Spricka i block på Ducati

Blanksvard

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2010
Hoj
2004, Ducati, Monster 800
Hallojs

Jag lyckades med bedriften att dra sönder några gängor i blocket då jag skruvade fast dräneringspluggen under oljetemperaturgivaren på min Ducati Monster 800.
Inga problem antog jag. Så jag lämnade in hojjen hos en MC reparatör för att montera in en helicoil (hade begränsat med tid och ville komma ut och åka så fort som möjligt).
Det är alltså nu problemen börjar, istället för att montera en helicoil så gängade reparatören upp och satte dit en större bult. Större bult innebär också större krafter som skall tas upp av godset. På bifogad bild så kan ni alltså se hur den monstruösa pluggen sitter och samtidigt så har alltså blocket spruckit. Så nu sitter jag alltså med mer problem än jag hade innan jag lämnade in hojjen samt att problemet nu är trefaldigad (skjuvad gäng blir till sprucket block och reparatören frånsäger sig ansvar och menar på att sprickan redan var där från början) :huvet

Ansvarsfrågan till sprickan kan jag lämna därhän tillsvidare

Återigen till problemet med det läckande blocket:
* Ett alternativ är att byta blocket, ett nytt block kostar 30 700 SEK och alltså det mest prisvärda alternativet
* Ytterligare alternativ, svetsa blocket. Reparatören säger att blocket innehåller för höga halter magnesium och att godset skulle smälta på nolltid och därmed är detta alternativ uteslutet.
* Kemisk metall, jag tror inte riktigt på denna lösning speciellt med tanke på att olja kommer att pressas ut från från sprickan och då tillkommer beständighetsproblem.
* JB weld eller Marine Weld verkar ju av vad jag läst vara en bra lösning, men hur får man tag på detta i Sverige? Jag har inte hittat någon återförsäljare.

Jag skulle gott kunna dra nytta av de allmännas erfarenhet och kunskap, så om ni har några konstruktiva kommentarer eller helt enkelt vill skriva några tröstande ord så skulle jag vara tacksam.

Bifogat

• Reklamation 001.jpg
    Reklamation 001.jpg
    223.2 KB · Visningar: 457
Om det nu är så att du vill ha tag på JB-weld och inte hittar det någonstans här hemma så finns det på eBay, du har det hemma på någon dag. Handlade själv härifrån för några veckor sedan. Gick på ca 90kr inkl. frakt.

Jag skulle hitta en duktig svetsare om det verkligen är en flisa som gått, det är enda sättet att lösa det där på rätt sätt tyvärr.

Magnesium-blabla - en kompetent svetsare grejar säkert det där med. :)

Vet ej om jag ser taskigt, men var exakt är sprickan?
Är väl bara flagad lack? :va

Bifogat

• Reklamation 001.jpg
    Reklamation 001.jpg
    218.1 KB · Visningar: 230
Last edited:
Det är ju aluminium, bara att svetsa för en duktig svetsare.

Kolla först om det verkligen är en spricka.
Är de det så skickar du en skiftnyckel i huvudet på din reparatör, åker sedan till en svetsfirma och låter de TIG:a ihop den och ger sedan reparatören räkningen.
Alla som har lite mekanisk utbildning vet att man inte gängar upp i aluminium när man inte har material runt om, eftersom att det inte är så hållbart.

Hmm...pisstrist att hojjen står i Luleå och där verkar det som att duktiga Alu-svetsare är lika svåra som att hitta hjortron i skåne!
- Ingen som har koll på en duktig Alu-svetsare i Luleå med omnejd?

Vanligtvis så bor jag i Linköping och hade jag haft hojjen där så hade ju snubben i Norrköping varit ett bra alternativ (Tack ljung_).

Angående sprickan så vet jag inte riktigt exakt var den är (ska åka förbi reparatören i morgon så då får jag nog lite mer input). Den sägs ska vara svår att se (jag konstaterade bara problemet och knäppte ett kort när jag var där). Men den är nog i området av den spräckta lacken.

Tack för ebay tipset, kan vara värt att ha med i bakfickan i framtiden!

Jag återkommer med mer info om hur ärendet fortlöper i morgon i fall någon nu skulle råka ut för samma sak mitt i den norrländska obygden
:va

Ifall oljan inte är under högt tryck så slabba på silikonpackning. Rugga först upp med stålborste och avfetta rejält.

Kamkedjetunneln på min SAAB fick ofrivillig luftning av en skuren vattenpump - som nötte hål på motorblocket och pissade olja. Nu fyra år efteråt är den fortfarande tät med Biltemas svarta silikonpackning. Blöt fingret så kan du dutta till en snygg yta.

Sicke namatör till "mekaniker", ska man gänga upp alu så ska det finnas gods kvar så det pallar med, annars sätter man i HC el. timesert, BASTA!!

Sicke namatör till "mekaniker", ska man gänga upp alu så ska det finnas gods kvar så det pallar med, annars sätter man i HC el. timesert, BASTA!!

Precis, eller som de flesta har som regel.
-Går gängan sönder så sätt helicoil, du har ju precis bevisat att det inte höll :tummenupp

MMM när man sätter i HC så borrar man ju upp håldimmentionen men det vet alla här antar jag.
Men polarn svtsade min växellåda från -36 efter att ena axeln flygit ut så det lär ju inte vara några problem att fixa det där. Försök bara att få rent & få därn olja ur porerna. Jag tvättade min gavel i en industridiskmaskin 3 gånger (fick tvätta maskinen sen) innan svetsning.

godset har gett vika, tycker inte att man skall gnälla på reparatören. HC eller sätta i en större plugg är typ samma sak för godset. att svetsa bör inte vara något större problem, fungerar inte detta så är det eBay som gäller.

Back