Blanksvard
Ny medlem
Hallojs
Jag lyckades med bedriften att dra sönder några gängor i blocket då jag skruvade fast dräneringspluggen under oljetemperaturgivaren på min Ducati Monster 800.
Inga problem antog jag. Så jag lämnade in hojjen hos en MC reparatör för att montera in en helicoil (hade begränsat med tid och ville komma ut och åka så fort som möjligt).
Det är alltså nu problemen börjar, istället för att montera en helicoil så gängade reparatören upp och satte dit en större bult. Större bult innebär också större krafter som skall tas upp av godset. På bifogad bild så kan ni alltså se hur den monstruösa pluggen sitter och samtidigt så har alltså blocket spruckit. Så nu sitter jag alltså med mer problem än jag hade innan jag lämnade in hojjen samt att problemet nu är trefaldigad (skjuvad gäng blir till sprucket block och reparatören frånsäger sig ansvar och menar på att sprickan redan var där från början)
Ansvarsfrågan till sprickan kan jag lämna därhän tillsvidare
Återigen till problemet med det läckande blocket:
* Ett alternativ är att byta blocket, ett nytt block kostar 30 700 SEK och alltså det mest prisvärda alternativet
* Ytterligare alternativ, svetsa blocket. Reparatören säger att blocket innehåller för höga halter magnesium och att godset skulle smälta på nolltid och därmed är detta alternativ uteslutet.
* Kemisk metall, jag tror inte riktigt på denna lösning speciellt med tanke på att olja kommer att pressas ut från från sprickan och då tillkommer beständighetsproblem.
* JB weld eller Marine Weld verkar ju av vad jag läst vara en bra lösning, men hur får man tag på detta i Sverige? Jag har inte hittat någon återförsäljare.
Jag skulle gott kunna dra nytta av de allmännas erfarenhet och kunskap, så om ni har några konstruktiva kommentarer eller helt enkelt vill skriva några tröstande ord så skulle jag vara tacksam.
Jag lyckades med bedriften att dra sönder några gängor i blocket då jag skruvade fast dräneringspluggen under oljetemperaturgivaren på min Ducati Monster 800.
Inga problem antog jag. Så jag lämnade in hojjen hos en MC reparatör för att montera in en helicoil (hade begränsat med tid och ville komma ut och åka så fort som möjligt).
Det är alltså nu problemen börjar, istället för att montera en helicoil så gängade reparatören upp och satte dit en större bult. Större bult innebär också större krafter som skall tas upp av godset. På bifogad bild så kan ni alltså se hur den monstruösa pluggen sitter och samtidigt så har alltså blocket spruckit. Så nu sitter jag alltså med mer problem än jag hade innan jag lämnade in hojjen samt att problemet nu är trefaldigad (skjuvad gäng blir till sprucket block och reparatören frånsäger sig ansvar och menar på att sprickan redan var där från början)

Ansvarsfrågan till sprickan kan jag lämna därhän tillsvidare
Återigen till problemet med det läckande blocket:
* Ett alternativ är att byta blocket, ett nytt block kostar 30 700 SEK och alltså det mest prisvärda alternativet
* Ytterligare alternativ, svetsa blocket. Reparatören säger att blocket innehåller för höga halter magnesium och att godset skulle smälta på nolltid och därmed är detta alternativ uteslutet.
* Kemisk metall, jag tror inte riktigt på denna lösning speciellt med tanke på att olja kommer att pressas ut från från sprickan och då tillkommer beständighetsproblem.
* JB weld eller Marine Weld verkar ju av vad jag läst vara en bra lösning, men hur får man tag på detta i Sverige? Jag har inte hittat någon återförsäljare.
Jag skulle gott kunna dra nytta av de allmännas erfarenhet och kunskap, så om ni har några konstruktiva kommentarer eller helt enkelt vill skriva några tröstande ord så skulle jag vara tacksam.