Spräckt ram ZX10R

Kemisk metall ska du aldrig använda för att laga nått som du vill ska hålla. Den gör absolut ingen nytta.

Först trodde jag det bara var en spricka i färgen men det ser faktiskt ut att vara i godset. När man svetsar så brukar man använda övermatchande svets, Vilket innebär att materialet som man tillsätter(svetspinnen/tråden) har en högre brottgräns än det övriga godset. Mellan tummen och pekfingret så är svetsens brottgräns ca dubbelt upp. Anledningen till att man kan få sprickor i en svets är givetvis spänningar. Men framförallt om man vid svetsning får in slaggprodukter i svetsen. Dock så svetsas ju såna här ramar av svetsrobotar så det brukar vara jättehög kvalitet på svetsarna. Så lite klurigt e det hur den har uppkommit.

Hur som hellst. Sprickan måste åtgärdas och den måste svetsas på nytt. Kemisk metall funkar absolut inte.

/fb Gällivarebo

Last edited:
Haha... Skrev det om kemisk metall för att just se vad folk säger... Finns många förståsigpåare som har roliga ideer :D

Shimmsade in motorn på nytt och håller lite koll på sprickan, får se när jag får ny ramen...

Haha... Skrev det om kemisk metall för att just se vad folk säger... Finns många förståsigpåare som har roliga ideer :D

Shimmsade in motorn på nytt och håller lite koll på sprickan, får se när jag får ny ramen...

Jo, men ska du veta nått så kan du fråga mig. Jag kan allt om allt samt att jag ser jävligt bra ut.

festligt det kmr se ut efter en fet svets där... använd tiggen om du nu ska svetsa.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back