.

Jo apropå magert så frågade jag ju om den har spikat?

Överhettning kan göra att kolv. och ringtemp går upp så pass att ringändarna går ihop. Det är vanligt med hypereutektiska kolvar, sån kolv som pajat i HD-bilden. Resten av kolven satt förmodligen kvar i cylindern. Vid för litet kolvringsspel brukar kolven inte sällan dela sig vid det aktuella ringspåret. Vevstaken drar kolven i två delar sas. Man kan se hur dina ringland har börjat spricka som sagt.
 
Last edited:
Såvitt jag vet har den aldrig spikat, har t.ex. alltid gått utmärkt att åka på 5:an genom 50-zoner och sedan bara gasa upp i fart.

Kanske just därför

Att höra en spikning på en Mc motor är inte lätt

Vad har du för tändning , Du har väl inge V/H tändrotor?

Absolut NO no på högkompad motor
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top