Sprängt batteri

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Tja
Polarens äldre Honda CBR 600 började lukta "ägg" och vaglödhet på ena sidan. Visade sig att batteriet hade spängts. Batteriet byttes ut mot ett nytt friskt. Igår hände det igen efter hemkörning från knixbana.

Någon som har tips? Kan det vara laddningsregulatorn som ger för hög singnal till generatorn?
 

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Inte för "hög signal" men ja, den ger för hög laddning till batteriet. Lätt att kontrollmäta. Antagligen så ger den väldigt hög laddning då batteriet påverkats så snabbt.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Tja
Polarens äldre Honda CBR 600 började lukta "ägg" och vaglödhet på ena sidan. Visade sig att batteriet hade spängts. Batteriet byttes ut mot ett nytt friskt. Igår hände det igen efter hemkörning från knixbana.

Någon som har tips? Kan det vara laddningsregulatorn som ger för hög singnal till generatorn?
Det är ngt seriöst fel på laddningen. Mät upp hela kedjan från generator till batteri för att vara på den säkra sidan. Visserligen låter nog spännings-/laddningsregulatorn som den sannolika felkällan men mät ändå. Och förstås, mät polspänningen med motorn igång. Den bör inte vara väldigt mycket högre än 14,4 V även vid högre varvtal.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det är ngt seriöst fel på laddningen. Mät upp hela kedjan från generator till batteri för att vara på den säkra sidan. Visserligen låter nog spännings-/laddningsregulatorn som den sannolika felkällan men mät ändå. Och förstås, mät polspänningen med motorn igång. Den bör inte vara väldigt mycket högre än 14,4 V även vid högre varvtal.
Helt klart ett laddningsfel..
Fel och klantigt var det också att byta batteri utan att ens göra minsta koll på laddning, dvs mäta spänningen över batt polerna när man ökar varvet. Som nämnts 14.4-14.6V inte mera..
Et svällande batteri är vanligen inget batterifel utan ett laddningsfel.
Man har avhjälpt symptomet - inte felet.
Sannolikt så går laddregulatorn på max hela tiden ( dvs är kaputtskij och bör omgående bytas, om inte annat för att skydda mot följdfel, typ brunnen stator, för då snackar vi stålar en masse...

Och till sist: Vi vill höra hur det går, det känns meningslöst att försöka hjälpa när TS inte återkommer med återkoppling. Alla blir hjäpta av det!
 

Yashi

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Burlöv
Hoj
-
Jag var nyligen med om samma sak. Noterade att det började lukta skumt och den gamla cykeln startade inte alltid. Såg senare att batteriet var svullet och felet satt tydligen i laddningsregulatorn (mätning fastslog). En ny är på ingång!
 

ROCCAT

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2014
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Honda cbr600
Ok har skruvat isär ikväll och tittat igenom hittade två väldigt konstigt placerade bultar utanpå generatorskyddet
photo 2.JPG
photo 3.JPG
såg också att de skavt på vissa ställen innanför
photo 4.JPG
Följde med sladden bak till regulatorn
photo 1.JPG

jag mätte upp att den gav för mycket sås till polerna, några andra tester vet jag inte vart jag ska köra eller hur resultat skulle se ut.

Snackade med de på reservdels verkstad och fick svaret att regulatorn på gamla Honda maskiner va ett vanligt fel så en ny sån är på väg.
 

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR600F -93
Precia samma sak hände mig på en 93 cbr 600. Bytte till en modern Shindengen-regulator och har inte haft några problem sen dess. Den regulatorn finns på de flesta moderna hojar.
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top